Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Hei Jeg er skikkelig potte tett og forkjøla. På apoteket fikk jeg beskjed om at det var ok å ta paracet, men at jeg IKKE måtte ta nesespray.... Ble så overrasket, at jeg helt glemte å spørre om hvorfor.... noen som vet? Det er litt krise, for jeg er så TETT!!!!
Leirha Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Det har jeg faktisk ikke hørt noe om, uten nesespray hadde jeg vell blitt kvelt i søvne!!! Trodde nå at vanlig saltvannsspray skulle gå bra?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Er bare å ta nesespray om du er potte tett! Det har jeg gjort i hele svangerskapet når jeg har vært tett!! Leger skriver faktisk ut resept på otrivin til gravide og om de er helt tett! Er vel bedre for deg at du får puste enn at du ike får sove på flere dager pga tetthet!
Dancing Queen Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 Kjøp saltvannspray. det er helt greit å ta når man er gravid, jeg bruker det. og det hjelper nesten like fort som vanlig nesespray ;o) God bedring!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 bare tull at man ikke kan ta nesespray når man er gravid......Men husk ikke mer enn 10 dager sammenhengende!!!!! Jeg ble kjempetett i nesa da jeg gikk med min første, 11 år siden, og brukte så mye nesespray at jeg ble avhegning. Jeg har prøvd alt for å slutte, men klarer ikke. Men når jeg ikke er gravid så bruker jeg det kun om kvelden og om natta om jeg våkner, men nå som jeg er gravid bruker jeg det flere ganger døgnet rundt.. Så vær obs på at du ikke bruker det for lenge...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 legen sa til meg at det ikke var noe vits i å kjøpe nesespray, for slimhinnenne var hovne uansett, og ville gå ned i sitt eget tempo. jeg kjøpte alikevel en med saltvann. hjalp ingenting:(
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Man skal visst ikke bruke nesespray når man er gravid (iallefall være forsiktig) Var pottetett i begynnelsen av graviditeten og saltvann hjalp ikke i det hele tatt, så jeg brukte otrivin noen dager. Hjalp veldig bra:)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er også avhengig av nesespray og har vært det i 13 år. Har prøvd mange ganger å slutte, men får ikke puste da. Bruker det flere ganger om dagen, og nå som jeg er gravid må jeg også bruke det slik som jeg har gjort før jeg ble gravid. Hvis ikke hadde jeg nok blitt kvalt ja....uten tvil. Når jeg er forkjølet da er jeg så tett at selv nesespray hjelper nesten ikke...og da er det helt jævlig
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #9 Skrevet 15. oktober 2007 Min lege fortalte at man skal ikke bruke hvilken som helst nese spray.. Pga allergi,fik jeg skrevet ut livostin og skal ikke bruke noe annet...Med det at man er tett skal man bruke saltvann nese spray eller så vil jeg anbefale kanne(som du heller lunkent vann inn i nesa så kommer det ut igjen)er den som er anbefalt som den mest brukbare.
Evab Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Her er det mange leger som sier forskjellig.... Jeg fikk beskjed om å slutte med min "vanlige" nesespray som jeg tar for allergi. Da jeg sa at jeg var fullstendig avhengig av nesespray, ba hun meg ta otrivin e.l. hele svangerskapet. Det var faktisk det eneste jeg kunne gjøre (er tett p.g.a. allergien min, og må jo puste, så det var ikke noe alternativ for meg å kutte det helt ut).
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Trodde det var fordi man kunne få kynnere av dem jeg, ikke pga slimhinnene. Man skal være litt obs på bivirkninger. De fleste tåler nok å ta litt nesespray.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Nå har jeg spurt 2 leger uavhengig av hverandre om bruk av nesedråper/spray og fått beskjed om at det bør man IKKE bruke da denne krysser morkaken og kan føre til økt blodtrykk hos babyen. Saltvann derimot både i spray eller dråpeform er helt ok. Likte ikke å få den infoen da, men får vel være pliktoppfyllende og gjøre som de lærde sier!
låvesvalen Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 prøv nesehorn det hjalp meg veldig , spurte forøvrig jordmor om nesespray og hun sa at det var helt greit,-det er verre om en sitter igjen med bihulebetennelse..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #14 Skrevet 16. oktober 2007 Dette står på felleskatalogen.no om zymelin nesespray: Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko. Og dette står om Otrivin nesespray: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.
mammeladas *HØYGRAVID' Skrevet 16. oktober 2007 #15 Skrevet 16. oktober 2007 Hei! Jeg har også vært plaget med tett nese i lenger tid. Jeg brukte Otrivin lenge da jeg ikke fikk puste på nettene, men ble litt redd for evnt skadevirkninger på fosteret etter så lang tids bruk. Tok dette opp med legen min, og hun skrev da ut en resept på en nesespray som heter Nasonex, og denne hjelper! Hiklsen en som nå sover mye bedre på nettene:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå