Gå til innhold

Borgerlig vielse..?


Snuppelupp og hengepupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring fra borgerlig vielse? Tenker først og fremst på humanistisk, men vil gjerne høre erfaringer fra alle som har giftet seg på andre måter enn i kirken. Er det like høytidelig, gikk dere i vanlig brudekjole, hvordan var løftene deres, skrev dere de selv... Lurer på alt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg skal gifte meg borgerlig. Jeg har vært i denne type bryllup tidligere og det var veldig fint. Like høytidelig, men uten kirkelokalene og all gud-praten.

Vi skal gifte oss på location og ha en vigsler. Vi skal fokusere på oss i "talen" til vigsleren, hvordan vi møttes, hvordan andre oppfatter oss som par og hvordan vi ser på oss selv som kjærester. Vi ønsker å ha humor og en uformell tone:-) Vi kommer nok til å skrive våre egne løfter.

 

Du har veldig frie tøyler når du gifter deg borgerlig. Jeg gleder meg masse iallefall.

Skrevet

Kjempeflott, tusen takk for godt svar. Høres veldig bra ut med mer personlig seremoni med humor. Fryser på ryggen av de gudegreiene:) Gleder meg veldig jeg også!

Skrevet

Venninnen min giftet seg i en park i strålende solskinn - det ble en fin vielse :-) Men jeg synes den var kort da - var over på 5 min, så jeg ville ha lagd litt ekstra ut av det. Kanskje hatt noen til å synge, lese dikt e.l.

Skrevet

Vi er også litt usikre på om vi vil gifte oss tradisjonelt i kirken eller bare "på kontoret"..

 

Når det gjelder kirkebryllup følger det ganske mye ekstra med føler jeg. Masse pynt i kirken, fin hvit/evt. annen farget kjole. Flott dress til mannen. Forlovere som må pynte seg så fine de kan... Og ikke minst gjestene. Føler vel at man må ha mange gjester til bords etterpå..

 

Gifter vi oss borgerlig kan vi bare be med oss forlovere og evt. foreldre/søsken til middag etterpå...

 

MEN??? Jeg lurer på hvor jeg skal henvende meg for å få giftet meg borgerlig.. Noen som vet hvem man tar kontakt med?

 

Ønsker oss alle lykke til med forberedelser og ikke minst selve bryllupet. Det blir en stor dag for oss.

 

Klem fra

Skrevet

Jeg har vært til stede på to borgerlige vielser i Tinghuset i Oslo. Helt klart høytidelig og plass til omtrent 50 gjester. Det går nokså fort da, med et lite musikalsk innslag kanskje 10-15 minutter.

 

Vi hadde vielse med Human-Etisk forbund og var strålende fornøyde! Hele seremonien tok vel omtrent en halv time. For oss som ikke er troende, var det perfekt med en vielse med fint innhold, høytidelig og vakkert, men uten Jesus og de vanlige gudstjenesteelementene. Det koster 3000 kroner (gjorde det i hvert fall i fjor) og i tillegg må minst en av dere være medlem i HEF. Vi fikk ikke skrive våre egne løfter, det tror jeg vigslerene er opplært til, de vil ikke være "amerikanske". Vigsleren vår holdt en flott og personlig tale. Møtte henne et par ganger på forhånd, hun sa noe om hva vi sa om hverandre, hvordan vi møttes, hva vi sa om forholdet vårt og hva hun så når hun så oss sammen. I tillegg snakket hun om ekteskapet, hva som skal til for å få det til osv. La vekt på at vi fortsatt er to personer (i motsetning til kirkens nå er dere to ett). I tillegg hadde vi noen som leste en tekst, en saksofonist som spilte og vi hadde en allsang. Vi hadde innmarsj og utmarsj, jeg hadde brudekjole og mannen hadde sjakett. Barna var brudesvenner. Vi sa ja, tok på ringer og kysset. I motsetning til i kirken skriver man på en protokoll, forloverne også. Vi hadde vår vielse innendørs, men man kan gjøre det "hvor som helst". Det er kanskje mer jobb enn en kirkelig vielse, siden man må bestemme sted, pynte, finne musiker, bestemme sang eller tekslesing osv, men så blir det også utrolig personlig!

 

Lykke til med valget!

Skrevet

For å gifte deg borgerlig kan du ta kontakt med Human-Etisk forbund. De har vigslere. Det er et sånn forbund til, men jeg husker ikke hva det heter i farten. Det koster ca 4000 kr tror jeg. Ellers så er det jo byfogden. Men alle som skal gifte seg må fylle ut noen skjema, som du finner på nav.no

 

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...