Mamma til to tette Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Orket ikke å svare på den andre tråden under for synes det var så teit lagt fram av hovedinnlegger. Jeg vil ikke på død og liv trøkke barnet mitt i mer mme men er rett og slett usikker. Vil gjerne ha tilbakemeldinger på denne dagsplanen: kl 8 220 ml mme Kl 12 Grøt fullporsjon havre eller lign, ca. 80-100 ml mme Kl 16 Halvt middagsglass + 4 ts fruktmos til dessert, ca 80-100 ml mme Kl 18 Grøt ca 3/4 porsjon Kl 1845 100-130 ml mme Kl 23 220 ml mme Babyen vår er 6 1/2 mnd og har fått fast føde i litt over 1 mnd. Han er oppe i full grøtporsjon nå de fleste gangene, jeg har helt siden starten tilbydt ham mme etter grøten. I starten drakk han full dose 220 ml men drikker nå mellom 80-100 ml. Han viser tydelig at han ikke vil ha mer grøt, begynner å spytte det ut, snu seg vekk osv. Så når jeg tilbyr ham melk og han drikker gladelig så har han vel behov for det? Har jo allerede kuttet ned fra 220-100 på denne måneden så det går jo over til mer og mer fast føde. Ville dere bare kuttet ut dette og holdt på kun flaske om morgen og kveld? Han har siden 3 mnd sovet godt om nettene og sover fra kl 19-08 med flaske nesten i søvne kl 23, denne vil vi begynne å fase ut nå som han spiser fast føde . Har hatt en litt småspist gutt som slet med vektoppgang de første mnd i sitt liv så er veldig obs på at han skal få i seg nok mat. HS behandler meg som om jeg er den første noensinne som gir mme så har ikke fått så gode tips derfra... Fornuftige innlegg mottas med takk ,-)
En liten mamma Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 HEI! Jeg er ingen ekspert, men her er mine tanker: Jeg ser at han har lenge mellom måltidene på formiddagen, og så spiser veldig tett på ettermiddagen. Jeg ville kanskje prøvd å ha litt mer jevne mellomrom mellom måltidene. Da vil han kanskje heller spiser fulle porsjoner, og ikke trenge så mye melk etterpå. Det kan jo bli mye å spise middag klokka 16, og så grøt igjen bare to timer etterpå? Hvis frokosten er klokka 8, kanskje han kan få lunch klokka 11.30, middag klokka 15.00 og så kveldsgrøten klokka 18.00? Og den flaska rett før han legger seg er nok god, den ville jeg fortsatt med. Og så etterhvert kutte ut flaska klokka 23, når det passer seg..
En liten mamma Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg var visst litt rask med å trykke på lagre... Jeg ville gitt han vann til grøten og middagen. Og tilbudt flaske med mme etterpå, hvis han fortsatt virker sulten. Om han er fornøyd og ikke gaper og ser ut til å være veldig sulten, så hadde jeg ikke tilbudt han mme. Det er gjerne litt med babyer som med oss voksne, at vi først kjenner at vi er mette en liten stund etter at vi er ferdige med å spise... Jeg skjønner veldig godt at du er bekymret i forhold til vektøkning, iallefall siden han har hatt litt problemer tidligere!
Mamma til to tette Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Takk for gode innspill, jo det blir litt tett om ettermiddagen, skal liksom få trykket inn to måltider før natten så skal prøve ut tidene du foreslo. Av og til kjører man seg inn i rutiner uten helt at det er så gjennomtenkt ,-)
Elinemor1 Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Vet ikkje om du har nokka behov for det, men Jonas sin spiseplan ser sånn hær ut : ca 0800 Grøt 1 porsjon ca 1100 brødskive og moset frukt (har nettopp begynt med brød, så han spis ikkje så mye av det) ca 1330 125 ml mme ca 1530 Middag (hjemmelaget) ca 1800 Grøt 1 porsjon +100 ml mme Nattmåltid ca 0500 200 ml mme Han drikk vann til alle måltidan. Va på 6mnd kontroll i dag, og HS sa at det så greit ut med mengde mme i døgnet. Æ syns kanskje det va litt lite, men ho sa at så lenge han drakk vann, så va det greit.. Kan jo opplyse om at han bynte me grøt allerede når han va 3,5 mnd, så e nok dæffør han ikkje e SÅ interessert i mme ... :-)
Koala *g07* Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 heisann! Man skal jo som hovedregel gi barnet til det er fornøyd. Noen barn spiser som hester mot andre som spiser som små mus. Siden din er over 6 mnd nå og du gir mme, så bør du ikke gi mer enn 600 ml mme i døgnet. Prøv deg frem med vann til middagen, og gå heller over til fulle posjoner på grøt og middag. Det gjorde jeg, og gav heller bare 60 ml med mme etter grøt, ikke etter middag. Dette ble litt rotete sikkert. Men bare et tips fra meg
