Gå til innhold

Min bror barn får veldig mange flere juleprasanger enn mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan jo hverken de eller han noe for.

men viu feirer jul med dem annenhvert år.

Mine barn får presanger av oss, besteforeldre på begge sider, sin inkel og tante pluss av et par vennepar av oss. Eventuel noe smått fra noen skolevenner.

det gjør min brors barn også, men de får i tillegg fra an helt bråte med folk i min svigerinnes familie.

For hennes foreldre er skilt, og det er oldeforeldre og steforeldre , og søsken og stesøsken og stebestforeldre og fanden og hans oldemor.

Det er så m ye folk på den siden, og alle sammen gir gaver til min bors barn også.

naturlig nok.

Men det blir så fryktelig tydelig på julaften, og man kan si hva man vil om kjøpepress og materialisme, men det er ikke sååå gøy heller å være åtte år og ha pakket opp alle gavene sine, mens fetter og kusine åpner den ene etter den andre og legger til sitt kjempeberg av presanger (og det selv om de allerede har åpnet noen på forhånd).

Hva gjør man med sånt, liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel ikke gjøre stort annet enn å lære ungene at man er forskjellige. Noen får mange gaver og noen ikke fullt så mange, men det er ikke det viktigste. Det viktige er jo å sette pris på de fine gavene man faktisk får. Og at vi er heldige som får gaver, det er mange barn som ikke gjør det osv osv osv. Noe sånt? :-/

Skrevet

Ja, det er jo noe sånt vi prøver å si til dem.

Og at søskenbarna rett og slett har mye større familie enn oss, så da blir det mange flere gaver på dem.

Men likevel er det litt kjedelig for dem å se på at sølskenbarna jublende åpner gave etter gave etter gave etter gave, mens de selv ikke får fler.

Skrevet

må jo bare lære dem at det er forskjell. ellers går det jo an å kjøpe inn noen små rimeligere gaver hvis det bare er antallet det går på.

moa får også ganske mye gaver, men verdien er vel ikke den høyeste på alt:) passer på å pakke inn det hun skulle hatt uansett også og gir til jul.

Skrevet

men har lenge kjemptet for å begrense gaveberget. Min søster har bare ett barn, og han får nok en del mer gaver enn hvert enkelt av mine barn, men det har jeg egentlig aldri tenkt noe over. Har selv gutter på 7 og 8 år, og de har frem til nå gitt inntrykk av at det blir nesten for mye gaver. Når de har åpnet 2-3 gaver, har de egentlig ikke så mye glede av å åpne flere. Det blir mer til at de nesten ikke ser på tingene, bare åpner frenetisk.

Så jeg er mye mer tilhenger av få, men heller skikkelige og nyttige gaver. Kjøp heller en ordentlig leke, i stedenfor 5 pakker med plastdill, om du forstår. Men så er jo mine gutter også, og har kanskje ikke like sterk rettferdighetssans som jenter på samme alder?

Skrevet

Jeg vet ikke om det har noe med kjønn å gjøre. men de er jo ganske like i alder også, så det kan jo ha noe med saken å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...