Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Er førstegangs, og har begynt å tenke sånn smått på fødsel - "bare" 11 uker igjen... hva slags type smertestillende kan jeg velge mellom? Vet at det er litt forskjellig fra plass til plass.. men tenker bare sånn generelt.. takk for svar:)
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Anbefaler lystgass og epidural. Virket helt fantastisk på meg når jeg fødte nr. 2. På nr. 1 fikk jeg sterilvannpipler( væske som sprøytes inn i nederst på ryggen) det er smertefullt å ta det og på meg virket ikke det noe særlig på riene. Fikk en sprøyte/blokade i underlivet som virket bra rett før pressriene. Badekar hjalp meg lite. Du må nesten prøve ut selv. Alle har jo forskjellig oppfatning av hva som virker for de.
saray Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 epidural er godt hvis fødselen er langvarig.jeg anbefaler deg bare til IKKE å ta petidin jeg tok det første gang og ble akkurat som jeg var på fylla!!klarte ikke konsentrere meg,ble svimmel og kvalm og glemte ting. er mange steder de ikke bruker dette mer for det har sjeldent god virkning og stoffet går over til barnet. ellers prøvde jeg akupunktur med nummer 2,ufarlig og mildt beroligende.er desverre bare større sykehus som har dette da uheldighvis:(
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 leste et sted om at det kan være lurt å prøve lystgassen i minst fem pust før en bestemmer seg for om den hjelper eller ikke, er visst mange som gir den opp for fort! jeg er også 1.gangs, og har nok ingen råd å komme med, men jeg har bestemt meg for å prøve akupunktur og lystgass før epedural.. og skal prøve å ikke skrike etter anesilegen med det første! epeduralen kan forlenge fødselen, og dempe riene, kjenner til ei som måtte føde uten pressrier og med vakum pga epeduralen..høres ikke fristende ut! når man setter epedural, må man visst ofte sette drypp for å få riene i gang (i følge min jm) og da må man ha ctg på ofte/hele fødselen siden babyen må overvåkes..
Valentine nr2 Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Her kan du lese litt: http://www.astrazeneca.no/sykdommer/anestesi/ulike_metoder.html Anbefaler at dere melder dere på et fødselskurs på det sykehuset dere skal føde på. Da vil dere også få gjennomgang av de smertestillende som tilbys der. Veldig kjekt for faren å få med seg det kurset og du får sannsynligvis se en fødestue.
Valentine nr2 Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Glemte linken om epidural: http://www.astrazeneca.no/sykdommer/anestesi/epidural.html
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hvis du har fått en brosjyre fra fødestedet ditt så kan det hende det står der, eller på nettsidene dems.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Er mye man kan bruke, men jeg satser på å prøve med vann som lindring først ihvertfall, i form av badekar og dusj. Er ikke bare store sykehus som har akupunktur, de har det på Voss f.eks, der jeg skal, der kan alle jordmødrene det. Hvis jeg skal prøve noe annet, vil jeg helst prøve lystgass før noe annet, men det har de heller ikke på alle sykehus...
bølla mi Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Hei, jeg fødte snuppa mi for noen dager siden, å jeg prøvde lystgass, det fungerte greit på 3 rier, men da klarte ikke jeg konsentrere med helt om den etterhvert, ble bare kvalm... Men det kan jo hende den kan hjelpe deg bra! Så ba jeg om epidural, utrolig deilig, fikk slappet godt av! Gikk fra 5 cm åpning til 9 cm på 15 min etter den var satt, så 5 min å pressriene meldte seg!!! Jordmødrene jeg snakket med etterpå sa de ofte så at åpningsfasen gikk fort da du slapper av med epidural!!! Ikke mange som blir fortalt det før fødsel tror jeg? Hvis jeg får samme type fødsel neste gang, skal jeg absolutt ha epidural igjen, uten tvil!!!! uansett, masse lykke til! Gled deg!!!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #10 Skrevet 18. oktober 2007 Lystgass.... Klarer du deg med kun dette, flott. Epidural, må settes før du er for langt inn i fødselen... Spinal...som et alternativ til epidural, men nedsetter førlighet. Akupunktur... Varmtvannsbad.. Sterilatvannspapler..anbefales ikke, sykt vondt med liten effekt... Petidin, kun unntaksvis og ikke ønskelig da dette går videre til baby..
Reidis Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Nå var jeg så uheldig at jeg ikke tålte epiduralen under første fødsel. Fikk overdose, blodtrykksfall på meg og baby (60 over 40). Var skikkelig krise en stund og nesten keisersnitt. Har 2,5 uke ijgen til termin og har derfor litt skrekken for epidural. Mener ikke å skremme deg, det er utrolig mange som har en god opplevelse med det! Lystgassen var kjempebra, ikke minst for å ha noe å konsentrere seg om. Dersom smertene (riene) sitter veldig i ryggen - dvs at du har veldig vondt i ryggen også mellom riene - så be om saltvannspopler Fullstendig ufarlig, men svir noe sinnsykt når de settes (tar bare et par sekunder, og akkurat der og da så kan jeg garantere at du ikke bryr deg, bare det hjelper :oD, men etterpå forsvant alle mine ryggsmerter - utrolig deilig! Denne gang satser jeg dermed på lystgass og saltvannspopler. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå