Oi ..! Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Sønnen min er drøyt åtte mnd, og jeg ønsker så gjerne at han kunne sove hele natten ... Vi ble nok litt bortskjemte de første mnd, men fra den dagen han var fem mnd, har nettene vært et sant lite helvete. Han er ikke *våken*, det et bare det at han gråter (i drømme?), mister sutten m.m. som gjør at han blir utilpass på natterstid, og jeg løper opp og ned hele natten. Begynner å bli alvorlig sliten nå. Han er en drøm å legge; aldri noe gråt eller problemer der. Problemene begynner gjerne i ett-tiden, og så er jeg oppe og gir ham sutten og legger ham til rette mellom fem og ti ganger mellom da og rundt kvart over seks. Da våkner han for dagen, og sambo står opp med ham slik at jeg kan få sovet halvannen time sammenhengende før sambo må på jobb. Gutten vår sover ca. tre timer til sammen på dagtid, fordelt på to eller tre økter, og han spiser fire faste måltider. Det er lenge siden han sist fikk mat på natten; vi sluttet med tidlig morgen-flasken da han var drøyt fem mnd. Er det noen her inne som har vært gjennom Anna Wahlgrens "sove hele natten"-kur? Ettersom sønnen min snur seg begge veier og selv stadig velger å sove på magen, ser jeg ikke lenger faren i å legge ham på magen for å sove. Derfor vurderer jeg nå å sette i gang med denne kuren, men jeg vil gjerne høre erfaringer først. Eller, hvis noen har vært i samme situasjon og funnet en løsning eller har tips til hvordan gjenvinne nattesøvnen, er jeg lutter øre. Jeg er ikke ute etter råd av typen "la sambo ta seg av nettevåkingen annenhver natt". Vi har prøvd det over noen ukers periode. Jeg sover lett, så vi ender opp med at jeg må vekke sambo for at han skal gå inn og roe tassen. Og da ender vi opp med at vi er våkne begge to, og det tjener ingen hensikt. Jeg har sogar lagt meg i en annen etasje slik at jeg ikke hører gutten vår og sambo ligger mer på ank natten gjennom, men da blir jo mye av kosen og intimiteten med sambo borte, og det savner jeg. Jeg går og legger meg nå - må prøve å få et par timers søvn før jeg må "på jobb". Håper på mange konstruktive svar når jeg åpner tråden i morgen. (På en annen side - dem jeg trenger hjelp fra, ligger nok allerede og sover ..?). Veldig takknemlig for tips. God natt
Oi ..! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 17. oktober 2007 Dytter tråden min opp litt, jeg. Trenger råd ...
Oi ..! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hm ... Er jeg den eneste i hele verden som har dette problemet, tro? Det var merkelig
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 jeg har problemet - og kan derfor ikke hjelpe... Venter på svar jeg også...hehe
tinemor81 Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Neeeei, du er ikke den eneste som har dette problemet..satt her å leste og det er akkurat som å lese om den lille jenta mi. Hun er noenganger også veldig urolig, styrer og kaver og drømmer og skriker litt og roer seg ikke før jeg koser henne litt på kinnet og gir ho sutten. Ho spiser ca en gang om natta. Det som har hjulpet litt nå de siste nettene er å legge ho i en sånn pose som en kan binde fast i noen stropper som du legger under madrassen. Det gjør at hun ikke sparker av seg dyna og våkner fordi hun fryser, at hun ikke snur seg over på magen og jeg merker også at hun sover bedre fordi hun ligger stabilt og godt i den posen. Høres kanskje litt rart ut at jeg binder henne fast, men det er ikke så ille som det høres ut.. Jeg har også gitt ho litt pupp eller mme mellom 11 og 02 sånn at ho har mer å gå på og sover lengre..gir det da hun våkner første gang.. Du vil ikke prøve det i 1 tida når hun våkner? Kanskje hun vil ha littegranne melk? eller litt vann? Prøv deg litt frem...det er ikke sikkert det er så mye som skal til.. Her går det veldig opp og ned om natta nå, men jeg trøster meg med at plutselig en dag så sover hun godt hele natta.. Lykke til videre...og håper det ordner seg for dere..
jubaloooo med to stk Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! har en baby på 6mnd som er akkurat på samme måten nå. Har ingen tips, annet enn at det sikkert ordner seg med tiden...driver å springer jeg og, for å dytte inn smokken, for hun våkner å gråter hver gang hun mister den (trøster meg med at hun kanskje senere klarer å dytte den inn rett vei selv om en stund). ellers så har jeg vært usikker på om jeg skal legge henne på eget rom, nettopp på grunn av smokk-greien, for da må jeg jo bare opp likevel. foreløpg har jeg senga hnnes helt inntil min slik at det blir minst pes for meg. kjente meg igjen i beskrivelsen sove lett/ha kjæreste som sover tungt slik at man ikke får slappet av uansett.hehe
Oi ..! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2007 Tusen takk for innspill - godt å vite at jeg ikke er helt alene om dette. Jeg kjøpte en liknende pose da han begynte å bli så stor at han sparket med beina. Da ble han nemlig stadig liggende hele natten gjennom uten dyne - og det hadde jo ikke mamma'n hans hjerte til. Men - jeg var dum nok til å ikke kjøpe sånn med stropper, så nå må jeg vel ut og handle igjen. Takk for tips, i alle fall.
somm@r Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har også en slik baby dene gangen. Det ble bedre etter at vi festa tutten i snor slik at han kan finne tutten selv. Jeg har også øket reaksjonstiden min ved gråt. Jeg spretter ikke opp med en gang lenger, men venter litt. Da stopper ofte gråten og han sovner igjen. Ser det at han egentlig ikke er våken når han gråter, men blir det når jeg kommer inn. Anna Walgren kjenner jeg ikke til. Trøsten er at dette er en periode. De fleste barn har urolige søvnperoider og heldigvis går det over.
Oi ..! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. oktober 2007 Takk for tips Jeg begynte å feste sutten hans i pysjen for noen dager siden, men det har ikke hjulpet så langt. Men, jeg må kanskje lære ham å finne den?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Alle mine har hatt sånne perioder, tror det bare må gå seg til etterhvert jeg.. De må lære seg å finne tilbake til søvnen uten å "stri" så fælt.. Eldste sov plutselig fra ca 20 til 06 uten å våkne fra han var 6mnd, mellommste gjorde det ikke før han var 1,5 år! Da var jeg temmelig desperat ja...men plutselig slutten han å bråke om natta. Minstemann er 5 mnd nå og våkner annenhver time ca, lurer på hvor lenge det skal vare...
Oi ..! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. oktober 2007 Åh, stakkars deg - også. Vi får vel bare holde ut. Fant forresten ut at vi ikke er alene da jeg leste denne siden: http://www.babyverden.no/templates/Category____1834.aspx Her er det maaange som sliter med det samme - og litt andre ting rundt barn og søvn. Men, nå er det natt for min del. Jeg lever stadig i håpet om at "i natt" skal bli bedre enn forrige natt. Snork.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå