Gå til innhold

Når og hvordan begynne pottetreningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 18 mnd nå, og vi burde vel begynne snart eller?

Han er godt fremme motorisk/ fysisk, men har først nå begynnt å spise middagene selv feks. Tror han er sånn midt på treet, hverken langt fremme eller tilbake i utviklingen generelt. Drikker feks ikke av kopp enda, men plukker daglig opp nye ting og er veldig interessert i å lære. Ganske samarbeidsvillig og grei, han har ikke begynnt i barnehage enda håper på plass etter jul.

Men hvordan begynner man? Har virkelig ingen anelse her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 21 mnd, og sitter på potte hver morgen. Ingen tvang, men når vi skifter på morgenen spør jeg alltid om han vil sitte litt på potta. Han synes det er sååå fasinerende å tisse i den :o)

Skrevet

Men hvordan begynte dere? Sa du bare at her er en potte og den skal du tisse i:)

Skrevet

Okei, da fant jeg svaret til meg selv:) Han blir 2 år i mars så da venter vi til sommeren:)

Fra Dib:

Barn kan begynne å få en viss kontroll over lukkemuskelen i 2-3års alderen . Det er altså helt verdiløst å trene et barn til å sitte på potte før det nærmer seg 2-års alderen. Begynner man for tidlig kan resultatet bli at den naturlige innlæringen blir vanskeligere, og at barnet utsettes for unødvendige konflikter og påkjenninger.

Skrevet

Vi begynte litt med potte her i sommer, fordi Guro hadde begynt å vise interesse for å gå på do. Hun var da 18 mnd tenker jeg...og hadde sett kusinen gå på do!

Så vi kjøpte en potte, og nå skal hun "gå på do" hver gang vi skal, men det kommer ikke noe i potta da...men greit at de har et visst begrep om HVA som skal skje på den potta i det minste. Vi venter enda i spenning på første "fangst" ;)

Skrevet

jeg skal starte nå når tulla er 6mnd veit om ei som gjorde dette og ungen klarte gå på potte alene når han var 1år:) da er di vant med potta osv, skader uanz ikke å prøve,

han sier oxo ifra når han skal på do og nå er vel gutten 1,5 eller noe:) bruker bleie i tilfelle og om natta:) men gutten gjør som regel i do eller i potta,

er jo greit å la di sitte litt på potta så det ikke oppfattes som stress, eller noe ufint.. har di gjort det fra di var små er di vant med det oppfatter det som noe positivt.

jeg blir hvertfall å starte sånn smått når tulla er 6mnd..

Skrevet

...vent til ungen kan å sitte selv da i det minste.

Skrevet

Ikkesant... min satt ikke selv når han var 6 mnd..

Skrevet

hun sitter så og si selv nå, men hun erikke 6mnd enda:) men kan holde henne i starten..

alle er forskjellig både på lære måte og oppfatning, har ei svigerinne som ikke har begynt enda og ungen hennes er over tre år.. det er bare drøyt..

får se om jeg starter så tidlig som 6mnd, men jeg for min del vil starte rimelig tidig ja:)

sier ikke at det er verken riktig eller galt:)

sier di ikke at det første barnet er prøvekanin;) hehe

Skrevet

3 år er kanskje litt sent ja, men søsteren min begynte for tidlig med sin datter, og muligens ble det litt mye stress for jenta hennes, og de har mange vonde episoder bak seg, hun er 4 år nå. Fortsatt blir det hylskriking om ikke hver dag, så i alle fall ukentlig fordi det går galt. Er derfor litt skeptisk til å begynne for tidlig, og at det skal bli stress for ham.

Klart man skal følge sin egen overbevisning og magefølelse, men jeg har liksom ingen på dette området så da velger jeg å følge helsesøsters jeg da:)

Skrevet

hehe sant det:)

nei men slik jeg tenker så vet jeg omtrent alltid når hun bæsjer før hun gjør det (samme hver dag..)(ja ikke tidspunkt da)

så da kanjeg jo liksom bare ta av henne bleia og sette på potte.. så gjør hun det i potta i stedet for i ''fanget'' mitt:)

er det jeg mener. ikek at jeg setter henne på potta å skal ''tvinge'' henne til å gjøre fra seg, såpass skjønner di nok ikke..

men når jeg alikveøø vet sånn ca når hun bæsjer så kanjeg jo gjøre mitt:D

høres veldig enkelt ut ser jeg, men det er nok ikke det.. hihi

jeg får bare prøve. ågår det ikke så er det ikke verdens undergang.

jeg slutta med bleier sommeren jeg ble 2. da lot mamma meg løpe naken i hagen å da innså jeg hvor forferdelig irriterende denne bleien var plus at jeg bæsja på hellene å fikk se hva som kom ut av meg, fra da av ville jeg gjerne at dette skulle havne i do da jeg kune skylle det ned.. ehhe

Skrevet

Skjønner hva du mener, men synes 6 mnd høres veldig tidlig ut.

Min sønn er 13 mnd og er ikke så sterk på forholdet mellom hva som skjer og hvorfor enda. Tror ikke de forstår den sammenhengen helt enda, desverre.

Skrevet

det kan så være men da er hun hvertfall vant med potta og blir ikke hhysterisk da den blir fåreslått senere,

har vært borti tilfeler der barna hyl skriker bare di ser potta og nærmes gruer seg til å gå på do osv..

da er det bedre at di ar vant med den og når di skjønner hva di gjør er det kanskje lettere.. hehe

jeg skjønner tanke gangene men jeg er litt sær og vil prøve det som hun jeg kjenne rgjorde.. hun oppnådde gode resultater hvertfall:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...