ml86 og lille prinsen ;) Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har nå ammet i 6 mnd nå. Har hatt 2 brystbetennelser, men fortsatte å amme. Men nå vet jeg ikke om jeg orker så veldig mye lenger... Er kjempesliten og etter den første tannen kom har jeg fått små gnagsår på brystvortene. I tillegg er det skikkelig stress å få han til å ligge i ro å spise, han skal ha med seg absolutt alt som skjer. Så jeg må gå inn i et mørkt rom for å amme nå. Men så får jeg litt dårlig samvittighet, og vet ikke om jeg klarer å "ta fra han" puppen så tidlig. Hva var grunnen(e) til at dere sluttet å amme, og hvor gammel var babyen?
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Eldstemann ammet jeg til han var 8,5 mnd. Han selvavvendte seg. Dvs at han begynt eå tulle ved puppen alt da han var 4-5 mnd, fra 6-7 mnd spiste han bare 1-2 ganger i døgnet fra meg og det var en fysisk kamp med ham hver gang for å legge ham til, han ville ikke og jeg ville ikke gi meg heller siden mm er så verdifult og han absolutt ikke vill ha fra verken faske eller kopp heller. Til slutt vandt han kampen og eg gav opp etter over 2 mnds daglig kamp med ham. Mellomste fikk melk fra meg 1-2 ganger for dagen etter han ble ca 7 mnd frem til han ble 11 mnd, da måtte jeg vekk i noen dager og da passet det bare slik at jeg sluttet rett og slett, ville uansett ikke amme i over 1 år (for meg personlig går det en grense der). Mini her er 4 mnd og jeg er møkk lei alt som heter amming, liker ikke å amme, men har tenkt å amme masse fremt il han får nok fast føde og så 1-2 ganger for dagen så lenge han vil opp til 1 år.
Diva Muffin Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg fikk aldri nok melk til å fullamme, og da hun var tre måneder var det så lite melk at hun ikke lå i ro mer enn noen få minutter.. det var jo tyngre å få noe ut av puppen enn flaska, så hun ble sint. Gikk bare å amme hvis hun var fryktelig trøtt. Til slutt hadde jeg vare noe som minnet om saltvann igjen, så måtte bare slutte. Savner det virkelig, men det jeg husker er jo selvfølgelig når hun koste seg med puppen, ikke når hun var sint.
Audacious Angel Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Så deilig å høre at det er flere enn meg som ikke liker å amme ! Jeg ammet snuppa til hun var 8 mnd da ville hun ikke mer, og jeg ammer knøttet og kommer til ågjøre det til han ikke vil mer, men ikke lengre enn til bhg start. ca.1 år. Jeg mener at det er mat og ikke kos. Kontakt med barnet får jeg mye mer i form av hudkontakt og kosing enn amming.
*betty* Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Sluttet da hun var omtrent 5 uker gammel. Da hadde jeg allerede hatt brystbetennelse 3 ganger. Orket rett og slett ikke mer.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 jeg fikk brystbetennelse etter 1 uke.. da mistet jeg den lille melken jeg hadde.så vi måtte begynne med mme da..brystbetennelsen endte med abcess som jeg måtte tilslutt operere. syns det er like kos å gi mat med flaske
ml86 og lille prinsen ;) Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2007 Takker for svar :-) Vil gjerne ha flere, så jeg dytter litt...
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 Han var vel 8-9 uker ... det gikk vel litt gradvis og på den tida var det så mye styr at jeg ikke klarer å skille ukene fra hverandre lengre. Fikk det alle trodde var tette melkeganger, men ingen skjønte at det var mange innkapslede betennelser i det ene brystet. Siden jeg trodde det var tette melkeganger ble jo det brystet prioritert for tømming hele tiden, hvilket resulterte i stadig mindre melk i det friske brystet. Søkte hjelp på helsestasjon, ammepoliklinikk og legen, men ingen skjønte at det var en betennelse for jeg hadde ikke de rette symptomene ... ikke var brystet særlig rødt, ikke hadde jeg feber og ikke hjalp det med penicillin (men det var jo fordi betennelsene var innkapslede!) Masse vondt og stress, samt at jeg gråt hele dagene (jeg kunne jo ikke være noen god mor, jeg som ikke kunne gi barnet mitt mat engang...) hjalp vel heller ikke på produksjonen. Til slutt gav jeg opp. Etter 5-6 uker med betennelse ble det endelig oppdaget hva som var problemet, puppen ble operert under narkose og er trolig ødelagt med henys til amming for alltid (betennelsen og operasjonen ødela mye av melkekjertlene og melkegangene ifølge kirurgen som opererte). Men dersom det kommer flere barn så er jeg i hvertfall klar over at jeg har kun en bra pupp og kan legge en ekstra innsats i den friske helt fra begynnelsen av. Også vet jeg nå (bl.a etter hjelp fra den flinke psykologen på helsestasjonen vår og dere snille damene på dib) at også "flaskemammaer " er fullgode og flinke mammaer! Ble litt langt dette her, men jeg fikk god hjelp av å lese andres historier, så om noen kan få hjelp av å lese min får det bare være at det ble litt omfattende!
Turid Laila Skrevet 15. oktober 2007 #9 Skrevet 15. oktober 2007 Rett før han ble tre mnd ville han ikke ha mer. Og det var sikkert pga jeg fikk mindre og mindre melk. Nå ammer jeg han på natta og morgenen, for da er det nesten hele måltider der, ellers er det ingenting, og han bare griner og vrir seg vekk om jeg tilbyr.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg begynte aldri å amme. Han tilbragte de første 4 ukene av sitt liv på sykehuset hvor av 2 1/2 kunne han ikke suge(først pga prematuritet og så pga operasjon i magesekken og da var mengdene veldig nøye oppmålt). Når vi begynte å prøve var det mye veiing for å se hvor mye han fikk i seg,og det ble han veldig sinna av og ville ikke suge ordentlig. Når vi slutta med veiinga så sugde han litt,men melka kom for tregt og det ble bare for kosens skyld. Jeg pumpa hele veien da,så han fikk mm + mme. Tilslutt stoppa melka mi og nå får han bare mme.
LINDA*** Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Slutta delvis å amme da han var 3 mnd fordi han SPISTE meg opp! Måtte ha mat hver 2.time (selv om vi prøvde å "presse" han 1 time lenger - noe vi ikke fikk til særlig)... Ga litt og litt mme, først på kvelden, så litt på dagen. Nå tar han bare pupp på natta (én gang). Resten er mme og grævt
love2Bmom Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Ammet nr 1 til hun var 16 mnd. Nr 2 sluttet selv når hun var nesten 6 mnd. Hadde ikke noen problemer med amming, men kjennte etter en stund uten amming at jeg fikk energien tilbake. Lillemor klarer seg godt med velling og mme. Og mat. Det er viktigere å kunne ha overskudd til an aktiv krabat enn at han skal ha pupp. Tenk på alle de som ikke får pupp i det hele tatt. Du har jo gitt pupp den tiden som er anbefalt her i Norge. Slutt og gi pupp, og nyt resten av tiden hjemme med barnet.
Grorüd.. Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Sluttet da hun var litt over 3 uker, fordi hun klarte ikke ta puppen. prøvde pumping en stund, men fikk stygge sår, så det gjorde bare alt for vondt. Nå er hun vokst seg god og rund på mme Men skulle ønske jeg ammet, det ville nok vært litt lettere, hadde sluppet koking av flasker blandt annet..
LizzyG Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg sluttet å fullamme når hun var ca 14 dager og sluttet å amme helt når hun var ca 6 uker. Sluttet fordi jeg ikke likte å amme i det hele tatt. Jeg satt å grua meg til hun skulle ha mat hele tiden.
Tpop Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg ammet førstemann i 4 mnd og da syntes at jeg at det rett og slett var nok for meg. Ammingen hadde gått knirkefritt, men syntes det var litt stress og begynne med pumping og greier hvis jeg skulle ut på noe så jeg valgte å slutte uten dårlig samvittighet:) Nå har jeg ikke alltid hatt nok melk så han har som regel fått litt mme i tillegg på kvelden, da jeg ikke orker å opp på natten å pumpe for å få mere melk(som de anbefalte hvis jeg ville øke produksjonen). Jeg vil nemlig sove da jeg kan få sove:) Så nå tar jeg meg en tur på kjøpesenteret og vet at pappa gir flaske med tilegg hvis jeg ikke rekker akkurat hjem til småtten vil ha mat for da pumper jeg meg når jeg kommer hjem. Vært annerledes denne gangen med ammingen da jeg har måtte gitt litt flaske etter at han begynte å sove mange timer på natten(er nå 5 uker) og jeg orker ikke stresse for at jeg ikke har nok melk hver dag, og om den skulle bli borte helt etterhvert så får den bli det:) Jeg fullammet førstemann i 4mnd og da ble det liksom litt verre å avgjøre om jeg skulle slutte eller ikke, men nå blir det som det blir og det fungerer kjempefint slik det er nå hvertfall:)
Suturtang Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Sier du at det hjelper å pumpe på natta? Jeg pumper meg hver andre time men det hjelper ingenting! Klarer ikke å pumpe mer enn 550ml per dag likevel!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #17 Skrevet 15. oktober 2007 Er dere som svarer representative for mødrene...? Eller kanskje det er dere som ikke har holdt på så lenge som har svart? Jeg sluttet da første var 15 mnd., og har tenkt å holde på lenge med nr. to, hvis jeg kan... Enhver må finne ut hva som passer for seg, og de fleste gjør vel et godt forsøk, i alle fall?
Suturtang Skrevet 15. oktober 2007 #18 Skrevet 15. oktober 2007 Nå må du vare grei,anonym 18:46..Ser du ikke at HI sliter allrede med dårlig sammvittighet?Det er en grunn at hun vil ikke fortsette med amming.Hu spører andre om det fordi hun vil ikke føle seg alene om det. Jeg ville amme veldig,men barnet mitt vil ikke die....
¤ my precious ¤ Skrevet 15. oktober 2007 #19 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg fikk en veldig dårlig start på ammingen, fordi trollet mitt er prematurt. Det resulterte i veldig lite melk, så jeg måtte slutte å amme da han var 4 måneder(da hadde jeg, med litt godvilje, max 40 ml tilsammen - ved amming). MEN hvis jeg hadde hatt melk, så haddet så hadde jeg ammet så lenge som mulig :-)) Savner å amme, og ikke minst, det er jo mye enklere enn MME.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #20 Skrevet 16. oktober 2007 Hmmmm.... Jeg burde jo skjønt at noen kom til å ta det "ille opp", det jeg skrev kl. 18.46. Som jeg skrev - og mente - så gjør vel ale så godt de kan. Ikke minst HI, ser ut som hun har gjort en hederlig innsats! Det at jeg spurte om dere som svarte var representative hadde ikke noe med HI å gjøre. Det eneste jeg kan si er at jeg opplever det som relativt egoistisk å ikke amme fordi man ikke liker det. Når man vet hvor bra det er for barnet bør man i alle fall holde på en stund. Kan ikke bare gjøre det man liker her i verden... Men etter brystbetennelser m.m. som HI har hatt, så kan jeg forstå at man mister motet.
Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #21 Skrevet 16. oktober 2007 Hei.. Jeg har aldri fått til å amme jeg, hverken med første mann eller nå.. Med lillejenta vår pumpet jeg all melk i 8 mnd, og det var et styr synes jeg.. Men, jeg ble liksom vant med det, og det gikk rutine i det også.. Denne gangen holder jeg nok ikke ut så lenge.. Lillegutt er fire uker på fredag, og jeg har tenkt å fullpumpe til han blir 6 uker vaffal, etter det trapper jeg nok litt ned å begynner å gi noe erstatning i tillegg til pumpemelk.. Det er slitsomt å pumpe.. Renhold og hygiene er veldig viktig, og det blir jo på en måte dobbelt opp med arbeid.. Først må jeg pumpe, så gi mat på flaske, og så må jeg vaske og koke flaskene.. Heldigvis har jeg en fastlege og en helsesøster som synes jeg er enestående for at jeg holder ut med pumping, og gir meg ros for det.. De sier også at det blir barn av mme også, så den dagen jeg føler for å slutte å pumpe så bør jeg gjøre det.. Jeg vet at babyen min har det bedre med en fornøyd mamma som gir tillegg enn en trist og sliten mamma med morsmelk:-) Lykke til alle sammen, mye sårt rundt tema amming, men jeg tror alle må gjøre det de føler er riktig for seg.. Stå på, vi er flinke mammaer:-)!
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 16. oktober 2007 #22 Skrevet 16. oktober 2007 Ammet første mann i 6 mndr da mistet han helt interessen og det gikk ikke lenger. Nå er mini seks måneder og vil ikke amme noe særlig mer. Er tross alt fornøyd med de seks månedene, mye bedre enn ingenting. Åv amme i to år er uansett ikke et mål for meg. Men kunne godt tenkt meg å fått det til det første året. Jeg tror de fleste presser seg ganske langt for å få til amming, men går det ikke så går det ikke..... Det går helt fint med mme og!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå