Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! shnuppa på 3,5 måndter har fått to tenner som har kommet opp. Så det jeg lurer på er om jeg skal begynne me tannpuss? leser i spebarnsboka mi at det er viktig å begynne me tannpuss (og fluortabeletter) allerede når første tannen har kommet opp, men der står det jo også at baby får tenner rundt 6-8 måndters alderen. Klarer ikke helt å se for meg at jeg klarer å pusse de små tennene med tannbørste i den lille munnen? hun får bare pupp, er det da nødvendig å begynne å pusse tennene hennes så tidlig da?

Noen andre som har noen liknene erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fikk tenner da han var 4 mnd, og jeg skjønte det slik at man bør begynne så fort som mulig. Kjøpte en slik liten baby børste og børstet litt, og selv om han biter i børsten så hjelper det nok.

Da han nærmet seg 6 mnd kjøpte jeg en tannkrem som man skal ha bittelitt av på børsten slik at de får fluor på tenna. Jeg tror det er viktig å pusse når tennene er oppe pga matrester / melkerester og for fluorens skyld, men jeg husker det nesten aldri...

Skrevet

Vi har pusset tenner på lillegutt siden de to første kom da han var 3,5 mnd. Ikke så mye ordentlig pussing i begynnelsen, jeg pusset litt og så fikk han leke med den selv.

Brukte tannkrem (for små barn) nå og da fra han var ca. 7 mnd, og tannkrem hver tannpuss fra han var ca. året. Han er 14 mnd nå og har 16 tenner så jeg er glad vi begynte tidlig med tilvenning av denne rutinen:) Har akkurat begynt med fluortabletter også.

Skrevet

Tror du bør begynne å pusse de - de finnes små søte tannkoster på butikken. Vi begynte med tannkrem når vår jente fikk tenner når hun var 6 mnd - viktig at man kjøper en med lavt fluorinnhold (de har en postman pat tannkrem med det på butikken). Mener å ha hørt at tennene skal pusses selv om man bare ammer. Men er ikke så farlig for tennene fordi puppen er langt inne i munnen, så melken er ikke så mye i berøring med tennene. Men bør pusse likevel. Du kan jo evt. bare pusse en gang for dagen - da er det kvelden som er viktigst.

Du kan jo prøve med tannpuss. Får du det ikke til er det sikkert ikke så farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...