Gå til innhold

noen som vet om JM kan skrive sykemelding??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg sliter med ekstrem kvalme og oppkast om dagen.. har ikke holdt på noe mat på to uker nå, og begynner å blir veldig slapp nå... ringte legen og spurte om sykemelding, men det er visst veldig vanskelig ser det ut til... er nattevakt og SLITER fryktelig om dagen nå...

det jeg lurer på er om jeg kan dra til JM å snakke med henne, og evt. få sykemelding av henne??

takknemlig for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan bare legen gjøre.

Skrevet

Hei

Jeg jobber også som nattevakt, og har nå vært sykemeldt i 2 uker pga blødning i svangerskap (7 uker på vei) Legen min er veldig opptatt av at jeg skal fritas fra nattevakter, så nå skal jeg snakke med min avd.leder for å få tilrettelagt arbeid på dagtid. Hvis dette ikke er mulig å få til for arbeidsgiver kan du søke om svangerskapspenger fra NAV. Dette er det samme som lønn, men utbetalt av NAV, og du opparbeider samme grunnlag som ved sykepenger. Kunne det være noe å tenke på i en periode for deg? Erfaringsmessig gir jo kvalme og oppkast seg etterhvert i svangerskapet. Men det høres ikke så sunt ut for deg å være i så dårlig form og jobbe natt. Nattearbeid er belastende nok i seg selv!! Jeg vet av erfaring!!

Skrevet

takk for svar !!

Tittiting:

legen min ser ikke noe problem i at jeg jobber nattan.. jobber med en veldig krevende og utagerende pasient, og pga fare for slag, er det kun egentlig natta jeg kan jobbe, fordi da sover han,, stort sett..

hadde en blødning for noen dager siden, tror hlet ærlig at det kommer av min dårlige form, men alt er bra med lillegull. var på privat UL, og fik høre og se hjertet slå..

føler jeg klager veldig nå, men er helt tappa for overskudd.. skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å jobbe flere nattevakter nå.. eneste jeg gjør om dagen er jo å sove og kaste opp... og det virker helt umulig å være våken og "pigg" nok på jobb...

ble langt å sutrete dette her, men.. håper du forstår...

men jeg har fått time hos jordmor i marra tidlig, for en samtale, og håper hun vil forstå, og forklare legen min hvordan jeg faktisk har det.. siden hun ikke hører på meg...

Skrevet

Kanskje du bør vurdere å skifte fastlege? Få en som er littt mer forståelsesfull og som skjønner at du trenger hvile i den situasjonen du er i. Høres ikke ut som om det er en god ide`å jobbe natta når du bare sover og kaster opp på dagen. Du skal jo leve også! Synes ikke du klager, men tenker konstruktivt på babyen og deg selv og tar ansvar. Lykke til:)

Skrevet

Jeg gav beskjed på jobben med en gang jeg fant ut at jeg var gravid fordi jeg jobber som nattevakt og har tidligere hatt en SA som startet på natt. Det var ikke noe problem å få slippe natt de første mnd, men nå har jeg hatt brun utflod/blødning i nesten en uke, så jeg er hjemme fra jobb frem til jeg skal inn på UL neste uke. Er ca 7 uker på vei.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet for deg når du er gravid og hvis ikke de gjøre det kan du bli sykemeldt. Det hørtes veldig slitsom ut å ha det sånn som du har det ihvertfall.

Skrevet

ja, har tenkt på det, og var innom å titta på ledige leger nå... ho kan umulig ha vært gravid, og hatt noen plager, for det er null forståelse der!!

Skrevet

Jeg hadde snakket med jordmor og bedt henne ta kontakt med denne legen din for å si et par sannhetsord! (det gjorde min jordmor da jeg var gravid første gang, og etter det var det mye mer forståelse og hente). Jeg satte meg i tillegg ned og fortalte rett fra levra hva jeg syntes om min leges håndtering av meg som førstegangsfødende og usikker, og det virket som han da skjønte mye mer.. Burde være unødvendig, men er desverre ikke det i mange tilfeller.. Legen din må da forstå at dette ikke går!

Bytt lege hvis dette ikke hjelper..

Leger på sykehuset kan også skrive ut sykemelding, hvis det er en mulighet for deg..

Lykke til! Håper det ordner seg!

Skrevet

Hei! Du har rett til å fritas fra nattevakter når du er gravid!!!! og hvis du jobber med en pas. som kan være utagerende og aggressiv så skal du ikke være på jobb!!!!!!!!!!!!!!!!! Da skal arbeidsgiver først se om de kan tilrettelegge for deg.. dvs. at du rett og slett må gjøre noe helt annet.. f.eks. kontorarbeid.. og hvis de ikke klarer det så skal du ha svangerskapspenger.. gå hjemme og få betalt for det. Vet at de som f.eks. jobber på akuttpsykiatrisk blir tatt ut av jobben ganske tidlig pga. faren for vold.

Vil også påpeke at flere undersøkelser har vist at nattarbeid øker risikoen for spontanabort og lav fødselsvekt, ingen risiko som er verdt å ta mener nå jeg!

Både legen og jordmoren din kan fylle ut skjemaet med krav om tilrettelegging.. det skal du så gi til arbeidsgiver. Her kan du laste ned skjemaet:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135

Print det ut og ta det med til jordmor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...