Gå til innhold

Dere med bekkenplager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..har dere fått noen gode råd/tips om hvordan dere kan bedre deres situasjon? Jeg sliter med at jeg "stivner" i rygg/hofter og ned rundt lysken.. Har store problemer med å begvege meg etter å ha vært i aktivitet - og etter at jeg prøvde å gå en tur i går hadde jeg ikke sjans til å gå på jobb i dag (jobber i barnehage, og er ikke til mye nytte dersom jeg ikke kan gå omtrent). Har tatt det med ro i dag, og kjenner meg "mykere" nå, men vet jo at jeg vil få det tilbake etter å ha vært på jobb i morgen.. Så jeg lurer på om det er noen øvelser eller lignende som kan gjøres så jeg lettere kan fungere på jobb. Vil ikke sykemeldes =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal snart begynne med akupunktur mot bekkenplagene, og jordmoren sa at det hjelper på de aller fleste:)

Skrevet

For meg hjelper det å være i basseng. Svømmer og strekker ryggen, føler det har hjulpet mye. Etter at jeg startet med basseng treningen for 2 uker siden er jeg langt fra så stiv- utrolig deilig:)

Skrevet

Jeg går til fysioterapaut og får masse hjelp der! DET anbefales!! :)

Der lærer du bla hvordan en bør gå, ligge etc etc... :)

Samle bena når du går ut av bil, seng etc, ligg med pute mellom bena (helt ned til ankelen),

Vugg med hoftene fram og tilbake og fra side til side samtidig som du holder overkroppen i ro! (litt sånn myke "jukkeøvelser" med hoftene! ;)) hehe......

Hvis du har pilatesball, så sitt på den og gjør disse øvelsene og når du sitter og ser på TV f.eks! :)

Når du skal gå, så skal du gå litt sånn slentrende! Litt sånn kul gutt-fra-Holmlia-gange! ;)

Skrevet

Det som hjelper meg mest mot bekkenplagene er å holde meg i ro, desverre. Er 5 mnder på vei og 100% sykemedt fra skolen.. Man blir ikke bedre av bekkenet utover i graviditeten, og det som er verst er å stå/sitte statisk lenge eller å gå i ulent terreng og på asfalt. Jeg går år til manuell terapaut 1 gang i uka. Hun gir meg øvelser jeg må gjøre, og masserer området jeg stivner i. Jeg har veldig betente knuter i korsrygg og sete, og det som er minst belastende for meg å utføre av aktivitet er faktisk det å svømme.( Crawl eller rygg, ikke bryst..Tungt, men får ihvertfall litt trim:)

Jeg prøver å unngå å stå og sitte lenge. Beste måten å sitte på er høyt, slik at bena får strekt seg skikkelig ut, og at jeg er rak i ryggen.

Når jeg står prøver jeg å huske på å fordele vekten likt på hver for, slik at ikke jeg belaster den ene siden mere enn den andre.

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å bli sykemeldt, men hvis du er plaget av bekkenet nå, blir det ofte verre når man er i 100% jobb:)

Skrevet

Hehhhe...jeg skal prøve både jukking og tøff-gutt-fra-Holmlia-gangen :P Men dere som går til fysio/kiropraktor; har dere fått henvisning fra lege, eller kontaktet på egenhånd? Og koster det flæsk? :/

Skrevet

Jeg fikk henvisning fra lege! :)

Få legen din til å skrive ut henvisning til deg, men husk at det er nødt til å stå BEKKENLØSNING MED GANGVANSKER på henvisningen! :) Gjør det det så er fysioterapauten gratis! :) Da finner du deg bare en fysioterapaut som får trygderefusjoner, bestiller deg time og tar med henvisningen! :)

Skrevet

Jeg går hos manuell terapeut og har blitt fullt sykmeldt. Det som hjelper meg at når terapeuten "strekker" bekkenet mitt, han dytter det liksom ned fra hofta når jeg ligger på siden. Det er skikkelig godt!! Og det kan sambo da gjøre hjemme når han får det til. Utover det så er både å sitte/stå lenge og gå turer vondt. En tur til postkassa (50 meter) er nok til å ødelegge resten av dagen og natta. Så det funket ikke på jobb til slutt! Selv om dagene blir lange innimellom, så skjønner jeg at det er best...

Manuell terapeuten tok jeg bare kontakt med, for man trenger ikke henvisning fra lege til dem. (Nye regler fra 1.1.07 eller 06..) Han kunne ikke skrive "med gangvansker" før det var reelt, så jeg betalte 140kr pr gang eller noe sånt frem til han kunne endre diagnosen. (Kostet litt mer 1.gangen.) Manuell terapeuter kan også sykmelde, ved behov. Kan varmt anbefale det, de kan tolke kroppen vår på en måte som vi ikke kan selv! Og har mange gode råd og tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...