It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Er det hvetemelet som er problemet så er det jo ikke noe problem, he he. Alle butikker med litt stolthet selger glutefritt mel. Dette er like greit å bake med som vanlig mel. Det eneste som vanskelig er gjærdeig, så det burde du hoppe over. Ellers har Toro glutenfrie melblandinger som er beregnet til kaker (kommer i poser som ligner på vaffelmixen dems) Der står det til og med oppskrifer bakpå. Og så er det muffinsenen og sjokoladekake i langpanne fra Toro som er glutenfrie. Ellers kan det være greit å vite at hvetestivelse er ikke glutenholdig, samt at ting hvor det står "kan inneholde spor av gluten" er greit for de aller aller fleste med cøliaki. Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer jeg kan hjelpe deg med på dette området iallfall.
Stratos med 3 barn Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Nei, da må du lese innlegget igjen. Bhg sier at dersom jeg skal ta hensyn til alle må det ikke være sukker, hvetemel, nøtter og alt denne muslimske jenta ikke skulle spise; stivelse, gris, feil slaktet lam/kylling etc..... Og den kombinasjonen sliter jeg litt med!!!
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Vil bare legge til en ting, en venninne av meg har en jente med cøliaki og der er det også kjempeviktig at kaker/bakevarer blir tilbered i en bolle av enten glass eller metall og alle redskapene er av metall fordi selv spor av gultenmel som kan sitte igjen i plast, tre (tresleiver f.esk) ol kan være nok til å bryte ned tarmtottene (?) til barnet. Så det holder ikke å bare kjøpe inn glutenfritt, man må tilberede det riktig også.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Finn ut hva de andre har tatt med seg da så kan du velge ut ifra det.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Det er riktig Alva, alt må være gullende rent.
Stratos med 3 barn Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Ja som jeg svarte seg i det andre innlegget (sjekk det); de gir faen og tar med noe sin egen unge liker. Sist jeg var der spiste de gele og det kunne ikke hun muslimske jenta spise....
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. oktober 2007 Ja det er sant, men vaskemaskinen tar knekken på det fikk jeg jeg høre da jeg var "under opplæring".
Stratos med 3 barn Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Vet du, da hadde jeg ikke turt å la andre lage mat til min unge uansett jeg..... Om jeg hadde hatt et så allergisk barn....
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Min venninne sier at det hjelper ikke om du så koker plastbollen og tresleivene, det blir ikke bra nok, det kan være mikroskopiske rester igjen likevel. Nå er datteren hennes hardt angrepet da om jeg kan bruke det uttrykket.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 Hvorfor skriver du slik? Vi prøver bare å hjelpe deg, syns nesten du er litt frekk.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. oktober 2007 La meg sittere deg fra den berømte tråden: "Problemet med de fleste kakene er hvetemelet..... Dessuten står det ofte at det kan inneholde spor av nøtter på pakkene...." Derfor prøvde jeg nå bare å hjelpe litt. Sorry. Men ellers så er det vel ikke kjøtt i kaker (bortsett fra kjøttkaker, hi hi hi), samt at nøtter går det greit å holde seg unna. Ser ikke problemet lenger jeg, iallfall ikke når det gjelder bursdager. Og middagenen skal vel ikke du stå for.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. oktober 2007 Takk Alva. Lillegutt er hard rammet han også. Har nettopp hatt et tilfelle hvor han har fått i seg gluten uten at vi aner hvorfra. Skal kjøpe nye plast-ting som jeg kun bruker til han sin mat nå. Kan jo være derfra det har kommet.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. oktober 2007 Det er lett å tenke slikt, men da kan han jo ikke bevege seg utenfor døra nesten. Så en må bare stole på andre, lære bort det som en bær vite og håpe at andre ser alvoret i det. Min gutt er ikke spedalsk, han blir bare syk av gluten.
Stratos med 3 barn Skrevet 16. oktober 2007 #14 Skrevet 16. oktober 2007 Og du virker på meg som nesten litt dum! Husk at ditt barn ikke er den eneste i verden med spesielle behov! Mitt barn har ingen spesielle behov når det gjelder mat, men jeg forsøker alikevell å være grei å sette meg litt inn i ting så jeg kan ta med noe en gang i året som alle kan ha glede av. Med andre ord kan jeg ikke lære ALT om EN sykdom/allergi/religion! Det dreier seg nemlig ikke bare om ett barn, men om flere med flere forskjellige behov!!! Og når man da i tillegg må passe på hva man lager maten i og bruker av utstyr, ja da tror jeg dessverre nesten dere bare må innse at sjansen for å misslykkes for en vanlig mamma i bhg som skal ta med seg noe en gang i året er rimelig høy! Bare sier det jeg, så er det jo dere som må ta sjansen, med helsa til barnet deres som innsats. Kall det gjerne frekt å si noe slikt, jeg kaller det å være jordnær og innse at man ikke kan forvente at andre mennekser kan ha så god innsikt i alle andres barns spesielle behov!
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #15 Skrevet 16. oktober 2007 Hehe, er han ikke spedalsk? Det er viktig å huske oppi alt dette at det er småe liv vi snakker om her som fortjener det beste av det beste uansett sykdom og religion. Disse barna har ikke bestemt dette selv.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #16 Skrevet 16. oktober 2007 Uff nei, jeg tror ikke jeg har noe svar på dette jeg...
Stratos med 3 barn Skrevet 16. oktober 2007 #17 Skrevet 16. oktober 2007 Nei, da har ikke du ungene dine i en slik bhg som det vi bruker. De oppfordrer nemlig til ikke å bruke sukker, men tenke alternativt og da er feks pølser og lapskaus faktisk et alternativ som dras frem. Og vedkommende som har et barn med ad/hd synes det er like viktig at det ikke brukes sukker i kaker o.l. som andre finner sine behov viktige.... Nei, i en enkel verden med fokus på bare ett barn finnes ingen problemer vet du, men skal man tenke på alle sammen blir det straks vanskeligere!
Den lille prinsesse Skrevet 16. oktober 2007 #18 Skrevet 16. oktober 2007 Må si meg enig med Stratos altså. Ble helt svett av å lese innleggene jeg...må jo skifte ut alt av kjøkkenutstyr her skulle jeg bakt en glutenfri kake... Blir nok litt for mye for en "vanlig" mamma ja...heldigvis så stiller barnehagen til snuppa opp med popcorn når noen har bursdag. Tror ikke folk pleier å ta med noe, da det er en sukkerfri-light barnehage.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #19 Skrevet 16. oktober 2007 Vi bruker det samme utstyret til jr som til oss, men vi vakser det godt og så tilbreder jeg hans mat først. Ellers så har jeg fått beskjed om at vanlig hygiene holder i massevis.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 16. oktober 2007 Vel nå har han ikke blitt testet for spedalskhet......og det er vel en av de få testene han ikke har fått. Men jeg tror ikke han er spedalsk iallfall, he he. Og ja de fortjener kun det beste. At de har havnet i den smørja som de har er ikke dems skyld. Skulle med glede ha byttet med han hvis det var mulig.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #21 Skrevet 16. oktober 2007 Skifte ut alt av kjøkkenutsyr nei. Alle har vel en glassbolle og en gaffel eller noe annet av stål å røre sammen med. Det blir ikke vanskeligere enn hva men gjør det til.
Smellt P. Tjukka Skrevet 16. oktober 2007 #22 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er også "bare" en vanlig mamma til et barn uten spesielle behov ! Men empati nok til å forstå hvor tøft det kan være å bli holdt utenfor ! Hvordan ville du tatt det om ditt barn kom hjem og fortalte at alle i bhg. hadde spist kake , men hun fikk ikke ? Det handler ikke om å være jordnær .. Du trenger ikke universitetsutdannelse i religion , kosthold eller sykdomslære for å ta hensyn til alle ! Men du trenger kanskje litt vilje og empati ... Du vet at flere barn ikke tåler nøtter , gluten , stivelse og kjøtt som ikke er slaktet på "riktig" måte ! Da holder du deg unna dette . Bak glutenfrie boller , ta med frukt som de ikke får hverdag ( mango, melon , jordbær , minibananer , ananas etc. og tre det på spyd ), bak matmuffins , minipizza med og uten kjøtt med deig uten gluten ! Tenk positivt istedet for å lulle deg inn i "jeg får det ikke til ..." Klart du får det til hvis du vil , og det kommer ikke til å koste deg så mye mer arbeid heller !
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #23 Skrevet 16. oktober 2007 Amen !!!! Kjempegodt skrevet Smellt P. Tjukka
Frk. Hybelkanin Skrevet 16. oktober 2007 #24 Skrevet 16. oktober 2007 Fruktsalat m/pisket krem uten sukker! Det kan alle ha, så lenge det ikke er noen som ikke tåler diverse frukt
Frk. Hybelkanin Skrevet 16. oktober 2007 #25 Skrevet 16. oktober 2007 Var litt kjapp med å lagre... Må være hjemmelaget fruktsalat uten lake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå