Mom2Two Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Har en venninne som er gravid med fare for å føde prematurt (har født 3 permature barn fra før). Hun har i det siste vært innlagt på Rikshospitalet ved flere anledninger. Jeg vet at hun har vært kvalm og kastet opp mye de siste dagene. Har nå lest om denne listeriabakterien de har funnet der. Skal jeg si fra til henne, eller vil det bare uroe henne undødvendig? Jeg vet ikke en gang om oppkast er et symptom på listeria. Vil jo ikke påføre henne stress som kan føre til at fødselen starter...
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Hva med å si det til legen at du er bekymra, om du er der å besøke henne? så kan de evt ta prøver?
Mom2Two Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hun er ikke inneliggende nå, men har vært det flere ganger i det siste.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Det er jo helt umulig at hun ikke får høre det før eller siden, så det beste er vel om du forteller det pent?
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Ok. Men vet du va, jeg synes du skal si det uansett, jag. Det er jo verre å ikke ha sagt det, om hun skulle være smitta... Bare si det på en slik måte: "Du, det er garantert ingenting å uroe seg for, men for å være på den sikre siden skal du ikke sjekke ut mer hva det kommer seg av? Jeg har lest/hørt at.... osv"
Mom2Two Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2007 Det var vel innerst inne det jeg syntes også, har bare ikke lyst til å påføre henne unødvendige bekymringer... Det er vel det siste hun trenger akkurat nå.. Takk for svar:-)
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Synes ikke du påfører henne noe jeg, men kommer med viktig info! :-)
Mom2Two Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2007 Joda, men hun har hatt et komplisert svangerskap..., vil liksom ikke forverre noe..:-)
Espoir Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg tror kanskje ikke jeg hadde sagt noe. Evt. nesvn det for legen, men det er jo ganske sannsynlig at de allerede har dette i tankene hvis det er sjanse for at hun har det. Det e rjo ikek noen HUN kan gjøre fra eller til hvis hun får vite det, annet enn å bli ekstra engstelig.
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Eh, kan ikke gjøre noe fra eller til...? Kan hun ikke teste seg heller?
Espoir Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Jo, men huner jo innlagt på sykehus, så det viktigste er vel at legene tenker på dette, og hvis hun har symptomer på listeria og det er en listeria-epidemi på det aktuelle sykehuset, så er det jo ikke noe hun selv kan gjøre hvis hun skulle ha det. det er legene som tester henne, ikke hun selv.
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er vel fullstendig klar over at hun ikke kan teste seg selv. Og hun er ikke innlagt. Nettopp derfor bør hun snakke med legen sin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå