Gå til innhold

To tette.

Mor til en stor og en liten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da ble jeg ikke mer bekymret lissom... Tusen takk!!

Skrevet

Veldig mange som får to tette som det går bra med. Men det er klart det er sikkert tilfeller hvor dette stemmer.. Men ville nå ikke bekymra meg noe mer av denne grunn..

Jeg har en gutt på 20mnd, går over i uke 37 i morra.. Ikke no tegn på at lille her skulle komme for tidlig.. og alt er bra med han så vidt de kan se på ultralyder. han vokser som han skal også..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det virker som dette er en stor internasjonal undersøkelse, men forholdene i de fleste andre land når det gjelder premature fødsler er jo anderledes enn her i Norge...altså vi redder jo flere barn her enn i andre land. Virker som det kun var fokus på premature i denne artikkelen nemlig.

Står jo: "Forfatter Dr Agustin Conde-Agudelo ved Santa Fe de Bogota Foundation i Colombia sier at millioner av prematurbarn kunne ha overlevd om man hadde visst om denne forskningen, og dermed kunne planlagt fødslene bedre." Det står ikke planlagt svangerskapene bedre, men fødslene...vet ikke om dette er en skrivefeil eller om det er for lite fokus på fødsler for de med to tette.

Jeg blei gravid igjen da snulla var 2,5 mnd, men ikke en eneste gang fikk jeg høre fra helsepersonale at jeg hadde et risikosvangerskap...dette er noe jeg leste selv på nettet, og var derfor var for allslags smerter jeg hadde i tilfelle dette var premature rier.

Det her står det også: "Forskerne mener at årsaken til økt risiko er på grunn at kvinnen ikke rekker å ta seg inn igjen etter fødsel og amming. Kvinnens overskuddslagre tæres ned og brukes opp, og hvis hun blir gravid før lagrene har rukket å fylle seg igjen kan det gi utslag i for tidlig fødsel." Her i Norge tar vi jo blodprøver tidlig i svangerskapet for å se hvordan det er med vitaminer og jern i kroppen, og legene følger forhåpentligvis opp hvis de finner noe som har for lave verdier.

Nylander kunne forresten spart seg for denne kommentaren: "Dessuten er det antagelig gunstig for barnet å ikke få søsken som er så altfor nært inntil i alder." Det har jo ingenting med denne undersøkelsen å gjøre, og jeg skjønner ikke helt hvor hun har det fra...hvis det er hennes egen mening så er dette ikke en særlig vitenskapelig artikkel!

Skrevet

Når det er mindre enn 18 måneder mellom to svangerskap, øker risikoen med 1,9 % hver eneste måned som er kortere enn denne perioden. Det vil si at risikoen for prematur fødsel øker med cirka 15 % dersom man blir gravid på nytt 10 måneder etter fødsel, og nesten 20% om man blir gravid etter 8 måneder. Ventet man for lenge økte også risikoen, for de som ventet lenger enn fem år mellom to barn så økte risikoen med 0,6% for hver måned utover fem år.

Er hentet ut fra artikkelen i linken over her.. Når det er 18 mnd mellom svangerskapene.. De mener ikke fødselene da??

Jeg ble gravid 9 mnd etter fødsel, så blir jo 18 mnd melloom barn mine..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Mellom svangerskapene, mener de.

Skrevet

Jeg ble også gravid 2,5 måneder etter fødsel og har heller aldri blitt fortalt at jeg har et risikosvangerskap. Legen min har to tette selv og roser det opp i skyene, supert for barna sier han.. Utenom bekkenløsning som jeg også hadde sist har jeg hatt et helt normalt svangerskap, er i uke 29.

Hun gro nylander kan forresten kysse meg bak, pr kåt kjærring er hun.. *grøss*

Skrevet

Det er 10 mnd som skiller meg og storebror, 21 mnd mellom meg og lillebror, og 34 mnd mellom han og lillesøster(som er "attpåklatten"). Altså mamma fødte fire friske barn på fem og et halvt år...

Min førstefødte kom en mnd før termin, men var fullbåren og frisk, han er snart 10, og jeg har ei datter på 9 mnd. Altså er hun født 9 år etter førstemann og hun kom over termin, og er også frisk og fin. Jeg er nå gravid med nr. tre og det skjedde 6 mnd etter at nr to var født.... Bør jeg være bekymra da?? :-)

Svigersøster fikk ei jente for 15 mnd siden, og hun kom tre uker før termin, og har ny termin nå med nr to.... I hennes familie er hun pr nå den eneste kvinnen som har gått gravid over uke 38 og det enda det var så kort i mellom svangerskapene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...