MizzSilje Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Kan jeg spørre dere om hvor mye dere får i fødselsstipend? (dem som får det) Jeg fikk første beløp nå, det var på bare 2700 kr... Det er jo veldig lite til å være "det du maksimalt kan få i lån og stipend". På lånekassen sine nettsider står det jeg skal ha 6500,- , siden samboeren min tjener over grensebeløpet... Får dere så lite dere også?
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Hmmm, nå får jeg vanlig lån og stipend enn så lenge, men det skal være mer enn det ja. Men det kommer jo litt an på hva du har fått før også tror jeg, for dersom du bare har hatt stipend før får du vel det nå også? (men ikke lån siden du ikke har hatt det?!) Men dette er jeg langt fra sikker på. Fikk mail av dem her om dagen og her er den iallefall, om du blir noe klokere av det; Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend. Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra, støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden. Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen. Du må sende inn søknadsblankett/nettsøknad for det aktuelle undervisningsåret. Etter at barnet er født, må du sende inn blankett G med de vedlegg som fremkommer av skjemaet. Blankett G kan du skrive ut her: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-blanketter/G-bla-2007-2008-bm.pdf, men vi sender deg også denne i post. Det settes ikke krav til studieprogresjon i perioder med fødselsstipend. Dersom du ikke tar permisjon fra studiet, men i stedet fortsetter å studere, vil det likevel ikke ha konsekvenser for fødselsstipendet dersom du skulle stryke på eksamen. Du kan lese mer om fødselsstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Husk at du kan følge kundeforholdet ditt på "Dine sider" på www.lanekassen.no .
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Men siden dette er første utbetaling så er det vel slik at du har mottatt vanlig lån fra du fødte...dette får du omgjort til stipend når du har fått innvilga fødselsstipendet ditt, men siden fødselsstipendet er høyere enn vanlig lån så får du litt ekstra...er kanskje det som er de 2700 kronene, eller?
MizzSilje Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for svar;) Men ja, har hatt både lån og stipend tidligere.. Jeg har lest di der sidene 1500 ganger:p Er så lei av hele greia.. Har sendt mail da, så får håpe de har gjort feil! Det er jo ingenting å leve for det der:p
MizzSilje Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har fått det "høye" beløpet i august.. Fikk barn 1. august, så alt som skal være sendt inn er sendt inn til lånekassa... Men da jeg fikk brev av dem, stod det at jeg skulle få utbetalt 2700 hver mnd. Tenkte at dette måtte være feil så skulle vente til de ble utbetalt med å kontakte dem. Så fikk jeg det utbetalt igår, og er ganske frustrert, heh.... Ble kanskje litt rotete, men håper dere forstår;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå