Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Hvorfor tror "alle" kristene at Jul var noe som oppsto for å feire jesu fødsel??? Hvor var de da de gikk på skolen? - eller lærte de ikke historie????
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 kristene faktisk..haha.. hvor var DU da dere lærte rettskriving på skolen??
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Hvem har sagt at alle kristine påstår det?
prebs Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Bra jobba, Siklerotte, du kom i mål til slutt. "Øve, øve jevnt og trutt og tappert, det er tingen..."
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 haha! S-I-K-L-Erotte som klaget på folk som ikke klarte å stave hennes oppdiktede nick, så klarer hun ikke engang å stave betegnelsen på folket som tilhører verdens største religion!
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Ja, har lært meg det. Mye øving og sterkt pågangsmot og man kommer i mål før eller siden!
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Syyykt azzzzzz!!!! Klarer ikke stave navnet på religionen jeg hører til selv en gang=O siiiick azzz...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 Tusen takk! Takk for at dere punkterte en diskusjon som bare hadde blitt helt fullstendig håpløs - på vegne av utalliga andre (i alle fall på vegne av Knøttet i magen og meg selv) vil jeg gi honnør til dere som klarer å dra i land sånne diskusjonstemaer som bare blir ubehagelige og pinlige og hvor ingen kommer til å verken bli enige eller konstruktive
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 *lermegskakk* Nettopp slike herlige innlegg som hi har her, som gjør at det er vel verdt å droppe innom denne siden. Hysterisk.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 Bli enig?????.... eh... ikke noe å bli "enige" om dette da!!!! Er vel bare å lese historien det! Bare ta navnet feks! ¤JUL¤ Hvor stammer det fra? Hilsen HI (også beklager for dyseleksien min, men det ser jo ut som dere fårsto hva jeg mente?)
Ikkelektuell Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Kristne har denne forestillingen fordi vi alle ble innprentet dette fra vi var gamle nok til å åpne julegavene selv. Jul (joule) er en lysfest, og Jesu fødsel har blitt brukt som alibi for å få fortsette denne feiringen. Det er ikke HI som er idioten her, folkens.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Jul - Les og lær:)
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Må si meg litt enig med HI her. Har fått spørsmålet mange ganger: "Hvorfor feirer du jul hvis du ikke er kristen?" Fordi Jula er ikke opprinnelig en kristen høytid. Jula feiret vi lenge før kristendommen kom til Norge....
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 ja ja noe skal man diskutere. VINTERSOLVERV 21. DES. Solen står på sitt laveste punkt, dette er årets korteste dag. Gudinnen føder i denne natt sin sønn, Solbarnett, som skal bringe lyset og varmen tilbake og ved Beltane, gjøre den gjenoppreiste Gudinnen fruktbar på ny. Julen er således håpets og gledens fest, hvor vi feirer at mørketiden nå har kommet til sitt vendepunkt. Alteret er gjerne dekorert med eviggrønne kvister, sol symbol, og juletre (en eldgammel hedesk skikk for å hylle Gudinnen, livets tre). Tradisjonen med å ta eviggrønne kristtorn av eføy inn i huset om vinteren hyller de maskuline og feminine elementene. Mannen er den piggete kristtorn med dens seksuelt ladede røde bær, mens kvinnen er eføy, som slynger seg rundt og føyer seg. Sammen fungerer de som en påminnelse om at naturen aldri dør, men venter på å bli gjenfødt om våren. Julefestivalen var så mektig at den kristne kirke adopterte den 24.og 25.desember til sin egen fødselsfeiring. Det var også datoen for festlighter til ære for solguden Sol. dette er kopiert fra http://www.gaia-no.com/Sabbater.html om vi skal diskutere noe bør vi vel heller diskutere denne HALLOWEEN feberen som har tatt Norge med storm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå