Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg igang igjen. Det finnes stadig nye kilder til bekymring i svangerskapet. Er kommet 32 + 4 uker på vei og fikk et herpesutbrudd på overleppa som begynte igår. I morges var jeg på do og tørket meg som vanlig nedentil, og da tror jeg at jeg kom borti noe av underlivet med fingeren/hånda. Ettersom jeg akkurat hadde stått opp, tror jeg også at jeg kan ha vært borti leppa mi i løpet av natta. Er det noen av dere som har kjennskap, har forkjølelsessår på munnen nå i svangerskapet, og er dette egentlig noe å bekymre seg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette.. Det virker jo i utgangspunktet litt søkt å kunne smitte seg selv, men...

Skrevet

Tror ikke det er noe aa bekymre seg for! Det skader ikke noe. Om du faar herpes i underlivet i svangerskapet, saa er det heller ikke noe farlig. De tar bare evt hensyn til det i forbindelse med fodselen. Da kan de vurdere keisersnitt med tanke paa smitte til babyen..

Kjop Antix salve paa apoteket! Det hjelper mot saanne saar!!

Skrevet

Ta dette opp med jordmoren din. Hver klar over at du kan få forskjellige svar avhengig av hvem du snakker med. Sannsyneligheten for at du sprer smitten ned dit selv er liten, men samtidig er jo hele balansen der nede anderledes nå en til hverdags. Et førstegangsutbrudd er veldig smertefullt, men også andregangsutbrudd kan være farlig for babyen (ved fødsel vel og merke). Siden jeg selv har munnherpes utbrudd (veldig sjeldent, men alikevel!) der nede, så har jeg lest meg opp om emnet. Jeg har fått resept fra sykehuset på aciclovir som jeg tar 4 tabeletter av i 10 dg før termin. I tillegg vil jordmor sjekke at det ikke er utbrudd ved fødsel. Dette er veldig beroligene for meg, siden konsekvensene er så store. Et annet element er jo selvsagt at herpes på leppene fort kan smitte over til en nyfødt baby, og det er jo også farlig. Et nyfødt barn som er smittet med herpes kan dø, og det er stor risiko for at barnet kan få varige men.

Å eliminiere denne faren er enkelt, og du vil ha en bekymring mindre.

Se linken for mere informasjon: http://www.doktoronline.no/articles/gynecology/herpes_genitalis_oralis.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...