Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Er det slik at alle barn under 135cm og under 40 kilo skal være sikret i bil? Er et påbudt eller bare anbefalt? Mine barn er sikret, men jenta mi på 6år er ikke sikret i pappan`s bil. Det blir jeg litt forbanna på. Er det slik at jeg kan slå i bordet med at det er påbudt??
Nit@™ Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Under 135 skal være sikkret i eget sete. Min. Pute med rygg. Over 135 skal være sikkret hvis utstyr finnes i bilen. Er det ikke i bilen trenger man bare bilens sele Gå inn på www.tryggtrafikk.no der står alle reglene. Print ut og slå i bordet du!
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2007 Hjelp meg litt da!!!! Han kommer snart å henter henne.
Nit@™ Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 vektklasse 2 og 3 er både barnestol (også kalt generasjonsete) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. En stol med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnestolen må brukes sammen med bilens trepuntsbelte. En beltestol er konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp og gjør at barnet sitter riktig selv om det sovner. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen og hoftebeltet skal ligge over hofter og lår, og ikke over magen. Dersom barnet sitter på kun bilpute finnes det beltestyrere til bruk sammen med puten, for å sikre at beltet ligger riktig over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til at beltet skjærer seg inn i bryst og mage ved en eventuell kollisjon.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Les her: http://www.tryggtrafikk.no/filestore/bilbelte-implementering-direktiv.oversendelse_til_Lovd..pdf Står om dette i § 1.
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2007 Det vil altså si at det ikke er påbudt, men bare anbefalt av Trygg Trafikk? Forstod jeg det rett? Fatter ikke at det ikke kan finnes påbud for slike ting. Er jo så mye ulykker for tiden. Jeg har i alle fall tenkt å sikre mine barn i min bil så lenge som mulig med bilstoler og puter......
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 De nye reglene, som trådte i kraft 9. mai i år, medfører at: * Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. * Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære bilbelte brukes. * Kravene om særskilt barnesikringsutstyr gjelder ikke for barn som veier over 36 kg (uavhengig av høyde). Disse barna skal bruke ordinært bilbelte. Det er viktig at bilbeltet ligger over barnets skulder og ikke over halsen. * Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsetet der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert (koblet ut) manuelt eller automatisk. * Barn under tre år kan ikke transporteres i bil som ikke har bilbelte montert. * Det finnes mange ulike typer godkjent sikringsutstyr i ulike vektklasser. De nye reglene endrer ikke på dagens kategorier av godkjent sikringsutstyr slik disse er regulert gjennom ECE-reg. nr. 44.03. dette stod på www.vegvesen.no merk deg den øverste punktet !!!
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. oktober 2007 #9 Skrevet 15. oktober 2007 på vegvesenets sider stod ordet ALLTID uthevet til og med.... bare hyggelig! må jo passe på =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå