simsalabima Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Hei! Trenger gode råd.. Jenta mi er 5 uker. Sover bra på natta og dagen, men kveldene er ett mareritt! Hun nekter å sove i vogga si. Jeg må bysse henne i søvn alltid og hun sovner tilslutt i armene mine men med en gang jeg prøver å legge henne i vogga så våkner hun etter 2 minutter. Det samme skjer dersom jeg prøver å legge henne i fra meg på sofaen. Hun vil bare ha kos kos kos og mat hele tiden..Jeg er alene (mannen min er offshore) og det er forærdelig tungt å bære henne rundt i 6 timer. Hun blir også skikkelig overtrøtt og grinete.. Noen gode råd? vil dette gå over av seg selv? Har jeg skjemmet henne bort?
Mamman til M&E Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Huff da, føler meg deg men jeg er en av de som mener at en ikke kan skjemme bort en så liten baby. Har ikke noen råd å gi den annet enn å holde ut, det vil bedre seg etterhvert. Vi hadde også en slik periode. Lykke til :-)
Kaosmamma' n Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Dette er nok helt innenfor normalen, så sant hun ikke trekker opp bena sine og skriker samtidig (mageknip/kolikk), er det tilfelle ville jeg ha oppsøkt en kiropraktor for vurdering. Er ikke dette tilfelle er det bare slik mange er i denne alderen. Har du ingen somkan hjelpe/avlaste de litt noen kvelder i uken? Eller vet jeg at mange har god erfaring med bæresjal.
simsalabima Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2007 Jo har jo foreldrene mine og svigers.. men vil så gjerne lære henne at hun må sove i vugga.. Hun sover veldig mye på dagen. 2 lurer på ca 3 timer hver.. Kan det være grunnen tror dere? Skal jeg holde henne mer våken på dagen kanskje..? Tusen takk for svar hvertfall..
Mamman til M&E Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Nei, ikke hold henne mer våken om dagen. Min er faring er at søvn avler søvn. Gullet mitt sov også mye om dagen i den alderen. Tror du bare må holde ut en stund, og som hun over sa, få noen til å avlaste deg litt.
DippeDuppeDatt`n Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Heia.. Her var det babyhusken som var livredderen... Vet at det ikke er så bra å bruke lenge om gangen på små babyer, men litt om gangen funket også avlastende og jeg kunne ha hendene frie en liten stund og trekk pusten for en oppgitt mamma er heller ikke noe å ha...
MathildeC Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Vi begynte med swaddling (legge teppe tett rundt, armer og bein inntil kroppen, gjoer babyer trygge og rolige). Da sov gulljenta vaar godt, ble rolig med en gang vi hadde swaddlet henne. Naa naar hun er 3 mnd gjoer vi det nesten aldri, men er hun skikkelig overtroett saa hjelper det henne fortsatt. Teorien er at de foeler seg trygge i teppet, som i livmoren :-)
Liljefjes Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Skaff deg et elastisk sjal eller en mei tai å bære henne i! Mange nybakte foreldre har erfart lange armer og vonde rygger etter å ha båret barnet sitt i armene for å trøste eller bysse. Et bæretøy blir et godt hjelpemiddel da en får armene fri, og belastningen fordeles på overkroppen til den voksne. Babyer gråter mindre når de blir båret. Forskning viser at babyer som blir båret ofte gråter gjennomsnittlig 43% mindre totalt, og 54% mindre ved leggetid. I kulturer hvor babyer blir båret mer eller mindre kontinuerlig, gråtes det mye mindre enn i ikke-bærende kulturer. I hjemmet er et bæretøy praktisk fordi en kan bruke armene til andre gjøremål. Ved ryggbæring blir det rom for all slags husarbeid. Har en flere barn – og gjerne tette barn, er det mange foreldre som erfarer at et bæretøy hjelper til å kunne holde et konstant øye med minstemann. Går en ut så slipper man å ha med vogna - alle steder er ikke like vognvennlige, hvis en skal til byen, i snøen, på bussen osv. Bæring er bra for babyens fysiske utvikling. Noen lurer på om det er skadelig for den myke barneryggen å bli båret i denne stillingen. Fosteret har ligget krummet i magen i flere måneder, og ville kanskje foretrekke en gradvis overgang. Og barnet sitter jo ikke med belastning nedover på stumpen, men er klistret på deg. Bæring i mei tai, sjal, slynge osv er varmt anbefalt av mange fysioterapeuter. Det at beina spriker ut til siden er gunstig for utviklingen av hofteskålene, som er grunne ved fødselen. Dette motvirker hofteleddsdysplasi. Lyden av ditt hjerte som slår, din pust, stemmen, og varmen fra kroppen din er veldig godt for et barn å kjenne på, da babyen er vant til dette fra mors liv. Forskning har vist at nettopp dette hjelper nyfødte, og spesielt premature, babyer til å bedre tilpasse seg livet utenfor mors kropp. Bæring kan hjelpe mot kolikk. Å bære barnet styrker båndet mellom barnet og den som bærer. Hvis moren ammer barnet, kan bæringen være med på å øke melkeproduksjonen, fordi den nære kontakten med barnet vil stimulere morens produksjon av ammehormonet oxytocin. Man kan også amme i flere typer bæretøy. Å bli båret er flott for babyens mentale utvikling. Barn bruker mer tid i en "stille, men observerende fase" når det blir båret - dette er den ideelle fasen for å lære. Sansene blir stimulert, og det er likevel mulig å stenge ut alt om de blir overstimulert. Hver gang du gjør forandring i barnets omgivelser, gir du det mulighet til å se på nye ting. All denne ekstra stimuli er positiv for hjernens utvikling, og vil vekke nysgjerrighet og oppmerksomhet. De vuggende bevegelsene barnet kjenner når foreldrene går er ofte veldig søvndyssende og beroligende, og barnet sovner gjerne hvis en er på bæretur. Mange erfarer at barnet sover tungt og godt når det blir båret. Det blir mer naturlig å snakke og synge til barnet sitt om det henger på magen din, og nyfødte babyer reagerer på berøring og lyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå