Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom vår, du skjønne milde...Klør det i sprekker og furer? Spirer det scilla, snøklokker, iris og perleblomster på steder der de aldri var forventet? Løkgeriljaen kjenner ikke begrepet privat eiendomsrett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her klør det hver høst og gir seg ikke før til St.hans. Det som imponerer mest her, er en fantastisk blomkarse som overvintrer. Har så vannvittig mye... av blomkarse jeg plantet for 3-4 år siden. De bare ligger der og sprer seg sjøl. Får vel aldri skikk på denne hagen. Er temmelig overgrodd. Jeg har forresten plantet perleblomst.

Skrevet

Noen tips til en som kan kunsten å myrde standhaftige Saharakaktuser - dvs. en som har røde, blodige hender istedet for grønne fingre?

*intetanende plantemorder*

Skrevet

Er helt fersk på løk, gravde høl og stappa i hytt og pine, spør meg til våren... Men jeg valgte saker som jeg veit sprer seg som byllepest, da kan de uansett ikke være så kravstore. Ellers kan jeg anbefale pelargonia, som er en del av mitt nyfunne voksenliv, til balkongbruk hele sommeren - de får vann, setter blomster, gjenta ad infinitum.

Skrevet

Pelargonia er notert. Har nemlig en balkong som gjør skam på borettslaget. Men den funker godt som "før"-bilde i en gartnerannonse.

Skrevet

Tips. Vet at du kan plante løk i potter i flere "etasjer". Dvs. Hvis de ikke blomstrer samtidig, kan du plante noen løk lenger nede i potta for at den skal blomstre likt. Men tror pottene må isoleres på en eller annen måte. Mener å huske at du har balkong? Og pelargonia...sukk...liker de vanlige best. Eller den typen med lange skudd som blomstrer i klaser (ikke så vanlig her i landet). Den overvintrer på kjølige, lyse steder. Og bland den med lavendel.

Skrevet

Petunia - hengetypen som sikkert egt heter Surfina, men det høres ut som noe veldig nær det yppert kaller alle han ikke liker - er også usedvanlig seigliva, uansett hvor spede de er så blir de enorme, og blomstrer fra mai til frosten om de bare får vann og du napper ut de visne.

Et prosjekt som også betaler seg i glæde for store og små er å så tagetes sjøl i april (mye morsommere for unger enn å kjøpe dem), plante ut i kasser/urner/potter når de kommer, og så lever de sitt superblomstrende liv helt grasssat til langt inn i november. Et par av mine var helt inntørka etter ferien, og et par andre var helt drukna, men de første ble vanna og fikk stå, de andre helte jeg en liter vann av og lot dem også stå, og nå har de masse blomster igjen.

Skrevet

Jeg er lavendeldødaren. Kjøpt to år på rad og hatt i potte, men den vil bare ikke noe.

Har lite peil på pelargonia, disse står rett opp med klaser av rosa/lysrosa eller røde blomster øverst, og under over alle under - det kommer stadig nyeklaser!

Må holde min balkong fri for løk, har bare såvidt plass til alt annet (og en smal sti å gå på) og orker ikke ta dem opp for åplante noe annet når de er over. Men utafor blokka har jeg gravd en del, ja...

Skrevet

Det sies så. Stod plantetid september - november på løkpakkene mine. Men visstnok en fordel å være litt seint ute, sikkert fordi det er så varm høst ennå (her).

Skrevet

Her i byen har det vært løknedlegging i regi av kommunen 3-4 år nå. Tusenvis av løk, mest krokus, på alle tenkelige offentlige steder. Det begynner faktisk å bli en severdighet. Veldig flott, egentlig.

Skrevet

Krokus var utsolgt - men skal finne noen et annet sted og snike rundt i ly av mørket og stappe ned på de mest uventa steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...