stibli Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Jeg bare lurer på noe angående skjemaet som blir fylt ut på førstegangskontrollen når man er gravid. Nede på arket er jo en rute hvor det skrives inn etter hver kontroll, blant annet dato, hvor langt man er på vei, vekt, blodtrykk osv. Ved siden av blodtrykk (BT) står det Hb. Hva er det? Jeg trodde det var blodsukker, men hun som målte det skrev 14,8, noe som ville vært skyhøyt for å være blodsukker (?) Er ikke normalen på noe nedi 5-7 å noe sånt hvis man har vært fastende den dagen? Og har man over det så har man diabetes (eller over 11,0 hvis man ikke har vært fastende). Blir virkelig redd her jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Hb betyr hemoglobin i blodet. (tilsvarende blodprosent) Normalområdet for hemoglobin (Hb) i blodet ligger mellom 11,5 og 16,0 for kvinner. Altså du er helt normal, og har ingenting å være redd for!!
HjerteMom Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Heisann! Hb er ikke blodsukker, men hemoglobin nivået i blodet ditt som måles. Så ta det helt med ro:) Tror til og med du hadde supre verdier på det, for på kvinner skal det ligge mellom 13 og 17 sånn ca. Hemoglobin er det som tar opp oksygenet i blodet, for å bringe det videre til cellene i kroppen din. Og jo flere "hb-budbringere", jo lettere transporteres den gode frisklufta ut i kroppen. Så slapp av, og kos deg med svangerskapet du:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå