CathrineM Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har ei lita jente på snart 6 mnd. På grunn av at hun ikke ville ta puppen, har jeg pumpet og gitt henne melk på flaske helt siden hun var tre uker. Jeg har ikke hatt nok melk, så hun har i tillegg fått morsmelkerstatning, men mest morsmelk. Nå blir det mindre og mindre i puppen, samtidig som jeg synes det er ganske slitsomt å skulle pumpe jevnlig. Det jeg lurer på er; når er det ok å slutte å gi morsmelk? Jeg har liksom ikke samvittighet til å slutte bare fordi det er slitsomt, men hvis det er sånn at morsmelk er "mindre nødvendig" etter 3 eller 6 eller 9-måneders alder, kan jeg kanskje slappe litt av med dette? Håper noen kan hjelpe...
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 det anbefales å fullamme frem til babyen er 6 mnd. nå har du jo gjort det du kan og hvis du ikke orker mer syns jeg det er greit å slutte. du har vært kjempeflink, jeg vet hvor vanskelig det kan være med den j*** pumpen...
FuriLaks Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 All ære til deg som har pumpet i 6 mnd!! Syns du skal være stolt av det jeg. Jeg hadde nok ikke holdt ut med å pumpe så lenge, av den grunnen du nevner; at det hadde vært altfor slitsomt. Du må jo nesten kjenne etter om du blir så lei av å pumpe at det går ut over humøret osv, men jeg syns at datteren din har fått en god dose mm i den viktige starten av livet. Hvis du gir deg nå, har hun fått et veldig godt utgangspunkt:)
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 har dere begynt med fast føde? Er veldig lurt å gi morsmelk samtidig som man introduserer fast føde.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 du må ikke ha dårlig samvittighet for å slutte å pumpe! jeg syns du har vært kjempeflink!!!!! selv slutta jeg etter 2 mnd, og hadde mere en nok melk hele tiden, men var så møkk lei av å pumpe!
Anquor Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 eg må sei eg er imponert!! Eg har ei som rett og slett ikkje toler morsmelka mi... men eg har pumpa meg for å beholde melka, i håp om når ho når 3 mnd skal ha ei meir utvikla tarmsystem som klarar å bearbeide melka bedre.....og kanskje bruke i graut..... men no begynner melka og forsvinne, og det er eit slit! blir nesten litt bunden til heimen også for å kunne få pumpa meg så ofte som mulig.... korleis har du klart det i 6 mnd?
CathrineM Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2007 Har klart det til nå, men det har nok gått ut over humøret til tider... Dessuten har jeg brukt Kaneson brystpumpe, som er kjempebra. Det går mye fortere enn med de elektriske jeg har prøvd. Så den anbefaler jeg! Vi begynte faktisk med fast føde i dag. En potet og ei gulrot som vi moste med stavmikser, og hun spiste ca en femtedel av dette. Er det sånn at hun burde få morsmelk ved siden av helt til hun klarer å spise et helt måltid fast føde? Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger!
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #8 Skrevet 14. oktober 2007 De lærde mener vel at kroppen lettere tåler nye matvarer så lenge man gir morsmelk så jeg hadde holdt ut 1 mnd til. Synes også du har vært kjempeflink!!
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Med mitt første barn gjorde jeg det samme som deg, pumpet i seks mnd. Hun fikk bare mm de første 3 mnd, så mme og mm de neste tre. Da hun var seks mnd fikk jeg mindre og mindre melk, og jeg bestemte meg da for å slutte. Er jo litt vemodig, men du har absolutt gjort en god nok jobb til nå! Skal også nevnes at jeg startet med grøt da hun var 4 mnd, blandet med mm de to første gangene men det ble så tynt så fort, at jeg sluttet med det. På ammepoliklinikken på sykehuset sa de til meg at dersom jeg klarte holde ut å pumpe de tre første mnd var det greit. Derfor tror jeg absolutt det er ok å kutte ut nå som barnet ditt er 6 mnd. Det er ingenting å ha dårlig samvittighet for, du er en helt som har holdt på til nå, tro meg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå