Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Er like før jeg gir opp amminga nå! Har bare vært et slit siden jeg kom hjem fra sykehuset for snart 2mnd siden. Dattera mi tar ikke pupp skikkelig(mister melka når jeg ammer uten å pumpe i tillegg), og nå er jeg nede på 200ml i døgnet, og dette når jeg pumper 8-10ganger, og virkelig klemmer ut dråpene. Har pumpa så intenst i ca4dager, og fremdeles samme mengde(uten å amme i tillegg) Nå bare lurer jeg på om det er noen som har ERFART å FAKTISK klare å øke melkemengden (mye), og hvordan dere gjorde det+hvor lang tid det tok. Begynner å gå ut over selvfølelsen min nå, så kommer det seg ikke i løpet av en ukes tid, så oker jeg ikke mer! Fullpumpa de første5ukene pga prematuritet, så vet at pumping skal funke på meg, og at jeg kan produsere nok melk(hadde opp til 250ml.) Blir veldig takknemlig for litt motivasjon!!
Ella29 Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har mistet melka nesten helt, enda jeg har pumpa og amma alt jeg kunne:) Også brukt ammete og drukket masse vann og alle tips.. funka ikke.. Det ble kanskje ikke så motiverende:) Men er ikke farlig med mme heller, bare amme før hvert måltid så får han det han kan og flaske etterpå. min gutt er 5 mnd nå, og begynte med mme i tillegg på 2-3 måneder og grøt ved 4 mnd. Syns ikke det er noe stress og alle er fornøyde her i huset:) Puppen er fortsatt god trøst når han ikke vil sove eller er lei seg siden han ikke vil ha smukk.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Hele innlegget oser av at du er stresset. Og da kan det meste gå i krøll. Ring ammehjelpa mht at ungen ikke tar brystet skikkelig. Det må du finne ut av. (Hvis du ikke allerede har gjort det). Alltid fint å spørre nye folk. Jeg har selv MASSE melk, uten å ha fått til pumping. Men begge barna har forsåvidt tatt brystet greit, og jeg har unngått kompliserende faktorer (for meg er det det altså) som MME. Kan du ikke prøve å stresse ned. Avlys alle avtaler, få gubben til å fore deg opp, drikk vørterøl, og hopp til køys med bebisen din. Hudkontakt og kos og pupp. Kanskje er det enkleste det beste. Ikke avskriv det før du har pustet rolig, og prøvd. Uansett er du en fantastisk mamma. Og ungen din har det bra. Du er på hugget mht til mat. Prøv å slapp av, en ting er sikkert, du lar ikke ungen sulte.
mammaen te Noa:) Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg mista nesten melka helt i den ene puppen pga brystbetennelse. Pumpa å pumpa. (kunne ikke amme fra den siden på leeenge fordi det kom betennelse ut) Fikk ikke ut mange melkedråpene i det hele tatt. Men når babyen begynte å drikke skikkelig fra den kom melka tilbake sakte men sikkert. Å nå strømmer det på. Virkelig verdt det når det er skikkelig i gang men var selv nææær ved å gi opp. Mitt råd er å fortsette så lenge du orker. Er virkelig verdt det når godjenta får skikkelig tak, da kommer melka så lenge du ikke har mistet den helt
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Det er mange tråder om dette på ammedebatten. Akupunktur skal ha god virkning, og så finnes det noen tabletter man kan ta (Afipran) og nesespray for å slippe melka lettere. Så at en barnepleier anbefalte å ikke bruke mer enn to timer daglig på pumping, fordi veldig intens pumping kan redusere mengden. Og så er det som noen skriver viktig å ikke stresse, selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg har erfart å øke mengden, etter at en tragisk ulykke i familien min førte til at mengden ble redusert. Drakk ammete, havresuppe og det meste, men tror at det som hjalp mest var at jeg slappet mer av etter hvert som ting roet seg. Så lykke til! Og om du finner ut at det ikke går, så er det mange innlegg på flaskedebatten som viser at mødre som ikke ammer er like gode mødre som de som ammer!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for gode råd! Må bare si at grunnen til at jeg har lite melk IKKE er fordi jeg har stressa! (selv om det er klart jeg var frustrert og stressa i skrivende stund pga at jeg ikke ser noen økning i melkemengden...!)Var kjempesliten de første 5 ukene da vi var på sykehuset, og superengstelig, men melka var rikelig, men da jeg kom hjem og begynte å kose meg, gikk det skeis fordi min premature datter trengte å bruke brystskjold som førte til dårlig stimuli. Det er lett å dømme en som ikke får til amminga ift at en ikke prøver hardt nok eller tar nok tid og slapper av. Dette har fysiologiske årsaker, det er jeg sikker på, men lurer på om det er mulig å øke når det har vart så lenge... Drikker selvfølgelig ammete og masse vann, og har snakket med div ammehjelper. Tar gjerne flere erfaringer hvis noen vil dele:) Og akupunktur har jeg tenkt på-noen som vet hvor? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå