Gå til innhold

Er dette "normalt" for en 3-åring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har så mange rare sider/vaner - innimellom lurer jeg på om hun er alene om å oppføre seg slik, eller om det er "normalt" :

Hun messer samme strofer fra en sang (egenkomponert eller en barnesang hun kan - gjerne en blanding) om og om igjen, for seg selv - mens hun pusler med ting, f.eks. i badekaret - virker som hun synger seg inn i sin egen verden på en måte.

Hun leker kun kort tid med en leke eller et spill på egen hånd, hvis vi ikke setter oss ned sammen med henne mister hun fort interressen for både maling, tegning, plastelina eller andre sysler.

Hun kan annonsere at hun vil f.eks. male, for så å gå fra malingen innen 10 minutter fordi hun er "ferdig".

Av og til virker hun utrolig "fjern" - liksom i sin egen verden, og jeg må snakke til henne gjentatte ganger før hun responderer.

Hun virker som å "koble av" med å lage høye monotone lyder - så som å sitte og blåse i et munnspill en blokkfløyte om og om igjen, eller holde knappen på "bråke.leker" inne hele tiden slik at det spilles en melodi hele tiden uten stans.

Hun virker innimellom svært glemsk - kan spørre meg om noe, og 2 minutter etter når hun får svar - har hun allerede glemt at hun har spurt.

Eller jeg kan gi en beskjed, som hun umiddelbart glemmer fordi hun kommer over noe på veien dit (f.eks, hvis jeg ber henne hente noe)

Hun har alltid - siden hun var liten baby - puttet ting i munnen for å kjenne hvordan det kjennes ut og hvordan det smaker.

Dette har hun fortsatt med, og fortsatt tygger hun ofte istykker ting uten helt å vite det - f.-eks. tannbørsten og tilfeldige småleker som hun gnager på.

Er dette vanlige trekk hos en 3-åring, eller er hun noe utenom det vanlige på disse tingene ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke peiling men vil egentlig tro det er normalt i den alderen der. husker min søster holdt på sånn ihvertfall. hvis det er helt ekstremt KAN det jo kanskje være en mulighet for ADD, men tror det er noe man først ser senere i livet... (eksen min hadde det og han hadde de tendensene men så var han jo 20 år eldre også da=) )

kan jo kansje ta det opp med helsestasjonen?

Skrevet

ikke noe å bekymre seg over :-)

Skrevet

Mange av disse punktene passe også på min gutt på snart 3 år =)

Skrevet

Hm...ja det er selvsagt ADHD/hyperaktivitet som spøker i bakhodet mitt...Hva er forresten ADD ?

Mannen min mener hun er en helt normal 3-åring, at de som regel er litt vimsete og urolige og fjerne og sånn, men jeg har en liten uro - det er så mange sider av henne jeg ikke forstår helt.

I tillegg har hun det de i barnehagen kaller dårlig impulskontroll - dvs at krangler med jevnaldrende ofte for hennes del ender med at hun dytter/slår og av og til biter.

(de har henne under observasjon i bhg nå for dette - det er flere som har samme "problem" der)

Skrevet

ADD er noe av det samme som ADHD, men litt andre tendenser. er ikke helt sikker på definisjonene, men tror det er mer typisk for ADHD-folk med aggressivitet og hyperaktivitet...

Mens ADD er mer veldig sterke konsentrasjonsproblemer. faller lett inn i ting og har vanskelig med å fokusere... blir lett opphengt i lyder/bilder/tv og er vanskelig å få kontakt med... men som sagt tror jeg dette er noe som ikke vises særlig før litt senere.

vil tro jenta di bare er i en fase der hun utvikler seg mye og at det er derfor det er sånn=)

Skrevet

Har hun vært sånn lenge da?

Eldste min har vært sånn litt i sin egen verden noen måneder nå. Var ikke sånn da han var 2 år. Sitter og synger "tullesanger" og er helt "borte" når jeg snakker til han.

Tror nok det går over.

Skrevet

Tja, hun har vel vært sånn siste året, fra hun var rundt 2 tenker jeg.

Skal ha foreldresamtale på fredag med spes.ped. som har observert henne i barnehagen og er utrolig spent på hva hun har å fortelle.

Skrevet

Høres nøyaktig ut som vår 3-åring (: Han ble sånn over veldig kort tid. Før sommerferien var det mye mindre av det, men etter at han ble 3 nå i september så har det blitt mer og mer. Fjern, hører ikke etter, putter ting i munnen, peller på skorper og kan holde bittesmå sår åpne i det uendelige (også i søvne faktisk), plutselig blitt en liten "gangster" i bhg (han har nylig byttet bhg) osv. osv.

Håper (og tror) at det er normalt, men jeg har jo tenkt mitt jeg også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...