EnLitenPrins Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Hvordan deler dere pengene ? Jeg og kjæresten min har nå blitt "skikkelige" samboere Så nå skal alt deles... Skal vi da opprette en felleskonto der vi betaler likt hver måned ? Fra denne kontoen skal det da trekkes regninger,mat o.l ... Hva er best ? Har ikke så mye peiling på dette...
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Vi har opprettet to kontoer i tillegg til våre personlige lønns- og sparekontoer. Den ene er en husholdningskonto hvor vi betaler mat og andre husholdningsartikler (på denne kontoen har vi hvert vårt bankkort), og den andre betaler vi felles regninger fra. Vi betaler en lik sum til begge kontoene hver mnd siden vi tjener omtrent det samme. Fungerer veldig greit for oss:o)
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 det er uendelig mange måter å gjøre det på=) selv har vi det slik at alt av inntekter vi har går inn på en konto som vi begge disponerer og her i fra betaler vi alle regninger o.l. betaler di regningene vi må og det som står til overs bruker vi sammen til annet som f.eks. klær, mat, kino, konserter osv noen velger å ha en enegn konto der begge parter betaler inn likt, eller der dem betaler inn ut etter hva hver tjener. (dersom mannen f.eks tjener mere, setter han inn mere enn du, eller omvendt.)
EnLitenPrins Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2007 Ukaj Ser det for meg atte vi har en felles konto..dem pengene som settes inn der går til mat og regninger...Så har vi to kontoer til,en til hver... Men det som er problemet er att jeg er student ! :/ Får kun 3500 i borteboer stipend i tilleg har jeg en ekstra jobb der jeg tener 1-1500 i måneden! Og har utbetalt 16-18000...Men nå blir det mer siden han er ferdig med lærlingtida!
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har en felles konto som vi setter inn penger til husleie og regninger, fast beløp hvr mnd. Vi har også en felles sparekonto som vi opprettet da vi fant ut at vi skal bli foreldre, der setter vi et fast beløp hver hver mnd, som skal brukes til uforutsette utgifter og ting til lillegutt. Ellers så er vi ikke så nøye, har den ene penger har den andre også, den som har penger handler mat, det går opp i opp etterhvert uansett da vi kjener omtrent det samme.
Hemmeligheten Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Vi betaler inn prosentvis av hva vi tjener til en konto som vi begge har kort til og som vi betaler regninger fra.Han tjener så pass mye mer enn meg at jeg har ikke sjangs til å betale like mye.
prøvekluten+3små Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 vi har en felles sparekonto hvor vi sparer til ferier o.l..så har vi lønnskontoene våre...han betaler det som har meg hus og bil å gjøre,jeg betaler resten som mat,bhg,klær osv ..ellers fungerer det på følgende måte: den som har penger betaler:o)
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 Vi betaler hver våre ting og skriver det ned for deretter å ta oppgjøret en gang i mnd. Fungerer veldig fint. Jeg handler som regel mat, og han betaler regninger
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 15. oktober 2007 #9 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har hver våres konto hvor lønn går inn som vi bruker til private ting. Sammen har vi en felleskonto som vi overfører penger til når det er nødvendig, setter noen ganger inn ca 10 000,- hver, så det holder en stund. Fra den kontoen har vi to kort som brukes til mat, regninger betales også herfra. Kort sagt alt vi kjøper sammen. Jeg mener det er den beste løsningen for vår okonomi, vi har nesten samme lønn utbetalt pr måned- så dette blir ganske rettferdig.
Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Her har vi de sånn at han bet husleie på 13.000 og regninger siden han tjener mest og eg betaler maten...... I order you pay policy her i gården hehe................
Vårenzia Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Hvor mye setter dere inn på felleskontoen hver da folkens? Vi setter inn 8000 hver. Betaler lån 13000 og regninger og da er det ikke mye igjen der gitt... Har vurdert å sette inn mer og ta penger til mat derfra - noen som har noe anslag på vhor mye der ebruker på mat i mpneden? Jeg har sjekka et par måneder og kommer oppi 5-7000.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Vi setter ikke inn hver måned og det er dermed vanskelig å vite hvor mye pr måned. Setter inn når vi har penger og det nærmer seg tomt. Prøvde også å sjekke hvor mye som gikk til mat hver måned, men vi bor over en matbutikk og er innom hver dag. Ble dermed for stress å ta vare på alle kvitteringer og holde orden. Lån 2500 pr måned, husleie 750, strøm ca 1000 hver annen måned pluss pluss.. Lykke til med økonomien.
lille_me85*Fødeklar* Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Akkurat nå så har bare min samboer inntekt da jeg går hjemme med sønnen vår på 3 år og venter nå nr2. Så det løser seg fint hvem som betaler hva her, men til vanlig så har vi helt felles økonomi.
likkjepetra Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har hver vår lønnskonto og setter hver mnd inn 7000 hver på en felleskonto. Fra fellesen går det penger til mat og regninger. Min mann har ikke lån på huset, men det har jeg, og betaler det fra min egen konto. Dvs at han i utgangspunktet sitter igjen med mer penger enn meg til eget bruk, men det synes jeg er greit. Ellers blir det jo sånn at dersom en av oss er blakk, betaler den andre.
trollemor med hybelboer Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 vi får begge lønningene inn på samme konto... så går et beløp over på regningskontoen som er i samme bank, der trekkes lånet, husleige til boligbyggelaget og andre regninger, så får vi 3000,- hver i lommepenger, dette er penger vi bruker på oss selv, klær, frisør, gaver til hverandre, o.s.v. så sparer vi noen tusen på en regningskonto og noen tusen på en spare konto, resten står igjen på lønnskontoen og der bruker vi penger på vår datter, mat, ting og tang til huset os.v. det er forbrukskontoen...
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Tja..... Vi har hver vår brukskonto + en "huskonto" der huslånet blir trukket fra. Mannen min setter inn litt over 10 000,- på huskontoen i måneden, og betaler alle faste utgifter. Som regel er det jeg som handler mat og klær til datteren vår, og da bruker jeg selvfølgelig mitt eget kort:o) Dersom jeg har lite penger på konto (er student, og har derfor ingen "inntekt" om sommeren), overfører han penger til meg;o) Skulle han plutselig ha lite penger overfører jeg til ham. Vi synes begge det er naturlig at han betaler mer enn meg siden jeg studerer og han jobber. Synes dette fungerer veldig greit, og ser ingen grunn til å opprette en felles konto der begge setter like mye penger inn. Med mindre man er redd for å "bruke opp" pengene som regningene skal betales med da;o) hehe... Da kan det være lurt å ha de adskilt fra brukskonto-pengene. Og en ting til.... Det er ikke noe som er "best" ;o) Alle må finne en løsning som fungerer bra for begge parter, og da er alle måtene som er nevnt over her gode løsninger. Lykke til!! Dere finner nok en måte som fungerer bra for dere begge=)
Lille`mor & lillebøll Skrevet 15. oktober 2007 #17 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg synes ikke man skal sette inn lik sum vis for eks samboeren tjener mye mere enn deg. da synes jeg dere skal finne en annen sum han skal betale.Det skal gå opp i alt i forhold til lønna deres. Husk at vis du skal betale på han sitt hus lån(vis det er tilfelle)Må dere oppføre en samboer kontrakt,Vis forholdet ikke skulle fungere har du krav på ``Tilbakebetaling`` Eller en vis avtalt sum av han. Vis ikke burde du kjøpe halvparten slik at du har krav på halvparten av huset vis det går galt. Hvet at man vil jo ikke tenke at det skal gå galt,Men det er sinnsykt viktig!!!!!! Jeg har hørt mange historier der kvinner har blitt økonomisk ruinert pga at de ikke hadde krav på en dritt...og igen konrtakt var oppført.
EnLitenPrins Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 15. oktober 2007 Tuuusen takk for mange svar ! Skal sette meg ned med sambo etterpå...Og finne ut av ting
trebarnsmamma? Skrevet 15. oktober 2007 #19 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har felles økonomi vi, regner ikke på hvem som betaler mer eller mindre, men tar hensyn til hverandres behov og prioriteringer
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 15. oktober 2007 #20 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har hver vår brukskonto og så overføres det et fast beløp fra denne kontoen til en regningskonto hver måned. Jeg har økonomi ansvaret her i familien så jeg har ansvaret for å betale regninger og sånt. Fungerer veldig greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå