Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har en datter på 4 år som er veldig lav for alderen, hu ble født liten og har ikke tatt igjen de andre. Noen som har lignende barn? Er så i tvil om vi vil inn å ta alle de blodprøvene og utrede event om vi får veksthormoner, det er jo snakk om en sprøyte hver dag helt frem til de er ferdig utvokst. det står ikke så veldig mye info om dette noen steder, så håper det er noen her som vet litt, eller har tips og råd. Når de regnet ut på 2 års kontrollen så ble hu estimert til 156 og d synes jeg er greit, men nå er hu visst ennå lenger fra. Skal vi førtsatt stole på den fra 2 års kontrollen siden vi fikk beskjed om at da ble det regnet ut mest riktig? Noen som vet event hvor lenge man kan vente før man må begynne? Har også lest at 80% kun tar igjen 5 cm, er det virkelig verdt det? Ikke lett dette her.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Hei. Jeg har ei jente som blir 5 år i februar. Hun er ca 100 cm nå. På 4-årskontrollen sa de at vi skulle komme tilbake når hun var rundt 5 for å se hvordan det går med veksten. Hun har vokst 2 cm på 8 mnd Jeg og pappaen er ikke høye, gjennomsnittlig. Jeg er 171, pappan 173. Så rundt 160 skal hun da bli i følge "utregningen". Hennes bestemor er 159 ca. Høyden kan jo være arvelig. Alle sier at barn vokser i rykk og napp. Rykket og nappet har uteblitt her.... Er spent hva de sier på 5-årskontroll.. Slik jeg har forstått det så kan de først ta røntgen av skjelettet for å se hvor lang hun blir?? Hvor høy er jenta di?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Hu er 88 og 4 år, og hu ble født 45 cm. Det første de gjør er å ta røntgen og blodprøver for å utelukke allerger og sånn. Så tror jeg de blir lagt inn på sykehuset for å ha stikk i armen gjennom natten. Huff ikke mor på syehuset med de små. Er spent på hva de sier hos dere:) Lykke til
mamma til 3 Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Hei. Min eldste var også liten da hun ble født, og vokste rundt den nederste persentilen i noen år, men så "datt hun av"... Den utregningen de gjør på 2-års-kontrollen er egentlig bare å gange høyden hennes med to, eller evt et overslag i forhold til mors og fars høyde. Stemmer ikke nødvendigvis med det korrekte resultatet med andre ord. Da datteren vår var 4 1/2 eller 5 ble hun undersøkt for div mangelsykdommer, for så å bli videresendt til barneavdelingens poliklinikk. Der fikk hun ta røntgen sjelett-alder som er et bilde av hånden, og på ett eller annet vis kan det vise noe om hvor lenge hun kommer til å vokse. Jeg tror det er noe sånt som at hvis sjelettalderen er eldre enn barnet, vil de slutte tidlig å vokse, altså dårlig tegn for de som er for små. I tillegg måtte hun ta veksthormonstimuleringstest (NM i langt ord). Da gir de insulin, og tar div. blodprøver i noen timer. Ble jo litt slapp av det siden blodsukkeret går ganske drastisk ned, men ikke farlig, for de følger med på det også. Etter det hadde de en oversikt over hvor høy hun antakelig ville bli uten behandling, og siden det var godt under halvannen meter, får hun nå veksthormon hver kveld. Det er ikke så ille som det høres ut som. Det er en sprøyte i låret hver kveld, men nålen er syltynn og det er veldig liten mengde medisin som skal inn. Hun får det med en slags stor penn (omtrent som diabetikerne bruker å ha insulin i hvis du har sett det). Det som er mest tungvint er når hun skal overnatte borte... Ikke så lett å lure andre til å lære seg å sette sprøyter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå