Gå til innhold

Blodfortynnende, tidligere aborter og krav om innleggelse??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Dette er mitt femte svangerskap. Dessverre mistet jeg de fire første gangene jeg var gravid, to ganger som spontanaborter og to ganger som MA (fosteret døde uten å komme ut på egen hånd). Disse fire gangene gikk det galt i første trimester. Jeg har aldri tidligere kommet så langt i svangerskapet som nå, fire uker igjen til termin!

Mitt spørsmål er om det er flere her inne som har samme historie i bagasjen? Jeg går nå på blodfortynnende, siden jeg ved utredning fikk høre at jeg er i gråsonen for å få blodpropp og det kan være årsaken til de to MA. Nå nærmer jeg meg fødsel og blir veldig engstelig av å få forskjellige svar fra legene.

Rikshospitalet sier jeg må slutte med blodfortynnende (Albyl E) NÅ, av fare for å blø for mye under fødsel. Min fastlege sier han ikke vet, men skal sjekke opp og ringe meg tilbake. Dette skulle han ha gjort for ei uke siden - jeg har ikke fått svar til tross for å ha purret på han. Sykehuset jeg sokner til og skal føde ved sier jeg kan fortsette med medisinene til fødsel. Da jeg spurte om det ikke da er en reell fare for at jeg blør i hjel, svarte de rett og slett bare "Det vet vi ikke".

Jeg er veldig redd for å velge galt. Redd for å slutte med medisiner og risikere at fosteret dør nå som vi er så nære mål. Redd for å ikke slutte og selv ikke være med lenger enn til fødselen.

Om noen har erfaring med dette, setter jeg stor pris på å få svar. Jeg er veldig frustert over helse Norge og at jeg ikke får noe tydelig og samstemmet svar.

Vi har ønsket oss barn og jobbet med saken i fem år nå. Jeg orker ikke tanken på at noe kan gå galt på slutten. Vet noen av dere hva som skal til for å bli innlagt til observasjon? Kan jeg kreve å bli det??

TAKK for svarene jeg håper å få. Om legene ikke kan støtte, er det godt at vi kanskje kan dra nytte av hverandres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke erfaring med dette selv men du kunne snakket med sykehuset om Ks og slutta omtrent to uker før for da er det vel ikke så stor fare for blopropp og at du skal blø for mye... men som sakt er ikke fagperson el noe hehe:)

lykke til

Skrevet

ja jeg har opplevd det samme som deg, bare 1 ma og resten sa.

jeg giokk på blodfortynnende men bare de 12 først ukene, og samme med spess oppfølging, de 12 første.

grunnet tidlig aborter, så de ikke att det skulle være noe rissiko for komplikasjoner etter uke 12:)

Jge er nå uke 30 og vi har det kjempebra begge to:)

men jeg ville og kanse ha bedt om ks var jeg deg, så slipper du og tenke så mye på det og!

Skrevet

Hvor skal du føde? Riksen eller sykehuset du sogner til? Syns du skal ringe opp igjen de du har pratet med å fortelle om de forskjellige svarene du har fått. Jeg tror jeg hadde hørt på Riksen - der har de jo spesialister på kompikasjoner og siden det andre sykehuset ga deg svaret "Det vet jeg ikke", hadde jeg vel ikke tatt det for god fisk at de hadde peiling. Håper du får et tilfredsstillende svar og lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...