Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Idag satt jeg på en kafe, og på bordet v siden av satt det en ung mor og ammet datteren sin som var større enn jeg noensinne har sett.. Ungen kunne jo prate og gå.. ca 3 år gammel... Jeg ble så kvalm at jeg måtte gå...Det er jo helt sinnsykt spør du meg. Hvis hun vil amme ungen sin til hun er 10 år så får hun gjøre det et annet sted.. Æsj.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 ÆSJ! Det er så utrolig ekkelt! *spy*
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Enig. Folk må få gjøre hva de vil, men personlig synes jeg det ser perverst ut.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 ja har ikke noe imot amming på offentlige steder... men det der er ikke amming.. Folk reagerer jo, rart man ikke kan få med seg det at det faktisk er unormalt.
Amanda- Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 det synest jeg blir for drøyt... greit og fullamme.. men hallo???
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Dette har jeg også opplevd. Personlig synes jeg dette blir helt feil. Ikke minst for barnet.
Dægern døtte Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Greit å amme lenge, men når barnet kan forsyne seg selv er det greit å si at nok er nok....
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 ja, på babyverden.no sin fremside står det om ei som har spurt jormor om hun kan fortsette og amme sin sønn på 2 år, og fortsatt bli gravid med nr 2.. oooog jada svarer jormor som om dette er det mest naturlige i verden. hun kan faktisk amme begge to på en gang.. og de kan bare beholde kosestundene sine. det var spesiellt ammingen i senga hun ikke ville gi fra seg da.. jeg vet ikke altså... jeg liker det IKKE!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 søsteren min ammet til hun var 4=Phehe!! JA det er ekkelt:Psatt på ammerommet engang, åsså kom det inn en dame, satt seg ned å begynte å amme gutten sin på hvertfall 4 år!!! Alle så rart på hun:P Men det er jo greit sånn set, er jo bar for barnet!
Kjukka Skrevet 16. oktober 2007 #11 Skrevet 16. oktober 2007 Greit at du ammer barna lenge da... men det er vel strengt tatt ikke nødvendig å sitte med en 3-åring i full offentlighet! Slikt må da være mulig å ta hjemme. Helt i orden å amme i full offentlighet når ungen er så liten at den ikke spiser noe annet... men men, det er nå bare min mening!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 det står ingen steder om hvor lenge ett barn skal få pupp,noen syes at det er vemmelig å se ,jeg personlig synes barnet er for stort til det,og ja kunne gjort det ett annet sted,men samtidig det er jo ett barn synes ikke æsj er rette ordet men ...... hva synes andre???
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 La dem amme til dem er skolealder, men ikke offentlig........ Det er forbeholdt de med spedbarn-syns nå jeg. da gjør det meg ikke noe. Syns det bare er koselig da........=) Men da ungen er såpass mange år syns jeg det er drøyt å amme offentlig. Men tror ikke jeg hadde blitt kvalm å gått. Hadde noen sitti å pelt seg i nesa eller driti så.........
Håperpåønskebaby Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Okei... - For det første er gjennomsnittsalderen til et barn som blir avvennet med amming 4 år, i følge WHO. - For det andre, i min familie er barna tidlige med alt, gå, prate osv, det er noe de ofte gjør før de er 1 år, dvs at flere av de kan, i en alder av 1 år, komme og si at di vil ha mat, eller finne fram puppen å suge uten særlig hjelp. Mener dere da at mødrene i min familie bør slutte før barnet er fyllt 1 år? Og ærlig talt, dersom en mor ønsker å amme offentlig, så er vel det hennes valg. Går an å snu seg en annen vei eller lignende!
Amanda- Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 jente18: alle har delte meninger om dette tema. jeg sier ikke på om noen ammer offentlig. greit og fullamme..(12 mnd) men når barnet blir så stort som 2- ... år... så er dette i grenseland synest jeg ivertfall.. ja det går ann og snu seg vekk og ja det er opp til hver enkelt... men ?? hallo? du kan ikke mene seriøst at du synest det er helt greit og amme en 4 åring? uansett om det er i hjemmet eller offentlig...? HI snakket om og amme en godt stor unge i offentlighet... ikke en under 12 mnd.
Håperpåønskebaby Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg skrev enkelt å greit at i følge WHO, er gjennomsnittsalderen for avvenning 4 år i verden. Jeg mener at dersom mor og barn synes dette er greit, så må det være deres sak! Det blir også anbefalt å amme lenger enn den gjennomsnittlige norske kvinnen, da dette egentlig er altfor kort...
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Argumentet som går på "kosen"........ Altså... Når barnet blir over to år, da må man vel finne andre måter å kose på enn å gi pupp! Jeg synes det er langt over kanten å anbefale folk til å amme i årevis. Så et program hvor jenta ble ammet når hun var 7 år. Er dette bra psykisk egentlig? Begge forbinder det med kos, ikke næring. Kose med mammas pupp når man er 7 år? Hvem kan tro at dette er naturlig? Huff...
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Når ungen er gammel nok til å dra frem puppen selv og har sluttet med bleie, da har ungen blitt for stor for puppen (og en god stund før det også, spør du meg...)! Jeg synes ikke dette er naturlig, selv om det er aldri så sunt for ungen, men jeg får ikke brekningsrefleks av å se på det heller. Jeg synes amming er noe som bør være forbeholdt babyer; ikke barn.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Nå må dere huske at WHO gjelder i hovedsak for U-land hvor man ikke har råd til annen næring enn morsmelk somregel.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #21 Skrevet 17. oktober 2007 Æsj og fysj, det var utrolig kvalmende å lese om... Syns man skal stenge puppen når bebis er rundt året gammel!
snart mor til 3 Skrevet 17. oktober 2007 #22 Skrevet 17. oktober 2007 det kvalmeste mange vet om er amming på offentlig plass. når jeg fikk første barnet mitt gikk debattene i avisen om det hele. Hvor i alle dager har vi kvinner det fra at vi har lov til å ta med de små babyene våre på offentlige steder? De skriker, må skiftes bleie på, ammes osv osv... På mange kjøpesenter er det til og med tilrettelagt for stellerom til de små.Slik var det ikke før i tiden når man var hjemme med barna, lagde middag og gjorde husarbeid hele tiden. Det var rett og slett en skam at vi overhodet tok oss tid til å dra til byen og møte andre hjemmeværende... Og hva gjør vi nå??Her har vi en lang debatt med fokus på kvalmende amming??har vi virkelig gådd så langt tilbake? Nei,la nå hver enkelt bestemme selv hvor lenge og hvor de ønsker å amme barna sine.. Det er ikke vårt valg, enkelt og greit! Hva om noen skulle komme å si til deg at det var ekkelt at du satte å ammet ditt barn?? Jeg har fått høre det og ikke pokker om jeg syntes at vi skal sitte å si dette til hverandre og!! La oss heller komme oss ut av kjøkkenet en gang for alle og la oss være oss selve på godt og vondt.. vær nu snille...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #23 Skrevet 17. oktober 2007 Enig! Greit att alle skal få gjøre d de føler/mener er riktig for barnet sitt,men man trenger vell ikke amme offentlig når barnet er 3 år! (Helt greit opp til 1 år syns jeg) En 3-åring kan jo uansett ikke leve BARE på morsmelk, så hvis de er på kafè, så kan vell barnet få en bolle, og en kuli eller ett glass vann f.eks... En 3-åring klarer veldig godt å spise d:) hehe:) Har sett d noen ganger jeg også ,og blir vell ikke akkurat kvalm av d, men syns d er unødvendig å amme en så stor unge offentlig... Og som sagt tidligere ,så mener jeg da de som er over 1 år:)
bixit Skrevet 17. oktober 2007 #24 Skrevet 17. oktober 2007 Helt greit opp til 1 år, maks 2 mener jeg.. Men dette er som med når de skal over til potte-trening og mange andre ting barnet skal lære. Vi lar ikke ungene våre gå rundt i bleie til de er 5-6 fordi vi føler for det. Barnet har ikke lenger særskilt behov for det, derfor avvennes mann. Det er en del av oppdragelse og ikke en nødvendighet. Dette har ingenting med å komme seg ut av kjøkkenet eller bli værende der! Det sies å være både psykiske og fysiske fordeler ved å amme frem til barnet er 2 år. Tiden etter det har de, såvidt jeg har skjønt, ikke engang giddet å forske på...
EvaL Skrevet 18. oktober 2007 #25 Skrevet 18. oktober 2007 Helt enig, når barna kan spise selv, går og har sluttet med bleier, da bør det jammen meg slutte å få pupp også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå