Bella Swan Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Uff, gruer meg veldig. Men jeg har gått med smerter i magen i over en uke nå og begynner å bli veldig lei. Noen som kan fortelle meg hvordan det er å svelge slangen? får man bedøvelse?
lille_sol Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Hei! Jeg fikk påvist cøliaki i siste svangerskap, og måtte dermed svelge slangen da minstemann var vel ute av magen;) Grudde meg noe voldsomt, men tenk, det gikk kjempebra:) Fikk sprayet en lokalbedøvelse i svelget like før, og så lå jeg på siden på en benk. En sykepleier var sammen med legen, og hun holdt meg i handa sånn at jeg skulle slappe av og ikke være så redd (for jeg var temmelig forskrekket!!) . Men det gikk jo så bra:) Tenkte på noe bra, på barna mine osv osv.. fikk tankene på noe annet, og klarte å puste med magen og slappe av hele tiden. Det er som å svelge en stor tugge med mat, egentlig! Og etter at starten på slangen er kommet forbi selve svelget, går det helt bra, da er det bare å ligge å slappe av. Det gjorde ikke vondt noen steder. For meg gikk det veldig bra å gjøre dette, kunne gjort det igjen uten problemer. Så slapp av, og få det bare overstått:)
engajente Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 hei vil ikke skremme, men jeg synes det var helt forferdelig. -legen så det fort på meg å gav meg en beroligende sprøyte, da merket jeg ingen ting. Hadde aldri i verden fått det gjort uten den sprøyta. Men da kan man ikke kjøre etterpå...
Mamma til to tette Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg ba om noe beroligende, det er ikke noe de tilbyr men som man kan kreve. Hadde ALDRI klart det uten, er bare ikke naturlig at noe skal ned der refleksen sier at ting skal opp ,-) Med den sprøyten gikk det helt fint, husker lite og måtte ligge i 30 min og slappe av etterpå. Og ja du må ha sjåfør med deg.
lettereforvirra Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Samboeren min tok det og han har legeskrekk. Det gikk helt fint, tok bare tre min. Klart det var litt ekkelt men han var så glad det var over og det tok jo kjempekort tid. De var kjempeflinke på sykehuset. Om du har skikkelig skrekken kan man få beroligende. Samboeren min måtte ta opp i rompa også og det var enda værre. Ikke selve undersøkelsen men han måtte faste så lenge og tømme tarmen helt før undersøkelsen. Han må ha mat gjevnlig viss ikke blir han så sur.. Han var neste grønn i trynet på slutten her. Han sa gastro var ingenting i forhold.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Hva tror de at du har siden du må svelge slangen? Og vondt i magen? Hvordan vondt?
Nit@™ Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Oppfattelsen av gastroskopi er omtrent like forskjellig som oppfattelsen av en fødsel ) Menn har ofte lettere for å svelge slangen enn kvinner rett og slett fordi de er ofte bredere i svelget. Har du lett for å brekke deg, altså følsom brekkningsrefleks kan det være ubehagelig. Du kan be om noe beroligende først. Jeg har prøvd både med og uten. Første gangen fikk jeg bare bedøvelse (spray) i halsen. Andre gangen forlangte jeg "alt det dope du har )" Nettopp fordi første gangen ikke var noe særlig. Fikk medisin i veneflon fordi jeg hadde det i armen fra før + bedøvende spray sist. Må inn igjen til nye prøver, og tar ikke gastroskopi uten "dop" en gang til. Fordelen med å få noe beroligende er at du mister tidsoppfatningen, og du husker ikke så mye etterpå! Så om du må igjennom det en gang til senere husker du ikke så mye av første gangen. Ergo, du slipper å grue deg så masse for "det gikk jo ganske greit"....
Bratsj Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 Tok gastroskopi da jeg var liten, bare 10 år - pga magesår. Fikk masse morfin (er visst ikke så ofte dette gjøres på barn, sikkert derfor) og husker ingenting før jeg våknet opp på gangen etter en liten stund, helt ruset. Har du mulighet til å få en sprøyte, hadde jeg anbefalt det.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #11 Skrevet 16. oktober 2007 helt forjævli!!!! . ALDRI igjen!!!! Fikk ingenting i det hele tatt av bedøvelse eller beroligende. Jeg hyperventilerte under undersøkelsen slik at de måtte avbryte hele greiene. LÅ og brakk meg og fikk ikke puste mens de hadde driten nede. tar helle tre fødsler enn den igjen...(og fødselen min varte i 26 timer)
3 rosa og en blå Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 jeg har gjort det flere ganger, men vil heller føde enn gjøre det der flere ganger...helt grusomt....
Mamma til verdens beste barn Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 Beklager å måtte si det, men neffi sin opplevelse var helt lik som min, kastet opp mavesyre samtidig. Helt forferdelig og jeg gjør det ALDRI igjen. Fikk ingen bedøvene spray eller beroligende heller, så mulig at det ville hjulpet. Må jeg det igjen må jeg ha narkose tror jeg... Ikke veldig støttende ord akkurat, beklager det altså, det var ren tortur:(
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #14 Skrevet 16. oktober 2007 Har dessverre ingen svar å gi deg annet enn at jeg skal gjennom det samme den 5 desember. Gruer meg ikke ennå, håper det varer også. Kan ikke ta beroligende, må kjøre selv, så det er ikke aktuelt heller. Ja ja, overlever nok, he he.
Tiinebby Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Jeg skulle svelge slangen i dag. For å si det sånn, den slangen var drit stor, kamera var faen like stor som tommelen min. Jeg drakk noe før, som bedøva hele halsen . Fikk og noe rundt munnen som jeg skulle holde oppe og ikke bite i slangen liksom , gjorde det jo enda verre. Så tok de ned slangen. De sa jo at jeg måtte puste gjennom nesa, men det funka faan ikke. De sendte slangen ned, jeg fikk ikke puste, føltes ut som noen kvelte meg, jeg gråt serriøst der, så de ga meg to sprøyter med noe dritt så jeg skulle roe meg ned, følte meg helt dopa og svimmel, klarte ikke gå etterpå engang, legene holdt meg pinfast hele tida og tvang det liksom i meg. Men klarte ikke mer, fikk helt angst når de pinholdt meg der, så jeg gadd ikke. Var serriøst noe av det jævligeste jeg har gjort i hele mitt liv. Kommer aldri til å gjøre det igjen, ALDRI.
Mamma+2 Skrevet 28. august 2008 #16 Skrevet 28. august 2008 Ser det er mange som har hatt dårlige erfaringer med det her. Jeg har selv måtte gjøre det 3 ganger i mitt liv- og ene gangen med betendelse i spiserøret, men så lenge man får den sprayen i halsen og fokuserer på å slappe av så går det som regel veldig fint. Det med å slappe av var viktig fikk jeg beskjed om- og at de fint kunne gi beroligende dersom man måtte ønske det. Kjæresten min har og gjordt det- men han er en skikkelig " pyse" og klaget veldig og han har som andre her sagt at han aldri skal gjøre det igjen....men det er jo ganske tåpelig å si- man vet jo aldri om man må pga sykdom. Nå har det seg sånn at kjæresten min var hos legen i dag og pga mye mageplager så må han gjennom det her igjen.- men som legen sa han respekterte at han gruet seg og skrev i henvisningen at han krevde mye bedøvelse- så nå er han faktisk motivert for denne undersøkelsen- Så slapp helt av- bare vær åpen om at du gruer deg når du kommer så går det her helt fint.
OsloMor Skrevet 28. august 2008 #17 Skrevet 28. august 2008 Jeg fikk sånnkran i armen hvor de sprøytet inn noe som gjorde at jeg sovnet godt, men har hatt en annen slange i halsen og da konsentrerte jeg meg hardt om å puste med nesen. Hadde tatt gastroskopi 100 ganger fremfor å føde iallefall, det er jo over på kort tid:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2008 #18 Skrevet 28. august 2008 Jeg har tatt det flere ganger og foretrekker helt klart å få noe som beroliger. Da husker du ingenting og har ikke noe ubehag annet enn at du ikke kan kjøre bil etterpå. Jeg hadde en dårlig opplevelse første gang, hvor de rett og slett ikke klarte å gjennomføre undersøkelsen og forlangte de neste gangene å bli "dopet" ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå