Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Hei! Ja, jeg har fibromyalgi, og jeg er gravid med min tredje (termin 6.februar). Jeg har hatt diagnosen i snart 3 år, men har vel egentlig visst det mye lenger (gått i fysioterapi siden jeg var 12).
Mor til en stor og en liten Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har også fibromyalgi. Hatt det i ca. 4 år nå (tror jeg utvikla det etter førstemann ble født). Første graviditet med diagnosen men syns det har gått veldig greit.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har generelt hatt det bedre under svangerskap enn ellers, men det er nok forskjell fra person til person. Mine største problemområder er nakke, rygg og sete, og jeg har hatt "mindre vondt" i punktene under hver graviditet enn ellers!
Smulen&Skalken Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2007 Hvordan gikk det under fødselen? Musklene mine har reagert med at dem er veldig svake. Jeg er så redd for at jeg ikke skal klare å presse babyen ut. Jeg er også veldig hoven og betent i korsryggen.. Hvordan blir det med eventuelt epidural da?..
Mor til en stor og en liten Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Lurer også på hvordan en fødsel arter seg for oss. Jeg har mistet mye av styrken i kroppen samt at smerteterskelen er generelt lavere (som om hele kroppen er et digert blåmerke til tider). Bekymrer meg også for om jeg klarer fødselen uten hjelp og lurer på hvor mye epidural vil hjelpe på smertene.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Min første fødsel, i 2002, var tøff. Jeg holdt på i et døgn og fikk aldri sterke nok pressrier til å trykke babyen ut på egenhånd, og etter så mange timer hadde jeg ikke krefter igjen til å hjelpe til selv heller. Jeg hadde veldig problemer med korsrygg og bekken under hele fødselen, men fikk epidural i en femtimersperiode, og det ga ganske god effekt, men måtte slåes av fordi jeg mistet all riaktivitet. Lillegutt ble til slutt tatt med vakum. Jeg tror anestesilegene er ganske flinke til å sette bedøvelse uansett om du er hoven eller ikke. Jeg passet på at jeg var uthvilt før min andre fødsel, slik at jeg hadde "mer å gi", dvs. at jeg bare slappet av og sørget for å få nok søvn i de fire siste ukene før fødselen, slik at jeg hadde opparbeidet meg et overskudd. I tillegg var jeg så fysisk aktiv som kroppen tillot meg å være i 9 mnd, for at jeg skulle ha et godt utgangspunkt. Fødsel nummer to gikk over all forventning, og jeg har veldig lyst til å legge grunnen til det på all den fysiske aktiviteten i forkant. I forhold til pressriene, så tror jeg egentlig ikke at de påvirkes så mye av selve fibromylagien, men at det allikevel er viktig at du ikke er for sliten før du går i fødsel, slik at du får hentet ut det du har av krefter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå