Gå til innhold

Hva kjennetegner en GOD barnehage?


heltklar

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått barnehageplass - i en familiebarnehage. Føler oss så ferske! Og da kunne det vært fint med noen tips om hva som kjennetegner bra barnehager. I den vi har fått plass i gir de varm mat hver dag, vi har fått beskjed om at de er MYE ute, at barna sover ute, som virker bra. Men det er ganske små lokaler, det skal bli åtte barn med to assistenter, (en pedadog kommer innom jevnlig). Vi har fått utlevert dagsplan, men det står jo lite om aktiviteter, utenom sånne faste ting som utelek, "frilek", spising, bleieskift etc.

 

TIps mottas derfor med stoor takk fra fersk barnehagemor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er strenge regler for å bli godkjent som familiebarnehage hvis den er styrt av kommunen. Hvis den er privat er det dessverre mye rart. I Oslo feks er det en grunnbemanningsavtale som sier at det skal være en voksen pr 3 barn under 3 år, og 1 voksen pr 6 barn over 3 år. I din bhg skal det være 1 voksen pr 4 barn hvis barna er under 3 år da.

Hva hvis den ene voksne er syk? Hvordan løses det? Har de vikarer, eller må barna være hjemme da? Har assistentene egne barn der? Hva hvis deres barn er sykt og de må være hjemme?

 

Ellers kan du stille ganske mange spørsmål til de som skal jobbe der. Feks det med sykdom.

Hvordan sitter barna når de spiser?

Har de barnestoler til alle?

Er det i eget hjem? Med masse pynteting og dill dall?

Hva med forsikringer?

Kanskje de har referanser?

 

Faktisk er det barnet som kan si mye om hvordan en god barnehage er. Virker det fornøyd og glad, har tørre klær, tørr bleie og oppfører seg "normalt" så ville jeg nok vært trygg.

 

Jeg tror jeg ville spurt om alt over jeg, uansett om du har privat, kommunal- eller familiebarnehage:)

Selv er jeg førskolelærer, og jeg vet at jeg kommer til å stille MASSE spørsmål når småen begynner i bhg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Gratulerer med plass. Vi hadde jenta vår i familiebarnehage, nå går hun i vanlig stor barnehage. Mine tips til kriterier for en GOD barnehage:

- Stabile voksne, helst av begge kjønn! Det er et pluss at de har vært der en stund, for da like der trolig jobben sin!

- Voksne som bruker humor og ikke har alt for mange regler... For barn fra ett til tre er trygge rammer viktigere enn hundre regler...

- Utetid og små turer!

- Godt kosthold: dvs en bevissthet rundt kosthold: grukt og grønt hver dag.

- Et bra soveområde med luftemuligheter

- God og tett kontakt med foreldrene

- Gode foreldrereferanser

 

Vår gamle familiebhg var kjempebra! På mange måter trivdes vi bedre her enn i stor kommunal bhg, fordi det var så lite og trygt og så bra voksne. Alle barna ble sett, hørt, og vi som foreldre fikk god informasjon! F eks en MMS med bilde av en strålende blid unge med spagettisaus i hele fjeset ; )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...