Gå til innhold

Noen som har KISS-barn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om dere har prøvd manuellterapi og hvordan det evt. funket for dere?

Vi har en snart 5 mnd gml baby med skjevheter i nakken og er med i et prosjekt på Ahus hvor de tester man.terapi men det er slik at halve gruppen får man.terapi og den andre halvparten ikke får - men alle får vanlig fysio da - så får man vite den siste gangen om barnet ditt har fått eller ikke og hvilke barn som har best utfall. De som ikke har fått får manuellterapi siste gangen... Spennende!

Hvis han ikke har fått noe på Ahus så skal vi begynne hos en manuellterapeut og er da nysgjerrig på å høre om andre i samme situasjon som har prøvd det eller skal prøve...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min hadde kiss da hun var liten og ble behandlet hos manuel terapeut for det. Hun var da 7 mnd og trengte 4 behandlinger for hun ble fin.

Men jeg skjønner ikke helt inlegget ditt jeg. Har datteren din kiss eller mistenker man at det kan være det og så skal man sjekke fysio terapi oppimot manuellterapi. Eller er det slik at hun har Kiss og at man skal teste forskjellig behandlingsmetod??

Iså fall kan jeg jo fortelle deg at man ikke skal strekke og dra (typ torticollis behandling), på et barn som har kiss. Hva slags forskjellig behandling skal dem gi?

Synes dette hørtes litt merkelig ut jeg. Hmmmm. Men kan godt være jeg ikke skjønner hva du mener.

Skrevet

ikke for å ødelegge innlegget ditt eller noe sånt men hva er egentlig kiss kid?

det som alle snakker om her inne..?

Skrevet

Du kan lese om det her.

www.kiss-kidd.no

Skrevet

Vi venter på å komme til hos manuelterapaut nå fordi vi misstenker at vår lille på 4 mnd kanskje kan ha Kiss 1. Håper nesten det er dette fordi da går det an å gjøre noe med det, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre snart :-/

Skrevet

Nei vi har ikke fått konstantert KISS, men det er helt klart at det antageligvis er det. De tester ut manuellterapi på barn som har problemer med nakken. De er spesialister på dette der vi er så stoler på at de vet hva de gjør med han.

De skal sjekke fysio oppimot manuellterapi...

Skrevet

Min lille sønn har KISS etter et katastrofe-keisersnitt. Han har gått til fysio siden han var tre -fire uker gammel, men hadde for mye spenninger i hele kroppen etter den harde fødselen at hun ikke fikk gjort så veldig mye før de løsnet, deretter var det kun fysio en periode til terapeuten anbefalte behandling hos manuell terapeut, vi merket forskjell fra dag 1, selv om man alikevel må fortsette fysio for at alle musklene rundt den virveleln som har vært skjevstilt skal bli innstilt på en rett virvel og ikke en skjev. ( den enkle måten å forklare). Han ble merkbart bedre på alle måter fra samme dag omtrent. Han må til oppfølgende manuell terapeutbehandling en måned etter første, med mye fysio i mellom, fordi han hadde kraftig KISS, og de ville være sikker på at alt har kommet i riktig posisjon.

Skrevet

Ok, hvordan merket du det?

Min bebuis har favorittside å ligge på og er skjev pga det, og da vi var hos fysio på hs ville han at en spesialist skulle se på det...

Det er isåfall snakk om mildeste grad for han kan vri over på den andre siden men det er som en strikk som spretter tilbake til favorittsiden!

også går han litt i bøy noen ganger...

Skrevet

Ok da skjønner jeg litt mer. Du er ihvertfall helt trygg hvis et er manuelterapeuter som behandler gutten din da det er d som virkelig kan dette. Ahus er jo dessuten veldig forut på dette siden det er der Uthe holder til. Hun kan alt om dette

Skrevet

Vi vet jo fortsatt ikke om det er Kiss da altså.

Faktisk er det ikke lenge siden vi begynt eå tenke på det etter å ha lest et innlegg her inne om en som nærmest beskrev mini som hadde Kiss, men jeg slo det fra meg siden mini har vært så mye til kiropraktor og da kunne han jo ikke ha stivhet i nakken, så fant jeg ut at kun manuelterapaut kan oppdage dette og da måtte jeg inn på siden å lese om dette og satt jo nesten bare å nikket gjenkjennende nedover symptomlisten...

Mini klarer også å vri hode begge veier, men gjør det kun i våken tilstand dersom det er noe spennende å se på i det som er mot yndlingsvien hans. Ellers ligger han ikke i bananstilling og han liker å ligge på magen og er supersterk i kroppen sin og dermed veldig tidlig grovmotorisk, så det stemmer jo ikke helt (men så leste jeg at uvanlig styrke kan være et symptom likevel og mini ER uvanlig sterk, det er ikke bare sånn stolt mamma pjatt fra min side, kiropraktoren vi har gått til sier at han aldri har vært borti en så sterk baby før), men omtrent alt annet på listen stemmer. Han har tydelig en yndlingsside, han sover ekstremt urolig, vrikker på seg og kaster på seg og våkner ofte, han legger ikke noe særlig på seg (kun 100 g fra 3 til 4 mnd), har ofte puppenekt på den puppen som er mot yndlingssiden hans, han ruller kun i en retning, han sutrer masse og er urolig og hadde noe som minner om kolikk til han ble 3- 3,5 mnd, han er litt skjev i hode og en tanke skjev i ansiktet og har en liten hårløs flekk bak på hode. Ja, det var det jeg kom på noe, mange symptomer med andre ord... Ja, også har han jo vært til kiropraktor 8 ganger og er så stiv i rygg og nakke, senest i går var vi og da hadde han en kjempelåsning i nakken, må jo være noe som gjør at han stadig får nye låsninger tenker vi og kiropraktor var enig. HS og fysio har også sett på ham og han klarte ikke testen HS kunne for å se om babyen kan ha Kiss, så begge de anbefalte også å få ham undersøk.

Skrevet

Må også legge til at han var over 4 kg ved fødsel og kom ut med armen inntil hode, så han er i den utsatte gruppen for dette også pga det.

Skrevet

jeg har en datter med kiss II..

ska på 3 beh. neste uke å er veldig spent på hva som blir sagt...for sist va de ikke fornøyd...

Går også til fysjoterapaut ved siden av...

Men må si jeg merker STOR bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...