Gå til innhold

Må ha hjelp etter sex lek som barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag sitter jeg bare å griner etter å ha lest BT, Dagbladet og Aftenposten. Forstår ikke Pia Friis at hun ikke kan ha kontrollen på alle barna. At noen vil ble overgrepet og andre vil bli overgripere.

Da jeg var liten fikk vi: Få se boken av bokklubben. Denne boken gav noen barn som eldre enn meg inspirasjon til sex lek med meg. Selv i dag over 20 år etter sliter jeg. Har skyldfølelser for at jeg ikke sa nei.

De som gjorde det sliter også, det vet jeg. Vi er i familie og klarer ikke å snakke om disse opplevelsene.

Heldigvis vet jeg at barnehagen mine barn bruker ikke tillater at barn har puleleker eller valser nakne inne for å vise seg frem.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/15/515133.html

At å ha lettvint syn på barns seksualitet er farlig har jeg fått erfare på kroppen. Aldri om jeg vil akseptere at slike overgrep skal bli satt i system. Håper alle oppegående førskolelærer engasjerer seg. Barna trenger trygge og tydelige voksne, som holder seg til den pedagogikken de har lært på Lærerhøyskolen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempe bra at du tør å fortelle om dine opplevelser. Kanskje dem som ikke ser faren i dette gjør det nå? Det er disse tankene jeg har hatt i bakhodet helt siden jeg leste dette i morres.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke den tankegangen at "alt er lov og ok" overalt og til enhver tid...

Vil ikke skrive om det her, men sånt vet jeg kan få følger som ikke er bra,for resten av livet.

Anbefaler deg terapi,dersom du ikke har hatt det før,så du blir kvitt skyldfølelsen.

For det skal du ikke gå og bære på!

Gå videre,legg det bak deg,og se framover =o)

Skrevet

Takk, det gjør godt å få støtte!

Det er absolutt ikke en glad dag for meg. Er redd for at 70talls pedagogikken vil igjen skape overgripere og ofre.

Skrevet

Ja,man kan jo lure på hva som da blir "lov" etter dette...sexlek med dyr?

(jada,vet det er satt på spissen,men hva om et barn synes det er spennende og eksperimentere med kjæledyret sitt,etter å ha lært i barnehagen at det er helt ok å tukle med andre barn?)

Fri barneoppdragelse har aldri vært ok i mine øyne.Og det er jo nettopp det dette er.Barn trenger grensesetting i mange ting.

Skrevet

Takk, du har hjulpet meg til å forstå at jeg ikke er den eneste som har opplevd noe med denne boken, Kan noen hjelpe med å få budskapet ut? Det har jeg ikke krefter til beklager.

Skrevet

Synd du sliter med dette fremdeles... Jeg er helt enig med deg!! Selv om barn må få utforske kroppen sin osv, så mener jeg at dette må gjøres privat, på barnerommet, badet e.l.

Ikke på et offentlig sted. Barnehagen er et offentlig sted for meg...

Skrevet

Når folk har opplevd sånne ting, skjønner jeg godt at de engasjerer seg. Og det skal selvsagt ikke godtas at barn blir presset med på slike ting av andre barn!!! Dette er noe voksne har ansvar for dersom seksuell lek blir akseptert i barnehage. Dersom dette er vanskelig, er jeg enig i at seksuelt betonte aktiviteter blant barn bør avledes med andre aktiviteter.

Ellers tror jeg nok at du, HI, og anonym fra Krangle er litt farget av egne opplevelser. Jeg har selv opplevd ting i barndommen som jeg syns er kjempeekkelt den dag i dag, og likevel mener jeg at kropp og seksualitet bør være naturlig og ikke noe som forbindes med skamfølelse. Syns ikke dere? Men det er en balansegang.

Skrevet

Jeg er enig i at kropp og skesualitet skal være naturlig, men jeg syns ikke det er naturlig at det skal foregå i en barnehage. Det er ting man må ta hjemme og på fritiden.

Men for all del, hvis sånt blir oppdaget i bhg. syns jeg absolutt ikke de voksne skal si "æsj" og "fy", men at dette er noe de må ta når de kommer hjem/er alene etc. og ikke er sånt man driver med med masse andre folk tilstede.

Skrevet

Ja,det er en balansegang. Og det går an og si til barn at det er ok å utforske egen kropp,men ikke foran andre.

Når skal det da liksom være akseptert at barnet "slutter" med det?

For jeg går utifra at man ikke vil barn skal "utforske hverandre" på skolen også?

Hva er galt med å si at dette hører privatlivet til,og at de kan gå på soverommet,og ikke drive på foran folk?

Aldri hatt barn som vil tukle på seg selv foran andre, men vet noen har det,og da synes jeg absolutt ikke det er noe galt i å si til barnet at de kan gå på rommet om de skal "kose" med seg selv.

Skrevet

Selvsagt er jeg farget av min opplevelse. At noen vil synes at jeg burde takle det på en annen måte forstår jeg. Men så er jeg kun en enkel sjel og velger å ta tak i opplevelsen og erkjenne at slik var det. At dette går inn på meg er klart. Det er et gamelt sår som brettes ut som helt normalt og ok. At noen oppegående mennesker med ressurser vil ta å si tydelig i fra er det jeg håper på! For Pia Friis bør ikke siste ord i denne saken.

Skrevet

Northernlights

Jeg skrev faktisk et innlegg til Pia Friis idag, men hun valgte å ikke svare på det. Jeg spurte bl.a. om det du skrev - når skal barn skjønne at seksuell lek er en privatsak? For det går jo ikke an å holde på sånn i skolen, f.eks, det skjønner jo alle.

Og så til det du sier om å gå på rommet for å kose med seg selv. Det er greit. Jeg tenker først og fremst på doktorleker, jeg. La oss si at en gutt og en jente sammen bestemmer seg for å leke doktor - altså bare se på hverandre, late som om de er syke og må undersøkes her og der. Helt uskyldig, egentlig. Skal dette stoppes? Jeg mener ikke det, såfremt de ikke skader hverandre.

Skrevet

Greit at det skal være naturlig at barn har egen seksualitet,og at det ikke er noe å skamme seg for,- men ikke med andre barn, eller i andre miljøer enn når de er for seg selv...feks på rommet sitt. Jeg synes den teorien om at vi voksne skal si diskret til barna at "sånt" kan de gjøre på rommet sitt,- når de er for seg selv. La det bli naturlig og ikke skambetont.

Også kan en på en naturlig måte lære de at når man er VOKSEN, og har en fast kjæreste da er det naturlig å "kose"sammen (når de er for seg selv.

Skrevet

om 20 år er det sikkert lov å være gift med så mange du vil.. og ha sex over alt med hvem du vil.

Skrevet

Nettopp doktorleking gjorde at søsteren min ble kuttet i underlivet med kniv da hun var 3 år.Jenta som kuttet var 1.klassing!

Mamma fant blod i potta,og da kom det for en dag...

Hun hadde også brukt en bruskork til å vri rundt på huden med..

Nei, noen leker skal ikke lekes!

Skrevet

Nå tar du skikkelig av, blå og rosa... Dette begynner å bli tåpelig. :-) Tror du virkelig ikke at barn lekte sexleker allerede lenge før du selv ble født? At de har gjort det til alle tider? At foreldre ga barna sine skamfølelse da, betyr det at vi burde gjøre det nå også? Du leser det du vil lese. Få av skylappene da, for Guds skyld, og innse at det ikke er snakk om OPPFORDRING til sexlek - bare en annen innstilling til det DERSOM det skjer.

Skrevet

Ja jeg tar i mot terapi nå. Har aldri hatt problemer med å være intim en til en. Men det var et sjokk å få denne opplevelsen tilbake midt under fødselen. Det at det var flere skapte et problem. Heldigvis var det helsepersonell som forstod hva som var problemet, selv klarte jeg ikke å sette ord på det. De så det utfra reaksjonsmønsteret. Jeg prøvde å beskytte meg mot alle i rommet uten å forstå hvorfor. Skyldfølelsen jeg fikk der akkut fordi jeg ikke taklet en så liten opplevelse fra barndommen, ble behandlet på en så respektabel måte, at all honør til sykehuset. Selv trodde jeg at jeg var blitt gal : )

Når man har taklet mye motgang og plutselig ikke takler noe pga det er så nært og har med trygghet å gjøre blir man skremt. Nå jobber jeg for å få trygghetsfølelsen tilbake.

Takk for fine innlegg Northenligts! Godt å se at du svarte meg. Fott at du er her inne! Sender deg noen gode tanker.

Skrevet

Nå skrev jo Pia Friis at så lenge barn IKKE skader hverandre, er doktorleker OK. Det som skjedde med søsteren din, skal selvsagt ikke skje! Huff..... :-(

Skrevet

hahahaha..... eg tuller da særiøsa!!!!

eg fikk en kuleppenn i musan av ei venninne når vi lekte doktor når eg var 5 år, og klarte ikke å gå på ei uke.

ej sprøyta saft inni rompa på en nabogutt med en medisinsprøyte.

så jo eg har ikke sakt noe annet enn at barn har seksuelle følelser, og at det vil skje for alltid.. men hun her pia el ka hun hette sier at de skal springe nakne og onanere i b.hagen det syns deg va drøyt.. korfor skal de gjøre det i b-hagen? og då ser eg for meg nakne unger som ligger og tar på hverandre når hun sier sånt.

så hvem vet hva som er normalt om 20 år når alt skal være så naturlig.?

lese du mine innlegg så er eg enig i at vi ikke skal gi barna skyldfølelser over sin egen seksualitet, men eg vil da ikke la barna skræve nakne i barnehagen..

Skrevet

Hehehe.... Tullejente. Skjønte at du tullet, men tenkte det var oppgitt sarkasme du kom med. :-)

Huff, det hørtes nå IKKE bra ut, det med kulepenna og saften! Man bør nok overvåke ungene, skjønner jeg. Og jeg ser jo heller ikke for meg at de springer rundt nakne og onanerer hele dagen. Men man må iallfall vite hvordan man skal gripe det an dersom barna faktisk GJØR det.

Skrevet

Om dette skal være tillat i barnehagen, hvordan skal da et lite barn kunne vite at det ikke er greit med en voksen overgriper? Greit at de lærer at de ikke skal være med på noe de ikke har lyst til. Men hva om barnet har lyst da? (Altså med tanke på en voksen)

Skrevet

Både foreldre og andre omsorgspersoner har plikt til å opplyse barn om hva som er greit og hva som ikke er greit på disse områdene. Barn er ikke dumme. De forstår det dersom man forklarer at dette er lek mellom barn, og at voksne ikke har lov til å gjøre slikt med dem. Dette har jeg tenkt å forklare mine barn uavhengig om de er med på seksuelle leker eller ikke. Alle barn må få vite at voksne ikke har lov til å forgripe seg på dem.

Skrevet

Det har jo jeg også. ;-)

Nei ærlig talt, har dere ikke tenkt å forklare barna deres (på en måte som er OK for barn å høre) at det fins overgripere der ute? Hva de er ute etter og at det ikke er lov? At man ikke skal ha dårlig samvittighet for at man føler lyst i en slik situasjon? For det er det faktisk flere overgrepsofre som har følt. De har skammet seg som hunder fordi kroppen deres ikke BARE reagerte med avsky.

Dette er noe alle barn må få vite en eller annen gang. Hva som er lov og ikke lov - og at de selv gjør ingenting feil. Det eneste de må huske er å si nei, og å si fra til noen de stoler på dersom noe er galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...