Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Vår sønn på 11,5 mnd skal begynne i barnehagen for full fra i morgen av. Pappa'n har vært med han på lange besøk i barnehagen fire ganger, og nå har jeg min tredje og siste fridag for å ha tilvenning. Jeg visste på forhånd og hadde sagt fra om at vår sønn nok ville trenge mer enn en eller tre dager som mange barn klarer seg med, fordi han er litt skeptisk og trenger litt tid på å bli kjent. Han er en utrolig glad og god gutt, det er bare det at han lett blir skremt når folk han ikke kjenner kommer budsende opp i ansiktet hans. Det som har vært problemet er at de har hatt alfor liten tid til å bli kjent med sønnen vår, og så lenge vi har vært der med han har de bare overlatt alt til oss. Jeg var med han for første gang i går, og da prøvde jeg å holde meg litt i bakgrunnen for det meste, lekte litt med andre barn (med også med Tobias). Det skjedde tre ganger at andre og større barn dyttet, klorte, beit han, og selv om det var naturlig at de ansatte tok tak i det, var det jeg som hver gang måtte stoppe dette. Vet at det er vanskeligere for de ansatte når jeg som mor er tilstede, men det er det ikke lett for meg heller å være den som legger seg opp i arbeidet deres, men jeg kunne jo ikke bare la de holde på. På forhånd hadde vi fått vite at det var en person som skulle ta seg spesielt av han de første dagene. Så jeg ringte nå nettopp (har ikke levert han enda da han sover) for å avtalte tid og høre at det var noen han kjente idag. Fikk da til svar av hun assisten at han måtte bli kjent med alle!! Men det er da normalt at de små kan bli trygg på en eller to personer. Har selv jobbet i barnehage og vet da litt. Jeg ba om å få snakke med hun som er styrer, men hun satt i et møte. Jeg klarer ikke bare levere han fra meg heller visst han er redd, er livredd for å ødelegge han helt. Skal legges til at etter vi begynte tilvenning har vi hatt problemer med å få lagt han, virker som han er redd for at vi forlater han. Synes dette er så vondt og frustrerende, har jo gjort alt vi kan for at dette skulle gå seg til, men føler at de ansatte ikke har tatt seg tid.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 16. oktober 2007 Hvordan har dere hatt tilvenning, men masse foskjellige voksne og stundenter, eller med en eller to voksne å foholde seg til i begynnelsen?
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Dette høres litt dårlig ut fra barnehagens side. Da vi hadde tilvenning hadde han en person som han knyttet seg til, som fortsatt er hans assistent. Assistenten passet ekstra godt på han i denne perioden, gikk med han hele tiden. Etterhvert måtte han passes på av andre, da assistenten var syk for eksempel, men det gikk fint da. Det er viktig at han har en person i begynnelsen som han venner seg til, dette skal barnehagen vite. Snakk med lederen og sørg for at dette er i orden, så føles det bedre for deg også. Når det er sagt, så kommer dette sikkert til å gå seg fint til. Vår gutt var akkurat som deres, litt usikker i møte med masse andre barn, mye nye lyder/støy og aktivitet. Men etter tilvenning, en-to uker, så blomstret han opp, han er blitt veldig sosial, lærer masse og stortrives. Det var litt tungt for meg i starten, da han gråt ved levering, men jeg visste at jeg måtte være sterk.
spireliten Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Forstår frustrasjonen din. Det skal ikke være slik som du forklarer. Det er også tydelig at etter det ble full barehagedekning har de som jobber i barnehagene det mere travelt ettersom det er større barnegrupper, men dette er ingen unnskyldning. Er selv utdannet førskolelærer og jobber på ei småbarnsavdeling. Det er særs viktig for disse små å ha en fast kontaktperson den første tiden slik at de blir trygge på avdelingen, så kan de bli bedre kjent med de andre voksne etterhvert. Så det denne assistenten sa til deg om at ungen din må bli kjent med alle sier noe om at hun/han ikke vet hvor viktig denne startfasen er for tryggheten til barnet ditt. Husk at det er dere som foreldre som er ekspert på deres barn og som kjenner han best. Synes du skal ringe på nytt å be om å få snakke med styrer. Si hvordan du føler det og hva som bekymrer deg. Dette er vanlige bekymringer fra foreldre, og dette synes jeg de må få vite om. Under tilvenningen skal jo personalet prøve å nærme seg barnet ditt mer og mer slik at du kan trekke deg mer og mer tilbake. ungen din skal få erfare at mamma og pappa blir borte men de kommer tilbake. Husk å alltid si fra til ungen din når du trekker deg tilbake eller når du går. du må aldri bare bli borte. Dette gjør han mer utrygg. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå