Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Vi er vel alle voksne? da jeg startet innlegget om klyping, lurte jeg bare på hva dere andre synes. Det er ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre. Barna har ikke kommet med en instruksjon hvordan vi skal oppdra dem. Jeg har valgt å ikke klype lenger, fordi jeg følte at det ikke var riktig. Men jeg syns vi skal være forsiktige med å kalle hverandre barnemishandlere. Det skjer barnemishandling der ute i samfunnet. Men de fleste ønsker bare barna sine godt. Vi er alle glade i barna våre. og det må da være mulig å spørre dere andre om synspunkter uten at man trenger å føle seg totalt dumme og som barnemishandlere.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Å be om råd og synspunkter fra andre vitner vel bare om modenhet, og så vidt jeg har fått med meg er det ikke du som har fått mest pepper på den nevnte tråden heller. Om klyping, dasking "smikking" og så videre er barnemishandling eller ikke skal jeg ikke diskutere her, men når en av de ivrigste på tråden (nevner ikke nick) gjentar og gjentar at bruk av disse metodene fører til at barn får mer RESPEKT for voksne, da lurer jeg på hvordan denne personen er skrudd sammen...
mamma1980 Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 enig med deg anonym som startet tema fy fill altså... å be om råd...modenhet hallo... det er jo derfor vi jhar hverandre her inne slik at vi kan snakke sammen og få noe ut av ting sammen liksom. gå til lege og psykolog elelr få hjelp andre steder det er vel ikke modenhet nok det da.. jaja SLIK DU VIL ANDRE SKAL VÆRE MED DEG, SLIK SKAL DU VÆRE MED DEM " stemmer ikke det da !?? :D du mener sikkert meg hehe ja mener det for jeg har snakket med mange i den eldre generasjon på både 60 - 90 år og alle dem sa at "ja da hadde vi respekt for dem voksne ja, vi gjorde aldri slikt de unge gjør i dag nei.. det turde vi ikke" her sier det en god del. respekt... foresten skrudd sammen!!! klar over at du ikke har lov å si slikt til andre her !! ??? du kan fort bli utkastet...... for den der tok jeg innpå meg... satt sammen..?? javel... men men tilgir deg , du vet ikke hva du sier sikkert men som sagt i annen tråd så smikker jeg ikke mere ikke for min og ungens del men for dere som irriterer seg :D
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 vanligvis gidder jeg ikke å diskutere med folk som ikke har noe mer å fare med enn du har vist i denne tråden her, men det du har lirt av deg tror jeg kan kvalifisere til årets innlegg. Hvis jeg har forstått deg rett (og det er jammen ikke lett sånn som du skriver), mener du at man skal gjøre mot andre som man vil bli behandlet selv. Jeg lurer på om du mener det samme den dagen barnet ditt dasker til deg fordi han ikke får viljen sin? Hva du egentlig mener med avsnittet ditt om modenhet står sikkert klart i hodet ditt. Jeg foreslår at du puster dypt og forsøker å forklare deg en gang til. jeg har ikke nevnt noe om lege,psykolog eller rakket ned på dette forumet. Les før du hisser deg opp. Angående respekt, som du tydeligvis er veldig opptatt av, så er det noe man får ved å utføre handlinger som er verdt å respektere. Du skriver selv at man før i tiden ikke turde å opponere mot de voksne. Dette har ikke nødvendigvis noe med respekt å gjøre, heller redsel for straffen i etterkant. At du tar innpå deg at noen på et nettforum lurer på hvordan andre er skrudd sammen synes jeg virker merkelig. Jeg vil tro du kommer til å få store problemer i fremtiden hvis en sånn liten filleting opprøre deg. Så vidt jeg kan se har heller ikke ditt nick blitt nevnt spesielt, at du velger å konkludere og kaste deg i skyttergraven får stå for din regning. Forøvrig tror jeg det skal litt mer til for å bli kastet ut herfra, men for all del - lev i håpet! Det ville roet meg veldig om du egentlig var en skoleungdom uten egne barn som brukte fritiden din her inne til å terge andre... Imøteser ditt konstruktive og opplysende svar! :-)
mamma1980 Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 er så glad for å se at det er noen perfekte her i denne verden. kjempeflott, stå på :D alle har jo sine meninger vettu men når jeg skriver en mening så er det galt. og når andre skriver samme mening en annen plass da er det ikke galt men akkseptert. tror det er enkelte her som ikke tåler andres meninger. men det gjør ikke noe. vi er alle mennesker. helt topp. foresten flere som har samme mening som MEG hvofor skal MITT innlegg være årets innleg ?? DET lurer jeg på ? hmmm
mamma1980 Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Heheh jeg hisset meg ikke opp. jeg bare skrev store bokstaver for det er ikk hevet skrift her skjønner du. barnet mitt dasker ikke meg når ungen ikke får viljen sin da. en er jo moden selv om en spør folk liksom. det jeg mente med lege og psykolog er nettopp det at uansett alder og modenhet så spør vi andre om råd og det er det vi gjør i dette forumet. vi spør hverandre og vi diskuterer. en er jo moden selv om en spør folk. kan du forklare ang redsel i etterkant av straff? det vil jo dagens unger også være av diverse andre straffer dem får. Enkelte unger er livredde for straffen dem får om det så bare er kjefting, hard tilsnakk, hussarest og sånn..... redsel kan jo omtales som respekt også da. en har jo respekt for dem voksne når man ikke gjør negative handlinger slik at dem voksne blir sinte o.l (redsel for hva som vil skje) jaja jeg tåler egentlig endel da. får ikke problemer jeg. har blitt mobbet hele livet pga utseende og at jeg ikke dugde til noe. så nå når jeg først har blitt sterk og har endelig fått lært å ha mine meniinger så er det jo alltid noen som prøver å ville ødelegge det og..... men jeg tok egentlig ikke innpå meg det da slik som du følte det da. jeg bare sa det slik at du skulle forstå at NOEN kan føle det slik da. jgeg lever heller ikke i håpet om at du skal bli kastet ut. jeg skulle skrevet det i 3 person eller noe. for var ikke meningen at det skulle bli rettet ut på den måten. beklager. desverre er jeg om ikke lenge 30 år og har vært gift 2 ganger. samt barn. har opplevd utrolig mye i min barndom kanskje derfor jeg er "idiot" "teit" " spesiellt skrudd sammen" "gal" og sånn..... jeg prøver bare så godt jeg kan jeg å hjelpe andre og å spørre andre om råd når jeg trenger det. VI HAR JO ALLE ULIKE MENINGER (fet skrift) :D
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Takk, nå forstår jeg deg bedre, selv om vi ikke er enige på enkelte punkter. Det jeg skrev om modenhet har du tydeligvis misforstått helt. Jeg tror du har tolket det som om jeg mente det ironisk,men det gjorde jeg ikke Egentlig er vi altså enige der. Så inn på det vi er uenige om. For meg har ikke respekt noe med redsel å gjøre. Jeg vil at mine barn skal respektere meg for at jeg er et godt menneske og ikke fordi de er redd for hva slags straff de skal få hvis de gjør noe galt. Jeg ahr heller ingen tro på straff i den betydningen du legger i ordet. Jeg velger heller at uakseptabel oppførsel har en konsekvens, noe som er noe annet enn straff for meg. For eksempel får de ikke lov til å tegne på veggen, gjør de dette blir tusjene tatt vekk. Dette er en direkte konsekvens som de kan relatere til handlingen, og ikke en straff (som feks husarrest) som ikke egentlig har noe med ulydigheten å gjøre. Ser du forskjellen? For min del hadde det vært uaktuelt å smekke på fingrene, klype o.l. for å vise at de har gjort noe feil. Konsekvensen av uakseptabel oppførsel skal stå i forhold til handlingen; straff gjøri mine øyne ikke det. Og som du selv sier - man skal gjøre mot andre som man vil at andre skal gjøre mot seg, og da er det uaktuelt å slå, smekke,rise eller daske barna mine. For om de ikke tar tar igjen nå mens de er små, hva vet vi om hvordan de vil oppføre seg når de blir større? Og 30-årene er ikke å forakte - kan anbefales!
mamma1980 Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 ja ikke lett å forklare pr tekst alltid. i alle fall ikke når det gjelder meg hehe ja desverre misforstod deg ang modenhet, men flott at vi er enige der da (men man skal ikke være enige i alt ) sant det du skriver om respekt. men jeg syntes ikke det er sååå enkelt alltid. tusjer barnet mitt på veggen gir jeg barnet mitt 2 advarsler den siste er at jeg tar fra tusjene slik som du gjorde. men ginnimellom når jeg jør jeg dette så starter barnet å gråte å bli helt NUTS liksom...bare for å få viljen sin kan holde på i 2 timer.. (hvorfor skjønner jeg ikke) Han kan si "klarer ikke gå" "orker ikke ta glasset mitt" (som er ved siden av ham) han oppfører seg rett å slett som en baby/spedbarn. Han er jo trossalt 4 år... ikke en baby.... jeg er ikke den som gir barnet viljen heller, jeg er streng når det må til. og når brnet holdet på såå lenge som 2 timer med sutring over tusjene som er boorte, går det desverre sååå langt at jeg smikker forsiktig på handa..... han får sååå mye kjærlighet, lek og oppmerksomhet om dagen. hva gjør du om du opplever slik oppførsel av barnet ditt. jeg vil gjerne at du hjelper meg, er så vanskelig pga jeg ønsker jo ikke smikke heller da siden folk sier det er fy fy.... 30 årene mine... uff begynner å bli gammel hehe
babygullz <3 vilde Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Det er STOR forskjell på RESPEKT og FRYKT, LadyWonder!!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Det er et kjempevanskelig spørsmål du stiller, og jeg synes det er veldig vanskelig å svare på når jeg ikke kjenner barnet ditt Jeg har (heldigvis for min del) ikke opplevd to timer med sutring etter at feks tusjene har blitt tatt bort, men hadde det skjedd kan jeg godt forstå at begeret ditt begynner å bli mer enn fullt. Jeg håper allikevel ikke at jeg skal måtte ty til dasking e.l. hvis jeg skulle komme i en slik situasjon. Hvis klumpen min furter og sutrer over ting som har blitt fjernet lar jeg henne sutre i vei mens jeg først forklarer hvorfor tusjene er borte, og hvis hun "trasser" videre overser jeg henne. Da pleier hum å gi seg siden det tydeligvis ikke er gøy å trasse for døve ører :-) Det er det som er så vanskelig med å gi råd til andre; det som fungerer hos meg må jo ikke nødvendigvis fungere hos deg. Du har tydeligvis en med større vilje, og jeg vet ikke om jeg har noen gode råd til deg. Har du prøvd å velge kampene dine med omhu, slik at han ikke får nei, nei, nei til veldig mye i løpet av en dag? Er det andre ting som plager ham? Sjalusi? Er du konsekvent slik at han skjønner at han ikke vil oppnå noe med oppførselen sin? Jeg kjenner som sagt ikke ditt barn, så jeg bare slenger ut noe Har du snakket med helsestasjonen om raseriutbruddene hans (for det er vel det det er?)? Vanskelig tema du tar opp, men veldig interessant å diskutere. Kanksje jeg kan plukke opp noen tips å ta med meg hvis staheten kommer snikende her også
mamma1980 Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 ja begeret blir veeeldig fullt men vil jo ikke daske heller. men når jeg ikke dasker så ofte så virker det og da blir det gjort flere ganger.... uff... har ikke gjort det på en stund da siden det ikke er bra for barnet etter som folk sier så heldigvis har det ikke vært nødvendig. derfor ønsker jeg råd her hva jeg kan gjøre til dagen kommer jeg føler jeg må daske for å vise at slik oppførsel nytter ikke. ja je goverser han jeg også men han slutter ikke likevel etter en gopd stund. han holder på og holder på...... han får sjelden nei om dagen. han har fine grenser. han får lov til mye. leker i sofan, hopper tom i den , leker som en galning i stua heh (er moro å være med også) leker med ball inne, spiller musikk høyt på rommet selv om jeg er opptatt med noe kontorarbeid. +++ han har det veldig fritt egentlig. han stortrives hos meg sier han. kan ikke være sjalusi helelr for både jeg og min samboer gir kjærlighet til han hele dagen og masse oppmerksomhet. sove i sengen vår får han også lov til når han har lyst. men han gjør det sjelden . er også konsekvent. jeg har en 1-2-3 regel. Eks: han maler på veggen med maling. så sier jeg "det må du ikke gjøre for da blir det stygt på veggen, mal heller på arket da blir det kjeeeempefint lille venn du som er så flink å male" gjør han ikke som jeg sier likevel så sier jeg greit en gang til så telelr jeg til 3 og da tar jeg hele malingen om du ikke hører etter. så hører han ikke da sier jeg 1 ! ..... 2!..... 3!! (sier det bestemt)noen ganger hører han andre ganger ikke da blir malingen tatt og det blir sutretid..... har snakket med helsestasjonen men de sir jeg bare må være konsekvent men jeg ER JO DET.... hehe... men hele familien min og vennene mine sier at han har de fleste tegn om ikke alle på ADHD elelr HYPER.... jeg leste blader om det og je ghar sett det stemmer, men ingen hjelper meg. og siden han er så ung vil ikke helsestasjon eler noen gjøre noe med det og her sitter JEG....... ang staheten hehehee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå