Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Veldig opptatt av organ-donering nå jeg skjønner dere Vet de ikke kan gi blod
Gjest ->>- Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Kravene er langt lavere til organdonore, siden det er slik ekstrem mangel på disse. De aller fleste som har fungerende organer og riktig blodtype vil bli brukt som donor om anledningen er der.
BettyBoob Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 det er om trent kun "friske" mennesker som er i ulykker hvor hodet er skadd +hjernedød som kan donere. tror ikke diabetikere f.eks kan donere, men er ikke helt sikker altså! det er veldig strenge regler...
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Ja, en skal ha "flaks" om en dør slik at man kan donere... Uff, veldig klønete sagt, men jeg tror ikke det er noen som dør av en eller annen sykdom som donerer altså... Eller?
BettyBoob Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Kan alle som dør, være donorer? Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus. Det er i prinsipp ingen nedre eller øvre aldersgrense for å være donor. fra organdonasjon.no
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Man kan donere selv om man er syk eller kronisk syk - da tar man de organene som er friske og som kan brukes. Jeg er selv kronisk syk (nyresyk - trenger en nyretransplantasjon selv en gang i fremtiden), jeg spurte legen min om jeg kunne donere bort evt andre organer dersom jeg skulle dø - og det bekreftet hun. Min mormor (som også var nyresyk - døde etter andre gangs nyretransplantasjon) - hun donerte bort kroppen sin til bl.a forskning! Var til stor hjelp hørte vi i ettertid! Hvis det kan hjelpe andre i fremtiden - vil jeg også gjøre dette... Er ikke tvil i min sjel, kan jeg hjelpe andre vil jeg gjerne gjøre det - jeg er jo død og får ikke nytte av dem selv, så da så =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå