Gå til innhold

Alva-hjemmet sin perfekte hjemmelagde pizza ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe... Likte den betegnelsen, legger inn vår måte å lage pizza på etter oppfordring på skravlesiden. Ikke noe spesielt, komplisert eller noe, nesten tvert i mot veldig klassisk, men akkurat vi liker denne pizzaen veldig godt :-)

Bunn er klassisk

1 pose tørrgjær

1-2 ts salt (tar bare en dæsj jeg, men regner med det er omtrent 1-2 ts)

Mel, jeg aner ikke hvor mye, men vil tippe ca 7-8 dl, den blir i hvertfall temmelig tykk.

6-7 ss olje

Lunket vann nok til at det blir deig

Lar den helst heve i minst en halvtime om jeg har tid, gjerne over en time og baker den ut før jeg begynner å steke kjøttdeig slik at den etterhever litt også, lager litt brettekanter hele veien rundt.

Fyll:

Steker ca 500 g kjøttdeig på høyeste varme slik at den blir skikkelig stekt og ikke kokt, heller av fettet som kommer ut etterhvert, synes det har litt å si for smaken. Tilsetter 1/2 dl vann og en pose Santa Maria tacopulver.

Koker opp en boks tomater, enten hele eller grovhakkede, har ikke så mye å si hvilken, er de hele bare hakker jeg dem litt når de koker. Tilsetter ca 1 ts salt, litt pepper og ca 1/2-1 ts sukker. For de som er glad i hvitløk er det jo bare å tilsette litt hakket hvitløk elelr hvitløkspulver også :-)

Har tomatsausen over bunnen og fordeler tacokjøttdeigen over. Så strør jeg mais over (siden vi alle liker det) og hele sjampingjonger fra boks. På litt av den legger jeg på noen løkringer og tomatskiver siden min mann er glad i dette, men ikke vi andre. Så ost på toppen og steker på pizzafunksjon i ovenen på 200 grader i 20 min, regner med både varmluft elelr vanlig funker like bra :-)

Det som gjør at jeg liker denne så godt er at ikke alt blandes på forhånd slik vi har gjort før, når jeg gjør det på denne måten blir alle smakene mer separert og kommer mer frem når jeg spiser den, blir mer saftig på en måte. Har hentet inspirasjon fra 3 ulike venninner før jeg endte opp med dette. Så god apetitt om noen vil prøve! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk!

Hvis det passer smaken deres kan jeg anbefale litt sesamfrø m/skall i deigen og gjerne litt havrekli også. Det gir litt ekstra smak og er litt ekstra sunt.

Skrevet

Det hørtes i grunnen godt ut, skader i hvertfall ikke å prøve :-) Er klar over at pizzaen ikke akkurat er sunn da, så prøver å bare ha det 2-3 ganger i mnd maks, hehe... Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...