LINDA*** Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 For det første Koala+februargutt <3: hvor har du at man ikke kan gi babyen mere enn 600 ml i døgnet, når det står på pakka at: 6 mnd++ = 200-250 ml 3-4 ganger i døgnet (= tilsvarer helt opp til 1 liter faktisk). ______________________________________________________ Så til deg HI. Høres ut som Hedda's mamma har en fornuftig plan;) frokost kl 08 lunsj kl 1130 middag kl 15 kveldsgrøt kl 18 På HS ga de meg dette tipset: (er ett målid mer enn det Hedda's mamma skriver. Knotten her i huset klarer ikke gå så langt mellom måltidene enda..) 08 1/2 psj grøt + vann 1030 1 posjon grøt + 140 ml mme 13 180 ml mme 16 150 ml mm (eller fruktmos og vann) 18 1 posjon grøt + 140 ml mme Har vært på HS og fått beskjed om at han kan begynne med 3 måltider om dagen pga vekt og lengde (8kg 70 cm lang--- 5 1/2 mnd). Så ja, mme i tillegg til måltidene spør du meg
Mamma til to tette Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2007 Takk, jeg har bestemt meg for å prøve Heddas plan i morgen. Men vil ikke kutte ut mme helt, men kanskje ta en liten pause mellom grøt og så tilby mme slik at han får fordøyd det litt. For det blir helt feil å slutte med noe som han tydeligvis trenger, han er som sagt en småspist gutt som gir tydelig beskjed når nok er nok....men tror kanskje at det med å dele opp måltidene på dagen kan være bra for det ble nok litt for tett og mye på kvelden. Og gir ham heller ikke noe melommåltid heller så har tenkt å prøve noe banan, fruktmos med korn eller lignende. Vi får forsøke oss fram!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Hei Lara28! Husk å regne med mme som er i grøten. Man kan ikke gi 1liter mme til et barn som får 3-4 faste måltider i døgnet. Hvordan skal da barnet lære seg å spise mer fast føde? Hensikten etter 6mnd er jo å gi mindre mme og mer fast føde - slik at barnet legger på seg. Mulig dette fungerer for dere akkurat nå, men hva gjør du om barnet ditt blir mer sultent? Da gir man mer grøt - ikke mer mme. Porsjonene skal jo bli større. Ikke være det samme frem til kumelk. Så nei til mme i tillegg til måltidene spør du meg. Gi heller mer grøt slik at barnet ditt legger på seg. Er det tørst så gi vann.
**My little Miss drama and I** Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 det var en god ide å prøve heddas plan.. slik ser iallefall får dag ut sånn ca kan variere litt etter når hun våkner. hun blir 6 .mnd om en uke 8.00; 180 ml mme 11.30; Porsjon med grøt + vann 15.00; halvt middags glass (akkurat starta med det) + fruktpure+ vann.. kommer ann på hvor mye hun spiser så 120 ml mme om hun vil ha 18.30; porsjon med grøt + vann så kvelds flaska 19.15 ca 150/180 ml mme.. hun våkner ennå på natta mellom 3 og 4 å får 150 ml mme ,men kutter snart ut den og snart blir det grøt til frokost å .. det går ca 3-4 timer mellom hvert måltid...
LINDA*** Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 aha.. Ok:) Men gi mere grøt.... Mere enn 1 dl vann+pulver?
~~¤April baby¤~~ Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 Sj84*har fått sin prinsesse* Hei,dette var en bra dagslan. Har ikke begynt med middag enda,men skal prøve den når jeg kommer dit om noen dager. =)
Mamma til to tette Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 18. oktober 2007 Så langt kan jeg rapportere at Heddas plan (takk Hedda!) funker kjempebra! Meg og sambo snakket om det i går og når det gjelder mme så var vi begge enige om at det ikke virket som noe must for pjokken lenger. Han har brukt laaaaang tid med mye tulling på 100 ml. Så vi har jo egentlig svaret der selv så i dag har han ikke fått mme utenom. Rart hvordan man går seg fast i mønstre.... Planen så langt har vært: Kl 8 220 ml mme Kl 11 Full porsjon havregrøt + masse vann Kl 15 Et helt middagsglass + 2 ss med fruktmos med korn i Nå kl 18 blir det grøt og så en flaske før han legger seg. Holder på en flaske kl 23 så ser vi om å avvenne dette når pappa går på ferie neste uke Som man ser fra det opprinnelige så økte han i dag til et fullt middagsglass så var god og mett etterpå. Jeg ga også fruktmos som metter mer istedenfor kun fruktmos. En utrolig god en fra hipp som både mamma og pappa hadde lyst å stjele ,-). Av og til trenger man å tenke litt nytt, hvis man forventer seg at han av vane kun vil ha et halvt middagsglass så går det nesten i oppfyllelse....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå