Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Er det noen her inne som vet om man kan ta noe form for avføringsmiddel hjemme før man drar på sykehuset før fødselen? Kanskje et dumt spm, men er litt redd for et uhell mens fødselen pågår. Har hørt at det ikke er alle som får tilbud om klyster..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Kjøp microlax på apoteket, ellerspør de...det finnes masse, men hvasom er egnet/uegnet til gravide vet jeg ikke...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Microlax Pfizer Avføringsmiddel. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: A06A G11 KLYSTER: 1 ml inneh.: Natr. citr. 90 mg, natr. laurylsulfoacet. 9 mg, sorbitol. 625 mg, acid. sorbic. (E 200) 1 mg, glycerol., aqua purif. q.s. Indikasjoner: Rectumobstipasjon. Fæcesinkontinens. Forberedelse før rektoskopi. Dosering: Innholdet i en tube appliseres rektalt. Voksne og barn over 3 år: Hele lengden av klysterspissen innføres i rektum. Barn under 3 år: Bare halve lengden av klysterspissen innføres. Kontraindikasjoner: Mavesmerter av ukjent årsak. Betennelsestilstander i tynn- og tykktarm (regional enteritt, appendicitt, ulcerøs kolitt). Intestinal obstruksjon. Spastisk obstipasjon. Forsiktighetsregler: Bør bare brukes i korte perioder. Graviditet/Amming: Preparatet kan brukes under graviditet og amming. Bivirkninger: Lett svie rektalt er fra tid til annen blitt observert. Enkeltstående tilfeller av hypersensitivitet er også rapportert. Egenskaper: Klassifisering: Avføringsmiddel. Virkningsmekanisme: Natriumsitrat erstatter vann som er bundet i hard avføring. Sorbitol virker avførende ved å stimulere utskillelsen av vann til tarmen. Laurylsulfat virker fuktende. Preparatets osmotiske effekt gjør at defekasjonsrefleksen utløses når volumet i rektum øker. Defekasjon kan som regel beregnes å inntreffe i løpet av 5-15 minutter etter applikasjonen. Innholdsstoffene i preparatet blir ikke absorbert, distribuert eller metabolisert. Utskillelse: Via fæces. Pakninger og priser: 4 × 5 ml kr *. 12 × 5 ml kr *. 50 × 5 ml kr *.
Mor til en stor og en liten Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Det er helt normalt at det kan komme avføring under fødselen. dette fordi babyens hode presser på tarmene. Opplevde dette selv med førstemann og brydde meg ikke stort med det da jeg var opptatt av helt andre ting ;-) Om du vil prøve å unngå dette eller at det skal komme mindre kan du jo ta Klyx hjemme. Ta evt kontakt med føden der du skal føde og hør om de tilbyr klyster. Da kan du jo bare be om det når du kommer inn for å føde.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Du kan uten fare ta et microlax, ser noen har festet en lenke her...bra, hjemme før du eventuelt drar på sykehuset. Dette er IKKE et klyster, og har ikke den samme akutte virkningen, men det setter igang hard avføring. Som regel tilbys du klyster når du kommer til føden, og ta imot. Eller be om et. Godt å være tom før du skal føde, selv om det er helt normalt at det kommer avføring under fødsel. Kan kanskje være godt for deg, rent mentalt, å vite du er tom... Sånn tenker jeg, vertfall...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Men hvis jeg tar microlax hjemme når jeg kjenner fødselen er på gang, skal jeg da takke ja eller nei til klyster på sykehuset?
Marande Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 heisann! Da jeg fødte min datter 18 september, hadde jeg såpass stor åpning da jeg kom nedover, at de rakk ikke å sette klyster eller noe på meg. Men jeg hadde tømt meg ganske bra dagen før, var kanskje derfor jeg fikk når jeg fikk også, i og med at jeg var 4 dager over termin. Jeg valgte dulcolax stikkpille, da jeg snakket med legen og dette ikke var farlig, hadde kjempe bra effekt på meg! Men man må nesten uansett regne med at man "bæsjer" litt under fødselen, kommer jo veldig an på fra person til person da, men... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå