Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere si noe positivt ved det??

Lege, psykolog og jordmor mener det er det eneste rette for meg denne gangen (en dødfødsel og en dramatisk fødsel med snuppa bak meg..).

Skulle på samtale på sykehuset i dag og møtte en direkte frekk og ufin overlege. Hun mente at jeg velger blodpropp på meg og vann i lungene på ungen. Visste at jeg skulle få høre om komplikasjoner, men hun var HELT ekstrem og prøvde å få meg til å føle meg ond som tok det valget....

Jeg skulle liksom slippe å grue meg nå.... Men det ble motsatt. Noen som kan berolige meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt 2 ks og de var flotte opplevelse begge to.

foerste var akutt, men ikke mer enn at jeg fikk vaere vaaken. Andremann var planlagt.

Syns begge to var en fin opplevelse. Foerstemann fikk litt vann i lungene og giulpet litt greotn de foerste dagene, mens andremann opplevde ikke noe slikt.

Ingen blodpropp heller :)

ikke gru deg du, er bare skremselspropagnanda masse av det.

Skrevet

What ? Hun var ikke helt god eller ?

Selvsagt skal de fortelle om event. komplikasjoner, men det finnes da måte på.

Hadde selv et haste-ks og føler at det gikk kjempe fint. Ved operasjonen surrer de bena inn i bandasje (stramt) for å forhindre blodpropp under operasjonen. Etter operasjonen får man i 3 eller 4 dager en sprøyte i magen som skal forhindre blodpropp. Sønnen min skrek med en gang han kom ut av magen, var litt kvalm og brakk seg mye det første døgnet fordi han hadde svleget fostervann. Men var helt fin. Fikk 10/10 poeng fra første test.

Hvis du ikke føler deg komfertabel med denne dama, kan du vel spørre om å få en annen kirurg ? Eller bytte over til et annet sykehus (hvis det er mulig).

Lykke til, håper du slipper å høre noe mer dritt : )

Skrevet

Uff, så teit du møtte på en slik lege !

Jeg har to snitt bak meg, ett hastesnitt og et planlagt (fordi det første ble hastesnitt ville jeg nødig oppleve det igjen, har en antagelse om for trangt bekken)

Og jeg har hatt to flotte opplevelser !

Det første snittet ble selvsagt litt i hui og hast, etter at jeg hadde tilbragt et døgn i en fødsel som ikke hadde fremgang i det hele tatt - bare utrolige smerter som tappet meg helt.

Men både mannen min og jeg har aldri følt oss så trygge og ivaretatt som da kirurgisk overtok styringen - de er så profesjonelle og dyktige og ikke minst hyggelige (i motsetning til flertallet av jordmødre jeg har møtt!) og har jo masse erfaring med snitt.

Tiden etter snittene har også vært fin for meg, i begge tilfeller var jeg oppe og dusjet morgen etter operasjonen - klart det er litt smerter i såret, men man får så mye smertestillende man føler man har behov for.

Har ikke hatt noen komplikasjoner med hverken såret mitt eller lungene til barna - ingen av dem hadde vann i lungene da de ble født.

(masse problemer med vann hadde derimot hun jeg delte rom med på barsel nå sist, hun hadde vært gjennom en tøff fødsel som endte med vakuumforløsning - og den stakkars lille jenta hennes lå og kastet opp fostervann hele natta - så dette er ikke bare et keisersnittproblem)

Vil få ønske deg lykke til !

Dette går helt sikkert flott, du virker klar over at det finnes en liten risiko, men det gjør det da sannelig med vanlige fødsler også (slik du dessverre har fått erfare)

Skrevet

jeg synes du skal lyte til deg selv i den her situasjonen og gjøre det du føler er tryggest. Med de opplevelsene du har bak deg kan jeg godt skjønne at du ønsker et keisersnitt. Den damen du treffet på nå kan ikke ha vært helt god. Ja det finnes risker med et keisersnitt, men det gjør det også ved vaginal fødsel. hvis man i tilegg tenker på hva du tidligere har opplevd kan dt nok tenkes et ks vil være dt beste for deg. Hvis du derimot selv ønsker å føde vaginalt synes jeg du skal gå for det.

jeg har hatt et haste snitt men fikk lov å være våken. jenta vår mådde litt dårlig og var kvalm og kastet opp en del pga vann i lungene, men dette er ikke farlig og hun kom seg fort. Jeg fikk ikke noen komplikasjoner i hverken sår eller annet.Og blodpropp fikk jeg sprøyte for å forebygge.

Skrevet

jeg har ikke hatt keisersnitt selv..men kan bare si det at det er helt normalt at barna gulper opp fostervann etter fødselen.. uansett om det er vaginalt eller med KS

Mot blodpropp får du på noen stramme strømper som hjelper muskel/vene pumpa i beina til å jobbe blodet videre rundt i kroppen, så det ikke lagrer seg å lager blodpropp.I tillegg får du sprøyte med klexane som virker blodfortynnende, og forhindrer blodpropp!

grunnen til det er økt fare for blodpropp med KS er at du blir mer immobil og sengeliggende etterpå enn det du blir med vaginal fødsel. Dette har keisersnitt til felles med alle andre litt større operasjoner, og ved andre operasjoner gjør de samme forebyggende tiltalk som ved keisersnitt!

Kan forresten si at jeg enda ikke har hørt om noen her inne som har hatt en negativ opplevelse ved et planlagt keisersnitt her inne!

Dama som tok deg imot var direkte ufin, og jeg ville ha tatt det opp igjen med jordmor så du får et mer realistisk grunnlag å vurdere for og imot!

jeg ville valgt ks hadde jeg vært deg! Har vært med på et KS og jeg synes det var en fantastisk opplevelse! Etter å ha vært med å sett det selv, så har jeg ingen problemer med å annbefale det til andre!

lykke til med valget ditt, å gratulerer med gutten i magen:o)

Skrevet

Takk for mange oppmuntrende svar! Dere er gode å ha!!!!

Jeg orker rett og slett ikke tanken på en ny vaginal fødsel.. Så det må bli keisersnitt! Men ble litt mer skremt i dag enn jeg hadde fryktet...

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt i januar, og hadde en kjempeflott opplevelse. Både lillegutt og jeg var raskt i fin form igjen. Det går nok kjempebra, skal du se, så drit i henne!

Skrevet

Jeg har tre keisersnitt bak meg...et haste, og to planlagte. Førstegang med epiduralbedøvelse (bedøvelse fra livet og ned, men ikke lammet), og de to andre med spinalbedøvelse(lammet fra livet og ned).

NB! Jeg har aldri blitt surret med bandasje på beina ved noen av keisersnittene... Har aldri hørt om det før.

Det stemmer at en får blodfortynnende sprøyte i magen ( dagen før operasjonen hvis det er planlagt, og i 5 dager etterpå). Dette for å unngå fare for blodpropp.

Alle mine tre keisersnitt var fantastiske. (Var sliten ved det første, som var et hastesnitt...var gjennom hele forveien til fødsel...manglet bare utdrivelsen...) De to planlagte var kjempefine opplevelser.

Det eneste som ikke er fantastisk er når en skal opp og gå etterpå. Da må du bare være forberedt på smerter. Men du kommer nok ikke lett unna så lenge du er gravid...for ut må ungen uansett ;-)

For mannen min var det helt fantastisk å være med på keisersnitt. Han syntes det var en mye større opplevelse enn fødsel (han har vært med på fødsel en gang før, og syntes det var en negativ opplevelse, han ville vært foruten) . Ved keisersnitt får fedrene ta barnet etter at mor har fått hilst på det. De får være med jordmor, pleier, og babyen opp på fødeavdelingen og ta del i veiingen og sånn. Faren får stelle barnet, holde det og kose med det så lenge han vil. Det er de beste minnene min mann har sier han. Det var utrolig sterkt for ham.

En annen positiv ting er at du får enerom eller toppen tomannsrom. Med eget tv siden du er mye sengeliggende. Og så får du hvile deg skikkelig om natta, for da vil pleierne ta seg av barnet innimellom/mye om du ønsker det.

Lykke til !!!

Skrevet

har ikke tatt ks selv, men ville bare si at du møtte på et forferdelig usympatisk kvinnemenneske, gi f... i henne!!! dette går såååå fint :)

Skrevet

Jeg hadde ks med sistemann, og litj-jenta har vært den som har skreket kraftigst (hatt kraftigst lunger) av mine 3, med en gang hun ble hentet ut av livmora.

Får smertestillende mot smertene i begynnelsen. Hadde en del vondt etterpå, men klarte å komme meg ut av senga uten smertestillende dagen etter ks.

Ser det er noen som nevner at beina blir bandasjert for å forebygge blodpropp. Vil bare nevne at jeg tror dette er forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg ble forløst ved St.Olav, og hadde ikke noe bandasje rundt beina jeg, nei. Men fikk blodfortynnende sprøyter de dagene jeg lå på barsel.

Skrevet

Nå er det ekstremt skjeldent at det er komlikasjoner ved planlagte ks, og det burde denne legen fortalt deg.

Jeg har hatt et ks, og det var en flot opplevelse, til tross for at det ble komplikasjoner (som IKKE var ks sin feil). Det var en rolig og behersket og positiv stemning på operasjonssalen, og jeg var fort på beina igjen selv om jeg hadde msita mye blod.

Og ingen leger snakket om det som kanskje muligens KUNNE skje, alt var positivt.

Så det er bare å drite i legen og gled deg:)

Skrevet

Har en kjempeflott ks-opplevelse bak meg jeg, den var så fin at jeg faktisk har vurdert å grine meg til et nytt ks i stede for å føde normalt neste gang. Syntes det var veldig trygt og godt med ks jeg.

Fikk Knøttet opp på magen mens de sydde meg igjen, han fikk 9 på apgar med engang, 10 etter 2 min, og det var 4 uker før termin. Ingen problemer med lungene på den karen, ikke fikk jeg blodpropp (du får jo sprøyte mot dette hver dag i 3-5 dager etterpå). Ammingen kom igang med en gang (Knøttet hadde gått ned litt på dag 3, men var tilbake på fødselsvekt igjen på dag 5), var oppe og gikk dagen etter, og hadde ingen prøblemer med ks-såret i ettertid heller. Eneste negative var begrensningene med løfting de første par ukene, samt at magen gjerne bruker litt lengre tid på å trekke seg sammen igjen etterpå...

Kunn positivt å si om min opplevelse! =0)

Skrevet

Mitt var forøvrig delvis planlagt, dvs planlagt en uke før inngrepet, uten å ha fastsatt tid til dette... Gikk og venta på å få operasjon...og fikk tlf kvelden før inngrepet...

Ikke surra de beina mine heller.......

Skrevet

Jeg også har hatt keisersnitt, et katastrofesnitt i full narkose, og 2 planlagte.. Var litt guffen første dagen etter katastrofesnittet (skjedde midt på natta), da låg jeg i sengen. Med de 2 planlagte, var jeg oppe og gikk 5 timer etter operasjonen. Jeg valgte å starte dagen med en dusj, da følte jeg meg i god form. Den siste gangen jeg var inne, "jaget" de meg hjem etter 4 dager, måtte inn og ta stingene dagen etter. Synes jeg har hatt veldig fine opplevelser med de 2 planlagte, hadde mannen min inne hos meg under operasjonene. Og det var veldig kjekke folk som var rundt meg den halvtimen de brukte på å sy meg igjen.

Synes det er hårreisende å høre om slike leger som driver skremselpropaganda, nå er jo du i en situasjon der flere anbefaler keisersnitt.

Hvis det blir keisersnitt på deg, så ønsker jeg deg lykke til i allefall

Skrevet

Takk!!

Snupp hadde masse vann i hele kroppen da hun ble født og det var jo vaginalt.. Nei, jeg får gå for det de fleste anbefaler meg og som er best for MEG!!

Håper bare på et annet sykehus eller en annen lege!!

Gjest irismor
Skrevet

Jeg fikk et hastekeisersnitt etter litt dramatikk på fødestua.

Har ingenting negativt å si om keisersnittet. Snuppa kom kl 21.25 jeg kom opp på barsel 02.00 Stod opp kl 8 om morgenen og gikk i dusjen. Hadde ingen problemer med snittet etterpå. Snuppa kom på en tirsdag og jeg reiste hjem på torsdag, da orket jeg ikke å være der lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...