Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Hvis hun har gjort noe, f.eks i går når vi var på besøk hos ei venninne av henne, da hadde hunn klistret klistermerker over hele veggen på rommet hennes. Vi spurte hvem det var, og hun sa det var ****, mens **** sa at det var datteren min som hadde gjort det. Både jeg og moren til venninnen hennes så at det var jenta mi som hadde gjort det, siden vi kom på rommet og tok henne på fersken. Hun blånekter på at det er henne, selv om vi vet det er henne. Slik er det med mange ting, hun skylder på lillesøster på 1 år som umulig kan ha gjort de tingene hun har gjort fordi hun er for liten. Hun nekter også å si unskyld når hun har gjort ting hun ikke skal (innrømmer det heller ikke). Hva skal jeg gjøre??? Er dette normalt?
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Ja, jeg tror det er ganske normalt, så små barn klarer ikke alltid helt skille mellom det de faktisk gjør og det de tenker seg at de vil eller ikke vil gjøre. De forstår på sett og vis ikke at de lyver. At hun skylder på lillesøster kan være fordi hun er litt sjalu eller sint på henne og vil at du også skal bli sint på lillesøster og det må du jo bli om lillesøster gjør noe dumt (i følge hennes logikk) og hun kan tenke så voldsomt på at dette skal lillesøster ha gjort og ikke henne selv at hun til slutt tror på det selv. Ble litt komplisert forklaring dette. Vet ikke helt hvordan du best kan løse dette, men du kan jo prøve å prate litt med henne på hennes nivå om dette med lyving generelt og ellers prøve å ikke reagere med sinne nødvendigvis.
☆Monkey Business☆ Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Dette gjør min datter også av og til...hun bli 4 straks, så jeg tror også det er ganske vanlig.....lurer litt selv på hva jeg skal gjøre og om jeg SKAL gjøre noe "voldsomt". Egentlig tror jeg kanskje at det bare er en fase. Har snakket mye med henne om at der er galt å lyve osv....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå