Gå til innhold

Barneoppdragelse...joda det høres lett ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er jo ikke lett! Her sliter vi med at lille bablegull kaster maten på gulvet når hun er mett. Og en annen ting er at hun endevender koppen med innhold på bordet. Det er vel kanskje fortidlig med kopp, hun er 17mnd, og drikker så fint, helt til hun søler det ut.

Først prøvde vi å snakke henne til vett. Og så en gang ble far så sint at han slo hånda i bordet og skjøv stolen hennes bort fra bordet.

Nå i helgen skjedde det samme og hva gjør jentungen - hun slår hånden sin i bordet , skyver seg selv ut fra bordet, og sier "næææææi" med et digert smil!! Vet hun at hun har gjort noe galt eller ikke?

...jaja hun lærer vel en dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehehehe... de lærer av handling og ikke av ord - det har dere jo fått et bevis på. Er det en trøst at du beskriver min lille engel??? Hun sitter fornøyd ved middagsbordet og spiser etter beste evne, plutselig mett da skyver hun gjerne hele tallerkenen med resten av mate pluss alt som ligger rundt, ned på gulvet. Å skremme ungene til vett har aldri vært beste utvei selvom det er vel utprøvd her i huset også :-) vanskelig å la det være av og til. Men jeg får meg en skrekkelig vekker hver gang, for hvem er det som skremmes til vett??? Jo det er meg. Ungene er sånn snart lærer hun. i stedet for å slå hånda i bordet og rope, så kan dere si , nei - også si takk for maten og sette ungen på gulvet. Det er kjedelig og det blir sikkert både sutring og hyl, men om vi overser sutringen en gang eller tre, så hjelper det. Det handler om å ta kontrollen på en forståelig måte.

Ikke så lett, men deilig når det funker.

:-)

Skrevet

Nei, ikke alltid lett.. Avogtil skulle jeg ønske at det fantes en alfabetisk fasit-bok. Så kunne man bare slått opp på f eks i -ikke spise maten sin; og vips, der var svaret beskrevet med forklaringer :-)

Jaja, de lærer vel en vakker dag..

Skrevet

....hilsen bedrevitersara kan jeg se... jeg spyr av meg selv.... jeg vet jo at det er umulig å få til dette vanskelige her av og til, men vips så forandrer alt seg, også er barneoppdragelse like lett som å spise sjokolade!

Det går over, det var egentlig det jeg ville si... også måtte jeg liksom skrive hva vi prøver på for tida....

det var ikke meningen å være så kjip som det så ut i dette innlegget i alle fall - jeg er helt sikker på at dere gjør alt det beste, og at hun bare er en tulleunge hun som alle andre små barn på rett over året.

Skrevet

ååååånei nå landa det feil, for bedrevitersara kommentaren var jo til meg selv........ åååååååååå milli vanilli, den var ikke til deg

jeg tror ikke jeg skal leke md denne tråden mer for alt blir jo feil....

uff og akk.

Skrevet

Kjære dritgrei - jeg ser da ikke noe bedrevitersarapara her:))) det var jo et fint triks som skulle prøves ut i dag. Men bablegull spiste så fint at mor slapp å anstrenge seg !!! Så her er ingen sure miner over svaret ditt - helt ærlig!!!

Er det noen som har vast seg uti dypt vann så er det meg i tråden til den psyke moren - huff jeg angrer hvorfor jeg trykket "lagre"....

Men det er bedre å tråkke i salaten enn å vasse i hovedretten:)

Skrevet

Barneoppdragelse er det letteste i hele verden - helt til man får barn selv;-))

Lille rosa er ca like gammel som bablegullet ditt og hun også begynte med dette. Vi gjorde kort prosess og tok fra henne maten eller glasset. Da skjønte hun ganske raskt at det ikke var så stas alikevel..... Hun prøver seg innimellom ennå, men da forsvinner maten raskt:-)

Skrevet

Vi har en 1 åring som også synes det er kjempegøy å kaste alt i gulvet...også mat :)

Det er vel en form for borte-titt-tei leken...til å begynne med. Så er det vår oppgave å fortelle og vise dem hva som er greit og ikke. Men lett...det er det ikke.

Vi forklarer også,prøver å si nei, og tar bort maten. Men han er jo så strålende fornøyd når det faller i gulvet...klapper og ler :)

Og når vi sier "da er du ferdig å spise" og tar bort maten...da bukker handrar av smekken og sier "ta-ta"...og smiler.

Hmmm...tenk å kunne være så liten og alt er en lek.

Tenk så heldige vi er som får følge med på denne utviklingen,veilede dem og lære dem nye ting. Så får vi tåle litt smuler og søl underveis ;)

Det som er sikkert er at til slutt lærer de,det sitter endelig...og om noen år savner vi...nettopp den tiden. Men..da er det noe annet :))))

Rotete dette...men ihvertfall mine tanker rundt det.

Skrevet

ååååååååååååååååååååå nå ble jeg rørt og blid, for sånn er det jo... de er jo dritsøte der de smeller ting i gulvet, og venter i spenning på om vi tar det opp eller ikke.... "ta-ta" så fin liten fyr! åhh så fin!!

vår har lært seg ett nytt uttrykk som brukes hver gang noe faller i gulvet, være seg en pute eller en leke eller en bok eller smokken....

" Å- ÅÅO" sier hun... ha ha ha... søte små ting har vi alle som en!

Skrevet

Ho ho ho, velkommen i klubben!!

Det blir bedre etterhvert, men det vet jo de fleste av dere fra før :)

Vår snelle spiser pent med gaffelen sin, legger den fint fra seg og går høflig og tar alle voksne rundt bordet i hånda men hun sier sier "takke maten". Nå i det siste har hun begynt å leggetil "sempegod". Og det er ikke så lenge siden vi hadde matkrig altså, he he......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...