Gå til innhold

Jeg har det beste argumentet for å være donor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi står opp på julaften morgen, er det 14 år siden min svigerinne døde i donorkø. Igjen satt jeg med hennes eneste niese ved brystet, hennes bror på 22 og hennes mor og stefar og hennes lille datter på 2 år.

Hun hadde ventet lenge på nytt hjerte og nye lunger. Hun var så sliten at hun måtte ha hjelp til å puste.

Siste gang jeg så henne satt hun i senga og klamret seg til broren sin mens hun gråt hysterisk og skrek: "Jeg kommer til å dø snart!"

Jeg vet at hvis flere hadde visst om behovet og hatt donorkort, så hadde hun levd i dag. Men mange er ikke klar over hvor enkelt det er å bli donor. Mange tror at man må registrere seg i et register, men slik er det ikke. Man må bare fylle ut et lite kort med navnet og telefonnumret på 2 pårørende. Man må bare fortelle de nærmeste om sine ønsker slik at de selv slipper å ta den avgjørelsen hvis de noen gang skulle få det spørsmålet.

Jeg har donorkort og alle mine er klar over mine ønsker. Hvis jeg dør på en slik måte at mine organer kan brukes, så kan de redde hele 7 menneskeliv! Det er 7 stykker som slipper å våkne med de tankene jeg har julaften morgen. Det er 7 stykker som slipper å tenne lys for noen, slik jeg gjør hver julaften morgen.

Det finnes ingen argumenter mot...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg kunnet så ville jeg ha gitt deg stående applaus for dette innlegget:)

Skrevet

Helt enig Piri, gode ord..

Skrevet

Kanskje alle som leser dette og har alltid tenkt på å skaffe dette donorkortet+ snakke med pårörende, kan se på dette som en spark bak og faktisk gjöre det!

Skrevet

uff, trist historie!

vil bare komme med en liten kommentar til det siste du skrev, om at det ikke finnes noen argumenter mot. Rastafarier og andre religioner tillater ikke donering av organer, de mener man ikke skal klusse med det Gud har gitt oss... og da syns jeg man skal respektere at de mener det.=)

Skrevet

Det var virkelig et godt argument ja!!!!

Jeg mener at......

...alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem.

Skrevet

åå du skriver som en gud, du får frem det beste i innlegget, jeg gir deg stående applaus som di over:)

¨

er ingen som taper på å være organ donor, man trenger ikke jo ikke organene sine når man er død..

jeg har sagt ifra til mine for lenge siden, samboeren min syns det var trist at jeg sa det, men jeg vil at det skal gis bort å hjelpe andre:)

Skrevet

.....og like før dåpsdagen til poden fikk kusinen min ny bukspyttkjertel og nyrer.. diabetesen er vekk, dog med andre "plager" som antaklig følger henne livet ut... men det blir ett lengre liv....

Ja, jeg har donorkort, men det sitter langt inne med mange...

Skrevet

Jeg vet det, Sauen, at det finnes religioner som er mot. Men tror ikke du at ei mor som sitter med sitt døende barn i armene innerst inne forbanner sin religions regler? Ville ikke en søster innerst inne ønske å kunne gi nyren sin til tross for religionen i stedet for å miste sin søster eller bror?

Nei, religion er ikke noe å gjemme seg bak.

Vi har muligheten til dette i dag og det bør vi prise oss lykkelige over. En organtransplantasjon er risikabel, men forsøket verdt. De fleste overlever faktisk og lever i mange år etter. Hvordan kan man la være? Jeg forstår det bare ikke.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...