Gå til innhold

Hvordan fordeler dere husarbeid dere mellom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset tar jeg meg av matlaging, økonomi og alt husarbeid utenom støvsuging, han støvsuger annenhver dag. Begge to er hjemme for øyeblikket. Er det sånn hos dere også, at husarbeid er "kvinnfolkarbeid"?

Han er veldig snill og grei ellers, men akkurat der syns jeg han er litt lat altså=) Men han har en helt annen oppfatning av hva som er rot enn meg. han kan godt ha det skikkelig rotete, mens jeg må ha ALT på stell og helt perfekt hele tiden. kanskje derfor han ikke vil gjøre så mye, fordi han er redd for å "ødelegge" systemet mitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han tar bosset, og støvsuger (vasker badet) men han "slurver" slik at det hender jeg må trå over etter hehe. Ellers gjør han det jeg ber om;)

Så vi klarer oss bra med det.

Skrevet

Han vasker badet, jeg får helt fnatt bare av å tenke på det, hehe...

Også gjør han ting jeg ber han om (kanskje ikke idag, men imorra, og da er det ofte allerede gjort (o;)

Skrevet

Fordeling??? Hva er det? Han tømmer og setter på oppvaskmaskina:-(

Skrevet

Jeg er 75 % utearbeidende og 25 % hjemmearbeidende, og tar derfor det meste av husarbeidet. Han gjør jo selvfølgelig sånne småting innimellom som å støvsuge og vaske kopper og rydde leker, men jeg gjør de største tingene som å vaske huset og klærne, holde orden på ungenes klær, innkjøp av gaver osv. Han tar hånd om økonomien, betaler regninger, ordner med forsikring osv, men han er jo økonom da. Hehe... Ellers gjør han det meste av ting som skal gjøres ute, stable ved, gjøre hagen og terrassen vinterklar, skifte dekk, brøyte snø (det gjør jeg også da, men han mest). Innkjøp av matvarer deler vi nok på, jeg lager middag når jeg har fri eller har tidligvakt, har jeg senvakt må han både hente barn og lage mat. :o)

Skrevet

Her i huset så fordeler det seg slik at han tar allt gråvarbeidet. Bygging, oppussing, innendørs og utendørs, hagearbeid, snømåking, vedlikehold av bilene og mye annet stesj.

Jeg tar meg av husvasken og så er det vel kanskje jeg som har mest med småen å gjøre siden sambo gjør alt det andre.

Ryddingen tar vel jeg 70% og han 30%...

Men alt i alt så føler jeg kanskje at han gjør en større innsats for fellesen enn det jeg gjør, iallefall nå når vi har holdt på med oppussing, men noen må jo passe småen og da...

FLINKE sambo min:D

Skrevet

Jeg tar i gjennomsnitt alt

Skrevet

Her støvsuges det og vaskes en gang i uka (flinke dere er som støvsuger annenhver dag..burde kanskje gjort det her og...hehe..)

Jeg gjør dette som regel enten torsdag el fredag når sambo har kommet hjem fra jobb. Da tar han småen og jeg styrer på. Syns egentlig det er litt deilig jeg da, for meg er det litt avkobling..Og så vasker jeg badet..

Men orker ikke jeg ta husvasken gjør han det selvfølgelig om jeg ber han om det.

Før når jeg og jobbet, så byttet vi på..

Så lager jeg selvfølgelig middag.

Syns det er ganske naturlig at jeg gjør dette nå som jeg går hjemme og han er på jobb hele dagen og ofte lørdag/søndag.

Så blir det vel andre boller når jeg begynner å jobbe :-))

Skrevet

her deler vi ganske likt.. han har reisejobb så når han er hjemme så tar han ca lik del som meg.. han er flink til å vaske klær... men jeg lager nok mat oftere enn han.. vil si han er flink!!

"kvinnfolkarbeid" er det iallefall ikke her i huset.. det hadde jeg ikke funnet meg i!;)

Skrevet

Her deler vi på det når vi begge er hjemme...bortsett fra å vaske klær - det får han ikke lov til å gjøre;o) Han jobber så mye til vanlig, at det blir jeg som tar det meste.

Skrevet

I prinsippet så tar vi den ukentlige husvasken (gulv, bad, kjøkken, støvsuging, støv) annenhver gang siden jeg jobber 2. hver helg. I praksis så tar jeg den nok oftere, for han har en tendens til å "ikke få tid" og så blir jeg sprø av å se på det...

Matlaging deler vi noenlunde likt på, samme med hagearbeid (han klipper plenen og hekken, jeg gjør alt det andre).

Han tar alt som har med bil og husreparasjoner og tyngre oppussingsjobber, jeg tar meg av økonomi og klesvask.

Skrevet

Mannen min gjør så mye han fysisk klarer å gjøre, jeg tar resten... Dvs at det faller ganske mye grovarbeid på meg.

Skrevet

jeg gjør stort sett alt, men han er flink å hjelpe litt til i blandt om jeg spør... men må ofte mase litt, han blir litt grinete av det, men det blir i allefall gjort, og ikke lenge etterpå er han happy igjen, for han er ikke spess langsint.. ;) han blir flinkere etter hvert, og begynner å komme litt inn i systemet mitt, siden jeg er sånn som sauen, litt perfeksjonist.. :P men men... han jobber og tjener penger, så vi sier at jeg jobber hjemme, får jo tross alt "lønning" og greier hos han.. :P

Skrevet

Vi fordeler det ikke så veldig. Den som har tid gjør det. Eneste som er "mitt" er størsteparten av klesvasken pluss å handle mat og "hans" er klippe gress og skifte dekk. Ellers er det ikke noen spesifikk arbeidsdeling.

Skrevet

Fordeling?? Hohoho...

Her lever vi på 1950 tallet. Han er storfornøyd når han har gjort noe ekstra hjemme og det er like før han forlanger en godbit også.

Og bemerker jeg det ikke, spør han om jeg ikke så noe rart på kjøkkenet, haha:o)

Han gjør det når jeg spør da! ( i det minste)

Skrevet

Tja, som regel lager han middag - husets kokk. Han vasker badet, støvsuger og går med søpla.

Resten gjør jeg, som støvtørking og slik.. har støv på hjernen, så må gjøres på min måte :P

Skrevet

Her er de heller ikke mye fordeling! Jeg tar ca.99%!

Enda om han jobber offshore, å har 8 mnd fri i året!! grrr!!

Men han er god på andre områder da:) Å veldig flink med prinsessa!

Men kan godt innrømme at jeg er en smule misunnelige på de som har mannfolk, som hjelper til hjemme!

Skrevet

fordeler? hmmmmm nytt ord som må skrives ned..... :o)

Nei altså, jeg er mer hjemme enn han så jeg gjør husarbeidet, bilen tar han, annet enn hvis vi skal skifte dekk for det kan jeg,,,,,,,,,,,hihi men om han skulle gjort noe så blir det rosa klær osv.... har prøvd før og da måtte vi ha gule post it lapper over alt så han skulle huske alt, enda ble det mye artig.... han rydder av bordet da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...