Gå til innhold

Setter dere barnetrygden på egen sparekonto til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener egentlig at barnetrygd burde være behovsprøvd. Vi trenger den strengt tatt ikke og har derfor mulighet til å spare den til gutten vår. Egentlig veldig urettferdig da barnetrygden liksom skal gå til å kjøpe ting til barnet, og andre trenger den bedre enn oss.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer en fast sum hver mnd på en sparekonto for hele familien. Dette er nå tilfeldisgvis barnetrygden siden det er lettest å la den gå inn på egen sparekonto enn å drive å overføre fra en annen konto, rett og slett av praktiske årsaker.

Ser igrunnen ikke på det som å spare barnetrygden, for småen får jo alt han trenger uansett. Så barnetrygden blir jo disponert fra andre penger, om du sjønner;)

Men er heller en generell sparing til en dag da økonomien kanskje ikke er like bra, eller det kommer en uforutsett regning og baker på døren.

Hadde nok ikke vært krise om vi ikke hadde fått barnetrygden heller, men er jo kjekke penger å få, alle penger kommer godt med en gang i fremtiden.

Skrevet

Har ikke muligheter til det desvere. Vi er begge studenter, så barnetrygden går til mat og klær.

Synest også den skulle vert behovsprøvd. Tror den er kan være med på å gjøre forskjellen på rik og fattig enda større.

(18åring med 5000 kr etter konfen på konto. 18åring med 300 000 på konto. Barnetrygd, konfepenger og mer penger som foreldrene har spart)

Skrevet

Nei det gjør vi ikke. Mener at barnet ikke har godt av å få masse penger når de fyller 18, blir fort brukt opp på bare fjas. Her skal barna lære å spare selv og vi skal oppmuntre dem til det. Viktig at de lærer verdien av penger og får et fornuftig forhold til det. Så når barna får penger til bursdag o.l så vil vi oppfordre til at vi setter en del i banken og så kan de få en del til å kjøpe seg noe de har ønsket seg.

Så barnetrygden bruker vi med god samvittighet på mat o.l., barna får alt de trenger!

Skrevet

Vi har ikke råd til det nå nei, så de tre barna våres sin barnetrygd går inn i budsjettet, men når jeg begynner å jobbe har vi planer om å sette omtrent halvparten inn på kontoene deres pr mnd (og justerer det til slik at eldstemann får litt ekstra, mellomste litt mindre ekstra slik at de vil ende med samme sum når de er 18 år). Vi får se på det som en investering i fremtiden da, at ungene får studert og slipper endel studielån fordi de alt har litt kapital i bakhånd, men er eller ganske enig med deg. Når jeg begynner i jobb får vi en samlet inntekt på over 700 000 kr i året og da trenger vi strengt tatt ikke barnetrygd, i hvertfall ikke nå som de er små, regner med det vil bli dyrere når ungene blir større.

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Vi kunne sikkert gjort det, egentlig. Men har det ikke så veldig fett for tiden.

Skrevet

Nei, men jeg sparer 200 kroner på en konto til henne. Ikke så mye, men alle monner drar jeg. Håper å kunne spare litt mer etterhvert. Synes liksom ALLE sparer til barna sine jeg, så vil ikke at hun skal bli den "eneste" 18åringen uten penger på konto hvis dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Vi kommer ikke til å gi barna pengene når de fyller 18 (besteforeldrene sparer litt til dem også), enten blir endel satt inn på boligsparing konto, eller vi venter til de trenger pengene til et viktig innkjøp, porsjonerer dem ut ved f.eks å betale husleie for dem i studietiden, elelr frigjør dem når de er mellom 20-25 år alt ettersom hvor fornuftige de virker økonomisk, hehe...

Skrevet

Har ikke råd til å spare barnetrygden, men har planer om å spare litt utenom, fikk blant annet litt penger til dåpen som skal spares. Men, syns ikke barna skal få pengene i 18-års gave, heller gi dem pengene når de skal starte på utdannelse eller kjøpe leilighet..

Skrevet

Vi sparer den ja. Bruker av den når vi kjøper "større" ting til han. Egentlig kunne vi brukt den, for klarer nesten ikke å spare noe selv. Han komme rtil å ha større formue enn meg om noen år ;) Men syns det er greit å spare den også, man vet jo ikke hva som kommer senere. Og faren min sa alltid at det er mellom 15-18 år at pengene renner ut, på skole, førerkort og diverse. Så de kommer nok godt med senere.

Skrevet

Ja, vi sparer barnetrygden til sønnen vår :) Føler heller ikke at vi trenger den selv... Mamman og pappan min har alltid vært flinke til å spare til meg, og det har jeg virkelig sett verdien av nå når jeg har blitt voksen selv, og ønsker derfor at sønnen vår også skal få en liten startkapital :) Men vi har kontoen i vårt navn, og kommer til å forvalte disse pengene for at det skal bli mest mulig økonomisk gunstig for han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...