Gå til innhold

Hva kan man egentlig forvente av en 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som akkurat har fylt 2 år. Jeg blir litt stresset av at han aldri hører etter når jeg sier nei til han. Da blir han bare enda mer ivrig, og fortsetter med det "gale" han gjør. Og da slutter han ikke før jeg går inn å stanser han. Responsen er ofte at han leter etter en ny gal ting å gjøre, og dette gjør han helt bevisst.

Han er ivrig etter å hjelpe, så dersom jeg istede for "nei" sier "kan ikke du legge xx på benken, så er det mye større sjanse for at han gjør det. I barnehagen får vi litt tilbakemelding på det samme.

Har så lyst til at han skal høre mer etter, men er det for mye å forvente av en 2 åring? Alle gode tips mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville prøvd litt omvendt psykologi.

Ikke gi noe oppmerksomhet på de gale tingene, men skryt ham opp i skyene når han gjør noe bra:) Se om det hjelper. Er nok oppmerksomheten han er ute etter.

Skrevet

enig med *ale* her...

Skrevet

Er jo en helt vanlig 2-åring du har da:)

Jeg begynte å "straffe" min gutt da han ble 2 år. Han begynte da å gjøre farlige ting jeg ikke kunne godta. Som f.eks. så kunne han stå opp grytidlig for å sette på komfyren. Gutten min visste veldig godt at han ikke fikk lov, men når mamma og pappa sov var han musestille og veldig lur trodde han. Jeg måtte da vise han at når han ikke klarer å høre et nei får det konsekvenser. Gutten min måtte da på rommet. Ikke lenge max. 2min. Jeg fortalte han både når han måtte inn på rommet og når han fikk komme ut igjen grunnen til hvorfor han ble straffet.

Når vi var ute kunne han plutselig løpe ut i veien - da gikk vi hjem igjen for at han kunne sitte litt på rommet sitt.

Er glad for at vi har hatt denne metoden. For når han var 2,5år begynte han å slå. Da var det inn på rommet..... Gikk ikke mange gangene før han forsto tegningen.

Jeg teller alltid til 3 før han må på rommet - så han får en sjanse til å gjøre det som er rett.

Vi snakker også før leggetid om at han er en snill gutt og at han er så flink osv. Gir veldig mye ros de gangene han gjør som mamma sier.

Legger til at det ikke er slik at han ikke får ha noen mening - og at mamma alltid har rett. Men mer at en handling som å tegne på veggen ikke er lov osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...