Gå til innhold

mild skrikemetode på 4 mnd gammelt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har gjennomført en mild skrikemetode hvor man sitter inne hos barnet mens barnet skriker. tar opp og trøster med gjevne mellomrom?

min gutt sovner på pupp hver kveld mellom halv 20.30-22.00, men våkner opp med gjenvne mellomrom bare for å kose på puppen. lurte derfor på om å gjennomføre en slik metode. er det noen som har erfaringer? Hvor lang tid har det tatt hos dere fra barnet legges og sovner? hvor mange dager tok nedtrappingen til barnet sovnet uten skrik? I Karin Naphaugs nye bok står det at man kan gjennomføre denne metoden når barnet er fra 8-12 uker. min sønn er som sagt 4 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må dere SLUTTE med dette.

Jeg blir sprø av å lese om alle som lar bittesmå bebiser ligge å skrike og skrike og skrike!

Bruker han smokk? Raper han etter å ha sovnet på puppen?

Når Stina våkner, så putter jeg i henne smokken, så er d stille... (Hvis ikke magevondt eller annet plager henne da!)

Har ALDRI brukt noen skrikemetode, og har da virkelig greid å legge ungene og få gode rutiner på dem likevel.

Har selvsagt brukt litt tid på det men det er det verdt for at de ikke skal gråte seg utmattet og sovne totalt utslitte og sønderknuste.

Når barnet gråter er det jo en grunn til det. Er det tilfreds sovner det, hvis ikke skriker det. Kanskje det er kos/kroppskontakt som mangler???

Jeg passer alltid på å gi Stina mye kroppskontakt ila dagen, lar henne kanskje sove en dupp på brystet mitt, eller bærer henne i bæreselen, eller koser og prater og gir henne mye oppmerksomhet, slik at jeg er sikker på at det behovet er dekket når kvelden kommer.

Og d funker. :)

Skrevet

så flott at jenta di sovner med smokk. men det gjør ikke gutten min. jeg har virkelig prøvd alt som er. og han får selvsagt super masse kos på dagen og kveld. han er en veldig harmonisk og trygg gutt, er bare det å sovne inn om kvelden som er problemet. på dagen går vi tur så det er greit. og jeg tror heller ikke jeg hjelper han i fremtiden ved å la han sovne på puppen. når blir vant til den servicen tror jeg det kan bli verre den dagen puppen ikke er der lengre. eller når pappan skal legge han. det er klart det er enkelt for meg å la han sovne på puppen, men gjør vel han egentlig en bjørnetjeneste. vi ligger forresten å sover en times tid på sofan sammen om dagen. da sover han på puppen og smatter litt på den innimellom. er kanskje dumt det, men jeg syns det er så koselig:)

Skrevet

Samsoving kan nok gjøre nettene enklere.

Skrevet

Jøss, et så ufølsomt og bastant svar hadde jeg ikke ventet av deg moniccen, ikke alle babyer er så enkle som din(e)! Nå ble jeg faktsik sint her.

Nå er ikke jeg HI, men jeg har også en gutt på 4 mnd som sover elendig og urolig og jeg begynner å vurdere det samme som HI. Ikke alle babyer roer seg i sengen sin selv om man gir smokken, ikke alle barn roer seg inntil mor/far i sengen, ikke alle barn roer seg selv om man bærer masse på babyen på dagtid og lar dem sove på armen 2-3 timer hver dag og gir dem plenty av kroppskontakt og får masse oppmerksomhet, og så klart prøver man alt for å få babyen til å sovne uten skriking! Mini her roer seg KUN når han får pupp eller vi går og bysser på ham, det nytter ikke å gi ham smokken, han hyler like mye med den i munnen, det nytter ikke å legge seg ved siden av han i sengen og stryke over ham, han hyler da også. Han kan ha spist for bare en halvtime siden, våkne og vræle og alt som roer ham er enten å gi mer pupp, noe han egentlig ikke vil ha fordi han er mett og dermed hyler uansett, eller vi må plukke ham opp for å bysse på ham. Jeg har ikke tall hvor mange kvelder og netter jeg har sittet med tårene silende nedover kinnene mine byssende på mini fordi jeg er utslitt og utmattet av å ha en baby som spiser meg opp og sliter ut armene mine, jeg orker virkelig ikke mer snart og vi MÅ bare lære mini til å finne roen på egenhånd og uansett hvor mye nærhet og smokk vi gir, så kommer han til å hyle når vi gjør dette her, enten det blir nå eller om 2 mnd, og uansett kommer han ikke til å være alene når han skriker, men vi må på ett tidspunkt slutte med å bysse ham eller gi pupp, han må lære å sovne av seg selv i sengen. I skrivende stund sitter min mann med mini på armen etter å ha vært oppe 4 ganger fra han sovnet 19.30 i kveld for å roe ham, bysset på ham i 5 min hver gang til han sovnet og lagt ham ned, jeg har prøvd å gi mer pupp uten hell og nå sover han altså på pappaen sin arm... Si meg, hva ville du gjort i et slikt tilfelle? Og ikke kom å si vi ikke har prøvd andre ting hardt nok, vi har vært til kiropraktor 8 ganger, akupunktør, gitt amme-te, kamille-te, begynt med grøt, prøvd mme osv.

Skrevet

Datteren min har også alltid sovnet til puppen. Jeg har ammet henne i senga, og bare løftet henne over til sin egen seng når hun sovnet.

Nå har jeg begynt å amme henne i stua. Om hun sovner når vi ammer, så våkner hun i det jeg reiser meg opp.

Legger henne i senga si, og stryker på henne og synger en fast sang.

Hun lager litt gråtelyder, men det er ikke gråt/skrik.

Hun sovner i løpet av 2min etter jeg er ferdig med å synge.

Dette har jeg gjort i en uke nå, og det har fungert helt supert.

Våkner hun og skriker etter kort tid, tar jeg henne opp (selv om en del bøker sier en ikke skal ta de opp) og vugger henne litt. Ofte så må hun rape eller prompe eller andre baby ting. hehe.

Husker ikke hvor ofte hun vpknet slik..... Men nå sover hun flere timer når hun har sovnet første gangen.

Tror det er litt fordi jeg har et stort skille på natta og en lur.

Hun er forresten 5mnd om en uke,

Skrevet

Hei - vi forsøkte å fr inn noen gode rutiner med 3 timer i mellom hver gang han fikk pupp og sånn med førstemann da det begynte å skli litt ut da han var rundt 4-5 måneder. Har egentlig plaget meg litt etterpå, angret litt på at vi lot ham skrike, skulle liksom være så flinke og få gode rutiner... Nå med nestemann tenker jeg at jeg prøver å passe på at hun ikke spiser for ofte om dagen, slik at hun spiser seg skikkelig mett når hun får, ca 2-3 timer i mellom, men jeg er ikke rigid på det. I det siste har jeg passet på at hun ikke sovner ved puppen, men finner søvnen på armen eller i senga. Og jeg har begynt å la henne sove i egen seng nå. Da sover hun flere timer, opp til 6-7 timer om natta.

Hvis det ikke funker bare det å ha ham i egen seng, så ville jeg latt pappa ta en turn - for jeg er enig med deg og den sinte damen over her ,) i at kroppskontakt er viktig, så kan ikke du sove på sofaen litt, og la han pappaen ha ham inntil seg, kanskje gi litt vann, så får du komme med ca. 3 timers mellomrom og gi pupp...? Slitsomt opplegg, men ofte etablerer de rutinene i løpet av tre netter... Ta det over en helg og få en besteforelder til å komme og leke litt og lage middag, så dere får sovet litt på dagen...?

Lykke til!

Skrevet

akkurat sånn har jeg det og Alva, mamma til 3. men det er ikke alltid sønnen min våkner etter han er lagt da. nå har han sovet siden 20.00.

idag prøvde jeg meg på denne litt milde skrikemetoden. la han klokken 19.00, begynte selvsagt å skrike med den gang. jeg gikk ikke fra han et sekund. han roet seg ned innimellom for å så begynne å skrike igjen. tok han opp noen ganger og roet han ned. litt før 20.00 klarte jeg ikke mer, og gav han pupp til han sovnet. var kankje dumt det men.... Hva har du Alva tenkt å gjøre?

Skrevet

Medlidenhet!!!! Sender dere varme tanker, håper natten blir bra!

Skrevet

akkurat, så det kan hjelpe om man har faste rutiner på måltidene på dagen. det må prøves. tror nok ikke det går så lenge som 3 timer på dagen før han får mat. får prøve å drøye litt lengre:)

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke, regner med vi tar en mild skrikekur når han blir 6 mnd, har vi tålt 4 mnd, tåler vi nok 2 mnd til... Skal bare prøve siste alternativ først jeg kommer på som er manuelterapaut fordi vi begynner å misstenke at han kanskje kan ha Kiss 1, noe både fysio, HS og kiropraktor (som vi var til i dag og knakk opp nakken til mini som var helt stiv, han sa han aldri før hadde hatt en baby til behandling som var SÅ stiv og hadde trent 8 behandlinger...) samtykker i at det er en mulighet for, han har endel av symptomene. Vi venter på å få time. Føler vi går i et vakum nå egentlig, venter bare hele tiden på at han skal bli større og at ting skal komme seg, men så gjør de jo egentlig ikke det, ikke nok for våres trøtte kropper i hvertfall :-/ Lykke til uansett hva du velger HI, du har i hvertfall min sympati, jeg VET hvordan det er å ha en krevende baby.

Skrevet

Jeg er virkelig ikke veldig streng på det med 3 timer, altså, men jeg så et sted et råd fra ammehjelpen om å la det gå litt tid, 2-3 timer mellom måltidene slik at de fikk tid til å bli litt sultne og så spise seg ordentlig mette. ...Men så har man økedager, og andre dager... vel, lykke til!

Skrevet

Tusen takk folkens for gode råd:) kanskje det blir bedre etterhvert....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...