Gå til innhold

Feriepenger av permisjons-pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg prøver å tenke litt langsiktig på vår lille families økonomi, og da er det en ting jeg lurer på. Tjener vi opp feriepenger av pengene vi får i permisjon (fødselspenger)?

Jeg har termin i begynnelsen av april, og har tenkt å ta 80% lønn altså 54 uker permisjon. Samober tar f.eks. 8 uker av dette, trolig på slutten. I tillegg vil jeg ha noen uker ferie, ellers "forsvinner" den jo bare.

Dermed er jeg tilbake i jobb tidligst i januar 2009, tror jeg. Jeg vil bare ha jobbet 2,5 mnd i løpet av hele 2008. Spørsmålet er om også fødselspengene gir rett på feriepenger, eller er det menignen at vi ikke skal ta full ferie året etter at vi har blitt mødre? Er det noen som vet?Setter stor pris på et kyndig svar fra noen som har vært gjennom dette før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt du lurer på ang foreldrepenger finner du flott forklart (sånn passe forklart i det minste) på www.nav.no:

Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100% uttak og 15 uker ved 80% uttak).

Dersom stønadsperioden går fra et kalenderår til neste - for eksempel fra 2006 til 2007 - vil du i 2007 få utbetalt feriepenger av de ukene du har tatt i 2006. Feriepenger for stønadsperioden i 2007 utbetales i 2008, dog ikke utover 12 eller 15 uker.

Skrevet

Takk!

Jeg som har lett på hele nav.no uten å finne. Kanskje det er noe feil med brillene :) Takk skal du har, hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...