Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har nå en uke til termin og lurer på om noen har erfaring med å få behandling med antibiotika og vaginal skylling for streptokokk b under fødselen?

Jeg skal ha dette da datteren min ble smittet og syk ved hennes fødsel. Fødselen var ganske rask, så jeg håper jeg får tid til å få behandling før lillegutt denne gang er ute!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du

Jeg har ikke erfaring men ønsker gjerne å få høre historier fra andre akkurat som du. Har også et barn fra før som ble smittet under fødsel - samme som du skriver. Jeg skal få antibiotika under neste fødsel (termin om 4 uker) og lurer på det samme som deg.

Skrevet

Jeg har det samme, men ingen har nevnt noe om skylling. Hadde mens termin på lørdag og ultralydtermin neste mandag... Går på antibiotika kur nå, Appocillin og skal ha intravenøst ved fødsel...

Skrevet

Hvordan tester dere dere for GBS ?

Skrevet

Det er prosedyre ved Asker og Bærum sykehus å gi denne behandlingen dersom du bl.a. allerede har født et barn som ble sykt. Av den grunn har jeg ikke testet meg, jeg skal ha behandling uansett ifølge prosedyrene. Et problem er at hvis du tester deg og får positivt og så behandling, kan bakterien kjapt komme tilbake. Derfor gir de ikke behandling før under fødselen og da som intravenøs antibiotika og vaginal skylling hver 6. time, tror jeg.

De er forøvrig restriktive med å gi denne behandlingen.

Skrevet

Okey , men hvis man har straptokk B , og ikke vet det ! Da bør man kanskje teste seg ? Vet det ikke er rutine , men det kan jo være alvorlig for mor og barn ...

Skrevet

Hei

Her er litt fakta til de som lurer ;o)

Ca 30% av kvinner og menn har streptokokk B naturlig i tarmen - dvs ikke farlig. Noen FÅ ganger kan dette smitte babyen men det er veldig sjelden. Alle som vil kan teste seg hos gynekolog, men det vil ikke bli gjort noe i forhold til dette siden bakterien kommer og går i løpet av hele livet.

Den er ikke seksuelt overførbar - måtte bare si det siden dette er typisk spørsmål fra foreldre og svigerforeldre, he, he!!!!!

Les mere på http://www.gbs-info.net/

;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...