Rosenrød Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Siden jeg selv bruker tøybleier er jeg ganske nysgjerrig på hva dere her inne syns om tøybleier. Så hvis noen gidder å svare lurer jeg på dette: - har du fått noen informasjon om tøybleier? - kunne du tenkt deg å byttet fra engangsbleier til tøybleier? I tilfelle- hvorfor/ hvorfor ikke? - hvordan ser du for deg en hverdag med tøybleier? Grunnen til at jeg spør er ikke for å sette igang noen diskusjon om tøybleier vs. engangsbleier- kun fordi jeg rett og slett er nysgjerrig på hvordan folk flest ser på tøybleier!
Lisa81 blittmamma! Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 morsomt at du spør, jeg skulle akkurat til å skrive et innlegg til deg! Jeg var helt bestemt på tøybleier da jeg gikk gravid. Lærte meg å strikke for å lage bleier til og med! Men da vi kom hjem og skulle i gang med de var det ikke så lett som jeg trodde.. Jeg ble så stresset når hun gråt,så til slutt hadde jeg ikke samvittighet til å bruke tid på å få de på ordentlig.. Så, når jeg ble mer rolig og ville prøve på nytt, merket jeg at hvis vi brukte de, ville ingen av klærne passe over den store stumpen! Men jeg har ennå ikke gitt opp.. Har nå bestilt store bodyer og ull strømpebukser på nøstebarn og håper det går bedre denne gangen. Hun er bare 3 mnd, så jeg prøver videre! Kom gjerne med tips!
Lisa81 blittmamma! Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Glemte å svare deg! Nei, jeg fikk ingen info om det. Søkte meg frem på nettet.
Rosenrød Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2007 Vil på det varmeste anbefale forumet på www.tettinntil.no Det er et varmt og hyggelig forum med mange erfarne tøybleiebrukere. Du klikker på forum, og finner siden informasjon om hvordan melde deg inn på tøybleieforumet. Jeg kom ikke igang med tøybleier før snuppa var fem mnd. Kjøper nå kun store, gode babyklær. Min erfaring er at når man bruker tøybleier kan man kjøre vaskemaskina mye oftere og dermed trenger man automatisk litt mindre bodyer og sånt også. Du er hvertfall hjertelig velkommen til forumet!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Bruker ikke tøybleier og er heller ikke interessert i å prøve det:-( Har aldri letet opp noen informasjon om det. Så har liksom ikke lest så mye om det. Ser for meg en hverdag med tøybleier som ett evinnelig sliiiit.. Og MYYYYE klesvask, har allerede mye som jeg har..
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har fått bitte litt info om dette og lest og hør litt mer, men kan ikke så veldig mye om det. Jeg kunne ikke tenke meg å bytte til tøybleier fordi jeg ikke føler dette er noe for oss, f.eks har to av mine tre babyer bæsjet 5-15 ganger hele døgnet rundt frem til de var 2-3 mnd, den siste har atopisk eksem og kan ikke bruke ull, noe de fleste tøybleier er i (dette er mellomste) og siden mellomste har eksem tør jeg ikke bruke ull på mini på 4 mnd enda fordi jeg er redd for å trigge eksem på ham også. Med tre barn i hus blir det veldig mye vask av klær, kluter (bruker ikke våtservietter) og håndklær, jeg har rett og slett verken plass eller kapasitet nok til å orke tøybleier i tillegg. Jeg ser for meg en hverdag med tøybleier som veldig grei om man bare 1-2 to små barn og de ikke bæsjer så ofte og ikke har anlegg for eksem, men i mitt tilfelle så ser jeg det for meg som slitsomt rett og slett.
Spataplasj Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Eg synest at tøybleier er kjemeflott! Har brukt tøybleier til mi vesle frå ho var fødd! Og eg synest ikkje at det er mykje ekstra arbeid...alt held seg jo på badet...treng ikkje i butikken for å handle bleier i panikk kl 3 på laurdags ettermiddag(ja det er då butikken stengjer her i dei meir rurale stroka ja) treng ikkje å drasse pose på pose med stinkande bleier ut i båsdunken (og treng ikkje å brdra til den enorme søpplehaugen eingangsbleier utgjer) MEN det er alt for vanskeleg å få tak i informasjon om tøybleier!! eg kjøpte heldigvis både formsydde og brettebleier då eg kjøpte bleier...hadde eg ikkje hatt dei formsydde dei første vekene før eg hadde ork til å lære meg å brette brettebleiene hadde eg kanskje gitt opp! Og det finnast jo så mange lure løysingar...har du ei alt i eit bleie med rispapirinnlegg er det jo enklare en papirbleier tykjer eg! *ta av bleia, vupps i doen med bærsjen(som er på rispapiret) bleia ned i bleiedunken, når dunken er full sett på ei vaskemaskin*--> ingen butikkspringing eller båsutbæring involvert!! vart visst langt og rotete dette...er så engasjert!! (og alle som trur at DETTE kjem ikkje til å vare...jenta mi er 8 mnd, og kjem til å bruke tøybleier til ho sluttar med bleier)
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Hehe... Her stenger faktisk butikken klokken to på lørdagene ;-) Vi har alltid et stort lager med bleier liggende nettopp for å unngå å gå tom, men jeg synes det er kjempeflott at andre føler det går greit å bruke tøybleier altså, bare at det er ikke noe for meg :-)
Rosenrød Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2007 Takk, for svar! Skjønner godt at det ikke er for alle, og er heller ikke ute etter å få folk til å forklare seg eller unnskylde seg for at de bruker engangsbleier. Er bare nysgjerrig som sagt. Syns også det er synd at det ikke er mer informasjon om tøybleier. Tror veldig mange velger engangsbleier uten å ta et faktisk valg. De bare bruker det fordi alle andre gjør det, fordi det er engangsbleier man får kjøpt på butikken og fordi man ikke vet noe om tøybleier. Vil bare oppfordre flere til å tenke gjennom muligheten!
Hyacinth Bucket Skrevet 16. oktober 2007 #11 Skrevet 16. oktober 2007 Hvis man er hjemmefra da..og ungen gjør på seg, så må man jo pakke sammen bleia og gå med bæsj i veska?? Uæh! All ære til de som orker og gidder å bruke tøybleier, men nei, klesvask har jeg nok av og jeg er for lat til å bruke annet enn papirbleier. Jeg får heller begynne å resirkulere noe annet...
Hyacinth Bucket Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 Oi..ja beklager...glemte å svare på alt.. Jeg har fått litt info om tøybleier, men da var jeg allerede godt i gang med libero og fornøyd med dem.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg vurderte begge deler, men kom frem til at engangsbleier var det greieste for meg. Jeg er rett og slett ikke organisert nok til tøybleier jeg:) Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det valget, for babyen min bæsjet vel gjennomsnittlig ti ganger i døgnet de første tre og en halv månedene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå