Gå til innhold

Samsoving ved 26 mnd.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet vårt er kjempeflink å sove i egen seng hele natten. Sovner fint når vi legger han kl. 19, og sover som regel frem til halv 7 om morgenen. Å sovne/ sove i egen seng på eget rom har han gjort fra 4 mnd. alder.

MEN så hender det at han to tre netter har det med å komme inn til oss i to tiden... vi er trøtte og henter han..... så sovner vi alle tre md armene rundt hverandre. Synes egentlig det er litt kos....... Men til natten må vi ta hardt mot hardt så dette ikke blir en vane... ;)

Hvilke "bivirkninger" kan dette føre til?

Vi får dårlig nattesøvn (....)?

Har det noen betydning for barnet vårt? Føler han nærhet og trygghet? Kan det føre til mer nærhet med foreldre på sikt å innimellom ha en kose og holde rundt hverandre natt?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det bare er av og til ville jeg absolutt ikke satt hardt mot hardt - det er tidsnok tid for at de blir for store til å ville ligge i en haug og kose.

Skrevet

Det første jeg tenker er: at dere klarer!

Jeg klarer ikke å sove noe godt når junior sover hos oss!

Hehe..

Så lenge det bare er to-tre netter så ville jeg nok ikke gjort noe med det.. Tror ikke det blir en vane av så få netter.. =)

Skrevet

Det er nettopp det....vi sover ikke så veldig godt. MEN gud så godt å ligge inntil vår lille gutt. Men det må ikke bli en vane.....

Skrevet

Jeg stnes det for mye mas her i Norge med at man for enhver pris ikke skal sove sammen med barna.

I mange andre kulturer, trolig de fleste, er det vanlig at foreldre og barn sover sammen. Noe annet for dem er utenkelig og horribelt.

Vi har en vaskehjelp fra et annet land, og hun syntes så ufattelig synd på vårt barn som måtte sove helt alene. Og jeg skjeønner det faktisk.

Vi har sovet sammen med barna også laaaaange perioder. Og ja, det er faktisk veldig kosleig, og jeg tror vi har godt av det.

Og plutselig er barna for store og du har hele resten av livet til å bruke på å sove alene i sengen.

Skrevet

Enig med sug lut.

Kosing er bare fint... Så lenge det ikke er hver natt.

Skrevet

Hvis det er en vane dere kan leve med, så er det ingeting i veien med samsoving. Jeg tror derimot ikke at det nødvendigvis gir sterkere bånd til ditt barn; Samhandlingen du har med barnet ditt i våken tilstand er det viktigste.

Når det gjelder langtidseffekten for dere som foreldre så tenker jeg at nattesøvnen antakelig blir forringet, i tillegg til at sexlivet muligens blir forstyrret(dette gjelder spesielt dersom barnet aldri sover i egen seng).

Uansett. Det er hver enkelt familie som må finne ut hva som passer for seg. Synes dere det er hyggelig at junior kommer inn på natten, så er det jo ingen grunn til å slutte med det.

Skrevet

Her legges lilegutt i egen seng hver natt og hvr natt kommer han inn til oss.

Vi syns det er kjempe kos og sover godt alle mann og har derfor ikke tenkt aa slutte med det enda. Vi finner det ikke forstyrrende i det hele tatt og syns da det er helt greit.

Han blir 3 i mars og skal nok faa lov aa komme inn en stund til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...